دوشنبه 24 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی دايی: اگر بگذارند شرايط پرسپوليس خوب است

سرمربی تيم فوتبال پرسپوليس اعتقاد دارد شرايط اين تيم برای حضور در سيزدهمين دوره رقابت‌های ليگ برتر خوب است اما برخی نمی‌خواهند اين تيم آرامش داشته باشد و به دنبال برهم زدن تمرکز و هماهنگی سرخپوشان هستند. علی دايی اعتقاد دارد حاشيه‌هايی که در مورد ايجاد تغييرات در مديريت باشگاه مطرح شده است، بازيکنان را ذيت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی دايی در گفتگو با سايت باشگاه پرسپوليس به سوالات متعددی درباره وضعيت کنونی تيم، نقل و انتقالات، مباحث مديريتی و ساير مسائل مرتبط با تيم و باشگاه پاسخ داده است.

- ابتدا درباره روند آماده‌سازی تيم توضيح دهيد؟
دايی: ما طبق برنامه از پيش تعيين شده در حال آماده‌سازی تيم برای حضوری قدرتمندانه در فصل پيش رو هستيم. بيش از ۵۰ جلسه تمرينی داشته‌ايم و خوشبختانه تا امروز روند بسيار خوبی را در پيش گرفته‌ايم. تمرينات، اردوها و بازی‌ها خيلی خوب و منظم برگزار شده و بازی با سايپا که چهارشنبه شب برگزار می‌شود دهمين و آخرين بازی تدارکاتی ما قبل از شروع فصل خواهد بود. بازيکنان پرسپوليس در اين مدت کارشان را به بهترين نحو انجام داده‌آند. انگيزه خوبی در نزد آنها می‌بنيم. رقابت خوبی بين نفرات برقرار شده، همدلی و صميمت خوبی هم بين بچه‌ها حکمرفاست. همه چيز خوب است، البته اگر بگذارند.

* درباره اين «بگذارند» اتفاقا سوالاتی مد نظر ماست. از بازی‌های تدارکاتی گفتيد، هشت بازی بدون باخت. اين نکته بسيار خوبی است. مگر نه؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- اتفاقا باختن، بردن يا مساوی کردن در بازی‌های تدارکاتی اصلا مد نظر ما نبوده و نيست. شما کمی دقت کنيد به اين نتيجه می‌رسيد که اکثر بازی‌های تدارکاتی ما زمانی برگزار شده که صبح همان روز يا يک روز قبل از آن سنگين‌ترين تمرينات را داشته‌ايم. پس اگر دنبال بردن بوديم، صبح روز بازی تمرين سخت نمی‌کرديم. ما اهداف ديگری در اين بازی‌ها داشتيم که به آن رسيديم. البته اينکه تيم نباخته، خودش يک نکته مثبت است و نشان‌دهنده شخصيت مبارزه‌طلبی و جاه‌طلبی بازيکنان. اين خيلی خوب است. ما نبايد به اين مسائل بسنده کنيم.

اگر دو بازی مقابل فولاد و سايپا را هم ببريم، مهم نيست. ببازيم هم مهم نيست. مهم اين است که در اين بازی‌ها به اهداف مدنظر برسيم. هماهنگی تيمی را افزايش دهيم. ضعف‌ها را از بين ببريم و آماده شويم برای بازی‌ها. ما بايد تيمی بسازيم که نه تنها اهل باخت نباشد بلکه گلی هم دريافت نکند. ان‌شاءاله که بتوانيم در سايه حمايت همه‌جانبه و پرشور هواداران فصل را خيلی خوب شروع کنيم. متاسفانه پرسپوليس در سال‌های اخير فصل را خوب شروع نکرده و از همان اول به دلايلی به مشکل خورده. امسال ان‌شاءاله اينطور نمی‌شود. ما بايد خوب شروع کنيم و برای رسيدن به اين هدف با تمام وجودمان داريم کار می‌کنيم. هواداران هم ان‌شاءاله مثل اعضای تيم سنگ‌تمام خواهند گذاشت و همه‌ جوره از تيم حمايت می‌کنند.

