چهارشنبه 28 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرمربی جدید تیم ملی هندبال: برای ایران خواب‌های زیادی دیده‌ام!

"رافایل" سرمربی جدید تیم ملی هندبال پس از نخستین جلسه تمرینش با ملی‌پوشان گفت: اهداف بزرگی دارم و تلاش می‌کنیم که در جام باشگاه‌های آسیا و همچنین مسابقات قهرمانی مردان آسیا موفق شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "رافایل" مربی 44 ساله اسپانیایی قرار است به طور همزمان هدایت تیم باشگاهی ثامن الحجج سبزوار در جام باشگاه‌های آسیا و تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا را بر عهده گیرد. در شرایطی که تقریبا اوضاع هیچ یک از فدراسیون‌ها از نظر اقتصادی تعریفی ندارد، قرار شده که تمام دستمزد سرمربی تیم ملی توسط باشگاه ثامن الحجج سبزوار تامین شود.

"رافایل" فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی با گرایش در حوزه هندبال است. او پس از کسب تجربه در چند تیم باشگاهی اروپا موفق به قهرمانی با ثامن الحجج سبزوار در لیگ برتر ایران شد. حالا بزرگترین رویدادهای هندبال در سال 1392 به توانایی‌های این مربی گره خورده است.

سرمربی جدید تیم ملی هندبال پس از نخستین جلسه تمرین با ملی‌پوشان در فضایی دوستانه به گفت و گو با خبرنگاران نشست که شرح این پرسش و پاسخ را می‌خوانید:

*با توجه به مدتی که هدایت تیم ثامن الحجج سبزوار را برعهده داشتید، هندبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وقتی که هندبال ایران را دیدم کاملا شگفت زده شدم. چرا که بازیکنان ایران توانایی بسیار بالایی دارند. امسال واقعا از نمایش تیم های ثامن الحجج سبزوار مشهد و سپاهان اصفهان شگفت‌زده شدم. واقعا استقبال مردم از ورزش هندبال در این شهرها بسیار عالی است. علاقه‌مندان هندبال در شهر سبزوار خیلی به من ابراز محبت کردند.

در حال حاضر هم که هدایت تیم ملی هندبال ایران را پذیرفته‌ام فکر می‌کنم سطح توانایی ملی‌پوشان خیلی خوب است. البته خیلی زود است درباره سطح واقعی کیفیت تیم ملی اظهار نظر کنم. قطعا در آینده می‌توانم تحلیل دقیق‌تری نسبت به این موضوع داشته باشم.

*از ماه‌ها قبل فدراسیون هندبال شما را به عنوان مطرح‌ترین گزینه برای هدایت تیم ملی بزرگسال قلمداد می‌کرد، لطفا بفرمایید مسئولان فدراسیون دقیقا چه اهدافی را برای شما ترسیم کردند و از شما چه خواستند؟

در مرحله اول باید بگویم که سرمربیگری تیم ملی هندبال ایران خیلی برای من خوشایند و مسرت بخش است. این موقعیت خیلی خوب و بزرگی برای من است. با انگیزه و اهداف بزرگی این مسئولیت را پذیرفته‌ام. فکر می کنم مهمترین هدف فدراسیون موفقیت نمایندگان ایران در جام باشگاه‌های آسیا و همچنین رقابت‌های قهرمانی هندبال آسیا و انتخابی جام جهانی است. باید تلاش کنیم تا در این دو رویداد موفق شویم. آرزویم این است که تمام شاگردانم در تیم ملی هندبال ایران به بالاترین سطح برسند. برای اینکه کیفیت تیم در هر مسابقه بهتر شود باید کار و تمرین زیادی انجام دهیم. مسابقات قهرمانی هندبال آسیا فرصت مناسبی است تا به مسابقات جهانی راه پیدا کنیم. قطعا ما به دنبال پیروزی در تمام مسابقه‌های پیش روی خود هستیم. مطمئن باشید که خواب‌های زیادی برای هندبال ایران دیده‌ام.