* حمايت همه جانبه تا دقيقه ۹۰ چه ميزان در موفقيت تيم تاثير دارد؟
- خيلی زياد. خوشبختانه پرسپوليس هواداران قدرشناسی دارد. آنها فصل قبل برای تيم سنگ‌تمام گذاشتند. تيم تا دوازدهم جدول پايين آمده بود اما تعداد هواداران پرسپوليس در استاديوم دو، سه برابر ساير تيم‌ها بود. همين حمايت‌ها باعث شد تيم خودش را بالا بکشد. ان‌شاءاله که از اول فصل بتوانيم نتايج خوبی بگيريم. ان‌شاءاله که شرمنده اين هواداران خوب و بامعرفت نباشيم. خوشبختانه تا اينجای کار خوب پيش رفته‌ايم. از نظر فنی همه چيز خوب است. فقط يکسری حاشيه‌ها درباره تغيير و تحولات مديريتی باعث شده بازيکنان تيم اذيت شوند و تمرکز و آرامش از آنها گرفته شود. با اين وجود آنها بسيار سختکوش و با تمام وجود در حال تلاش هستند. به اعتقاد بنده امسال يک سال سخت را انتظار می‌کشيم اما بايد از حالا محکم باشيم. پشتيبانی هواداران اين مشکلات را کمتر خواهد کرد و ان‌شاءاله بچه‌ها اين سختی‌ها را با تلاش بيشتر به روزهای خوش تبديل می‌کنند.

* فصل نقل و انتقالات به پايان رسيد. در مجموع از نقل و انتقالات تيم راضی هستيد؟
بله. به اعتقاد من عملکرد ما خوب بوده. ما نفراتی را داريم که به درد پرسپوليس می‌خورند و انگيزه کافی و زياد دارند. توانايی و توانمندی که نزد اين بازيکنان سراغ داريم در کنار جديت و انگيزه‌ای که از نزديک شاهد آن هستم ما را به آينده اين پرسپوليس اميدوار کرده است.

* اما برخی می‌گويند پرسپوليس فقط ستاره‌های فصل را حفظ کرده و امسال ستاره‌ای جذب نکرده؟
- ما سعی کرديم منطقی و اصولی در فصل نقل و انتقالات عمل کنيم. مهم‌ترين ملاک و معيار ما رفع نقاط ضعف فصل گذشته بود. ما بر اين اساس عمل کرديم. حال بماند که امسال هم نفرات کارآمدی جذب کرده‌ايم. الان دروازه و دفاع تيم تغيير خاصی نداشته. سعی کرديم اسکلت تيمی فصل قبل را حفظ کنيم. در پست‌ها توازن برقرار کنيم. ميانگين سنی تيم را پايين آورديم و جوانگرايی کرديم. جوان‌هايی گرفتيم که هم حال و هم آينده متعلق به آنها است. جوان‌هايی که اتفاقا تجربه بازی در ليگ برتر را هم دارند اما سهميه ليگ برتری نيستند.

ما هم بازيکن باتجربه و ملی‌پوش داريم و هم بازيکن جوان. تلفيقی از تجربه و جوانی را کنار هم قرار داده‌ايم و اهدافی داشته‌ايم. در مجموع به نوعی علاوه بر تضمين کردن آينده پرسپوليس، سعی کرديم موفق و عاقلانه عمل کنيم. الان ما در هر پستی دو بازيکن خوب و تقريبا همطراز داريم. رقابت خيلی جدی و فشرده است. تيم، تيم خوبی است. علاوه بر اينها چهار جای خالی در فهرست بزرگسالان داريم و می‌توانيم با جذب بازيکن آزاد يا خارجی تيم را هر زمان که نيازی داشته باشيم تقويم و ترميم کنيم. در مجموع دلايل زيادی وجود دارد که می‌گويم عملکرد ما در نقل و انتقالات اصولی و خوب بوده. برخی را گفتم. برخی را هم همه می‌دانند يا قبلا گفته‌ام. خب خيلی چيزها را هم نبايد ريز به ريز گفت.

* ظاهرا نحوه رويکرد و عملکرد امسال پرسپوليس در فصل نقل و انتقالات به گونه‌ای بوده که هزينه‌های کلی تيم هم کاهش داده شده؟
- بله. قطعا. ما ۱۳ خروجی داشتيم و ۱۰ ورودی. در کاهش هزينه‌ها ترديدی نداشته باشيد. باشگاه می‌تواند يک آمار کلی ارائه کند که هزينه‌های تيم فصل قبل و امسال چقدر کاهش داشته. به نظر بنده و تا آنجا که با خود مسوولان باشگاه صحبت کرده‌ام، اين کاهش قابل توجه بوده. من اين حرف‌ها را به خاطر مباحثی که امروز بين پرسپوليس و ساير تيم‌های مدعی به راه افتاده نمی‌گويم. شما سوال کرديد و من هم صادقانه دارم عنوان می‌کنم که تيمی که امسال بسته شده به طور حتم و قطع کاهش مالی قابل توجهی نسبت به پارسال داشته. علاوه بر اين ما اردوی خارج از کشور نداشتيم و در داخل کشور به اردو رفتيم. سعی کرديم به طرق مختلف هزينه‌ها را کاهش دهيم.