*یعنی شما با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم تیم باشگاهی ثامن الحجج را تمرین می‌دهید و هم اردوی تیم ملی را برگزار می‌کنید؟

بلی همینطور است. البته در هر دو تیم اهداف و مسئولیت‌های ویژه‌ای دارم و برایم خیلی آسان است که بین کار برای باشگاه ثامن الحجج و تیم لیگ ایران تفکیک قائل شوم. ما سعی می‌کنیم در جام باشگاه‌های آسیا و همچنین مسابقات قهرمانی مردان آسیا موفق شویم.

*این که به طور همزمان هدایت تیم ملی و باشگاه ثامن الحجج را برعهده دارید، در کار شما به عنوان یک مربی حرفه‌ای تداخل ایجاد نمی‌کند؟

فکر می‌کنم اهداف کاملا متفاوت است. ممکن است که بعضی از مردم فکر کنند که چون "رافایل" از تیم سبزوار به تیم ملی آمده است حتما از بازیکنان باشگاه خودش استفاده خواهد کرد. من آن‌ها را درک میکنم. شاید حق داشته باشند این احتمال را بدهند. بالاخره هر کس می تواند اینطور فکر کند. ولی من حرفه‌ای هستم. سعی می‌کنم که حرفه‌ای رفتار کنم. به کارم احترام می‌گذارم، متعهد هستم و انتظار احترام هم دارم.

*بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی را بر چه اساسی دعوت کرده‌اید؟

در حال حاضر در اولین اردوی تیم ملی قرار داریم. لیست بلند بالایی از بازیکنان را به تمرینات دعوت کردم. ولی هنوز لیست بازیکنان دعوت شده به اردو بسته نشده و ممکن است در روزهای آینده بازیکنان دیگری به اردوها دعوت شوند و برخی از افراد حاضر نیز از اردو خارج شوند. سعی می‌کنم به همه فرصت دهم تا توانایی‌های خود را نشان دهند. باید همه بدانند که از نظر من تنها آن‌هایی در ترکیب تیم ملی جای می‌گیرند که تلاش بیشتری انجام می‌دهند و نمایش بهتری داشته باشند. تا آنجایی که ممکن است می‌خواهم با بازیکنان بیشتری کار کنم و شناخت مناسبی از آن‌ها بدست آورم. شاید این برای بعضی از کارشناسان سوال ایجاد کند که چرا نام فلان بازیکن هست و دیگری دعوت نشده است. تاکید می‌کنم من لیست بازیکنان دعوت شده به اردو را باز گذاشته‌ام. سعی دارم بهترین‌ها را انتخاب کنم تا در مسابقات آسیایی بهترین نتیجه را بگیریم.

*تا چه اندازه از هندبال آسیا شناخت دارید و فکر می‌کنید چقدر با قدرت‌های حال حاضر آسیا مثل کره‌جنوبی و قطر فاصله داریم؟

از تیم‌های قدرتمند آسیا مثل کره‌جنوبی و قطر شناخت خوبی دارم. با توجه به حضور این تیم‌ها در مسابقات جهانی اطلاعات کافی از تاکتیک های تیمی آن‌ها در دست است. همچنین از ژاپن و سایر تیم‌های مهم مثل کویت و چین نیز با اندازه کافی شناخت دارم. البته باید بازی‌های آن‌ها را آنالیز کنم اما در حال حاضر بازیکنان شاخص و تاثیر گذار این تیم‌ها را می‌شناسم.

*به نظر شما شانس ایران برای کسب مدال در رقابت‌های آسیایی و کسب سهمیه جام جهانی چقدر است؟

تمام تیم‌هایی که در سطح جهانی بازی می‌کنند و یا مدعی حضور در رقابت‌های جهانی هستند کیفیت خیلی خوبی دارند. وظیفه اصلی من این است که بیشتر روی کار تیمی خودم تمرکز کنم. خیلی زود است که در مورد اهداف خیلی بزگ متمرکز شویم. هر مسابقه هر جام و هر حریفی متفاوت است و باید همه رویدادهای پیش روی خود را جدی بگیریم. در مرحله اول باید توانایی‌های تیمی خودمان را ارتقا دهیم.

*چه کسانی به عنوان کادر فنی و دستیار در کنار شما فعالیت می‌کنند؟

ترجیح می‌دهم که در تیم ملی ایران با مربیان و دستیاران ایرانی همکاری کنم. ترجیح می‌دهم که در صورت نیاز بازیکنان جدیدی را به اردوی تیم ملی دعوت کنم و به همه بازیکنان مستعد فرصت نمایش توانایی‌هایشان را بدهم. برای من اولویت همکاری با مربیان ایرانی است. روی بهترین و حرفه‌ای‌ترین همکارانم در ایران فکر می‌کنم. کسی که به نوع تمرینات من احترام بگذارد. در حال حاضر تصمیم مشخصی در این باره نگرفته‌ام.

*در دوره قبلی رقابت‌های انتخابی جام جهانی تعدادی از بازیکنان شاخص به دلیل اختلاف با "ریمانیچ"(مربی قبلی تیم ملی ایران) مصدومیت و مشکلات شخصی را بهانه کردند و به اردوها نیامدند، برخی از این افراد بار دیگر توسط شما به تیم ملی دعوت شدند، برنامه شما برای مدیریت این بازیکنان چیست؟

برای من خیلی مهم است که در گذشته واقعیت چه بوده است. چرا آن اتفاق‌ها برای برخی از بازیکنان افتاده و دلیل اختلاف آن‌ها با مربی قبلی تیم ملی چه بوده است!؟ البته تاکنون چیزی در این باره متوجه نشده‌ام. خوب حقیقتا این مساله من نیست. اما به عنوان یک مربی به شما اطمینان می‌دهم اگر یک بازیکن نخواهد به هر دلیلی در اردو بماند قطعا دیگری هست که با تمام وجود در تمرینات شرکت کند. هیچ وقت برای بازیکنان بی‌انگیزه و افرادی که دوست ندارند پیشرفت کنند وقت خود را تلف نمی‌کنم.

*تیم ملی هندبال ایران در بعضی از پست‌ها مثل گوش راست، کمتر بازیکن خوب در اختیار دارد. تدبیر شما برای حل این چالش چیست؟

این مشکلی است که در همه کشورها وجود دارد. چون چپ دست کلاً در اکثر کشورهای دنیا کم است به طبع آن بازیکن تکنیکی در گوش راست هم کمتر از سایر پست‌ها وجود دارد. فقط ممکن است که در انگلستان این مشکل وجود نداشته باشد (می‌خندد). ولی این مشکل خیلی بزرگی برای آماده کردن یک تیم نیست. فرانسه که یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر هندبال جهان به شمار می‌رود و در مسابقات معتبری چون المپیک، رقابت‌های جهانی و قاره‌ای موفق بوده، در طول سال‌های اخیر گوش راست خیلی ایده‌آلی در اختیار نداشته است.

*شما چه برنامه‌های تدارکاتی را برای آماده سازی تیم درخواست داده‌اید؟

در مورد بازی‌های دوستانه با تیم‌های ملی با مسئولان فدراسیون رایزنی‌هایی انجام داده‌ام. ما نیاز داریم تا بازی‌های تدارکاتی زیادی داشته باشیم. ترجیح می‌دهم با انواع تیم‌ها در آسیا و اروپا بازی کنیم. نمی‌دانم که چقدر این موضوع در شرایط فعلی ممکن است ولی خیلی دوست دارم تا با تیم‌های مطرح اروپایی مثل اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بازی کنیم. شاید تفاهم برای بازی‌های تدارکاتی با این تیم‌ها قدری دشوارتر باشد در این صورت دوست دارم با تیم‌هایی مثل قطر، ترکیه و سایر تیم‌های آسیایی بازی کنیم. برنامه‌ریزی برای دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های اروپایی دشواری‌های خاص خودش را دارد زیرا معمولا زمانی که ما در ایران اردوهای تیم ملی را تشکیل می‌دهیم آن‌ها درگیر رقابت‌های باشگاهی هستند و برعکس زمانی که آنها درگیر رقابت‌های ملی هستند ما لیگ برتر ایران را دنبال می‌کنیم. این قدری شرایط را برای پیدا کردن حریف تمرینی مناسب سخت می‌کند.

*اگر موافق باشید چند سوال خارج از فضای هندبال مطرح کنیم؛ چند ماهی است که در ایران اقامت کرده‌اید نظر شما درباره این کشور چیست؟

ایران کشور خیلی خوبی است و مردم خیلی دوست‌داشتنی دارد. هر روز شناخت بهتری از مردم ایران پیدا می‌کنم. خودم را هم بهتر با ایران و فرهنگ ایرانی تطبیق می‌دهم. تا این لحظه همه چیز برایم خوب و مطلوب بوده است.

معمولا در اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی به اندازه کافی از ایران و فرهنگ مردمانش شناخت ندارند. شاید اکثر آن‌ها تصویر اشتباهی در مورد ایران دارند. فکر می‌کنند ایران هم فضایی شبیه به کشورهای عربی دارد. من برای دوستانم گفته‌ام که ایرانی‌ها مردمانی کاملا متفاوت با اعراب هستند. رفتارهای مختلف ایرانی‌ها نظیر دین و آداب اجتماعی آن‌ها برای من جالب است. لباس پوشیدن‌ها و تفاوت‌های مردمان هر شهر مثل تهران، سبزوار و اصفهان هم بسیار جالب توجه است. به نظرم ایران بهترین کشور در این منطقه جغرافیایی جهان است.

*تا‌کنون به چند شهر ایران سفر کرده‌اید و علاقه‌مند به بازدید از کدام یک از مناطق کشور هستید؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


من به شهرهای اصفهان ، تهران، قزوین سفر داشته‌ام و خوب در سبزوار هم مدتی زندگی کردم. من خیلی دوست دارم که سواحل دریای کاسپین(مازنداران) را از نزدیک ببینم. همچنین دوست دارم تا به پرسپولیس (تخت جمشید) نیز سفر کنم و آثار تاریخی ایران را مشاهده کنم. البته فراموش نمی‌کنم که برای کار به ایران آمده‌ام و تنها در صورتی که امکان داشته باشد و فرصت ایجاد شود به مسافرت‌های توریستی می‌روم. برای من کارم در اولویت است و به آن بیش از هر چیز اهمیت می‌دهم.

*نظر شما درباره فرهنگ تغذیه و انواع غذاهای ایرانی چیست؟

همه غذاهای ایرانی خوشمزه هستند و شباهت زیادی با غذاهای اسپانیایی دارند. من خودم ماهیچه و جوجه را خیلی دوست دارم. البته نمی‌شود همیشه ماهیچه و جوجه خورد( می‌خندد). باید قدری تنوع غذایی هم داشت. شیشلیک هم خیلی خیلی خوشمزه و لذیذ است.

*در پایان اگر بخواهید خودتان را در چند جمله تعریف کنید، چه می‌گویید؟

من یک آدم معمولی هستم. مهمترین چیز در زندگی‌ام خانواده است. دوست دارم از تمام دقایق زندگی‌ام لذت ببرم اما وقتی کار می‌کنم شخص دیگری می‌شوم و سعی می‌کنم خلق و خوی متفاوتی داشته باشم. درکار سعی میکنم روابط دوستانه را کنترل کنم و با جدیت به کارم بپردازم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016