* ظاهرا برخی بازيکنان فصل گذشته هم برای تمديد قرارداد امسال مبالغ قرارداد خود را نسبت به فصل گذشته کاهش داده‌اند، در حالی که معمولا در اغلب تيم‌ها و اصولا حتی امور غيرورزشی ۱۵ الی ۲۵ درصد افزايش در دستور کار قرار می‌گيرد؟
- بنده به طور جزئی و ريز در جريان مسائل مالی نيستم. برخی مواقع نظرم پرسيده می‌شود که می‌گويم يا برخی مواقع اطلاعاتی داده می‌شود. کاهش مبالغ برای تمديد قراردادها هم در برخی موارد وجود داشته. به طور کلی بچه‌ها امسال همه جوره به باشگاه، تيم و بنده لطف داشته و کمک کرده‌اند. ما مديون همه آنها هستيم. باور کنيد خيلی از بچه‌ها پولی نگرفته‌اند اما الان بيش از يک ماه است که صبح و بعدازظهر مشغول تمرين هستند و در اردوها و تمرينات حضوری جدی دارند.

برخی از بچه‌های تيم واقعا يک ريال هم بابت فصل جديد دريافت نکرده‌اند. اتفاقا بين اين بچه‌ها هستند نفراتی اسم و رسم‌دار و ملی‌پوش. مثل سيدجلال و خيلی‌های ديگر که اگر اسم ببرم شايد نام برخی از آنها از قلم بيفتد. من به غيرت و تعصب و حسن همکاری آنها درود می‌فرستم و باز هم به آنها دست مريزاد می‌گويم. هواداران بدانند که بازيکنان پرسپوليس امسال همه جوره همکاری کرده و موفقيت و سربلندی تيم، تلاش برای آماده‌سازی و جديت در کارها در دستور کار و اولويت آنها قرار دارد. اين چيزی است که از نزديک می‌بينم.

* اما همين امروز از شما انتقاد شده که چرا می‌گوييد يک بازيکن خواهان دريافت چند صد ميليون تومان به هنگام امضای قرارداد شده بوده يا خواسته قرارداد مشروط امضاء کند و بعدا امکان جدايی داشته باشد. در واقع عنوان شده خودتان پول گرفته‌ايد اما...؟
- عذر می‌خواهم. نمی‌خواهم جواب کسی را بدهم. نظر هر کسی برای خودش محترم. ما بر اساس يکسری اصول و ضوابط يارگيری کرديم. خواستيم اگر پرداختی هست برای همه باشد و تقريبا درصد آن در آغاز فصل يکسان. نمی‌خواهم راجع به اين مسائل صحبت کنم اما...

* خب بگوييد. اما چه؟!
- فقط يک نمونه‌اش را می‌گويم. وقتی در حال مذاکره بوديم و قرار بود سرمربی پرسپوليس شوم باشگاه بابت بالغ بر سيصد ميليون تومان طلبی که از سال‌های گذشته داشته‌ام برايم چک فرستاد. وقتی تقريبا توافقات انجام شده بود اين اتفاق رخ داد اما بنده... بگذريم!

* اما شما اين چک را به باشگاه بازگردانديد. درست است؟!
- نمی‌خواهم وارد اين مسائل شوم اما نمی‌گذاريد. بله. بنده از آقای رويانيان تشکر کردم و چک مطالباتم را به باشگاه پس فرستادم و تا اين لحظه که با شما صحبت می‌کنم بابت طلب سال‌های قبلم يک ريال هم نگرفته‌ام در حالی که همان موقع می‌توانستم چک را که حق طبيعی‌ام بود بردارم و نقد کنم اما اين کار را نکردم. حتی برخی شايعه کردند دايی بابت مطالبات سال‌های قبل خود چک تضمينی گرفته و بعد وارد مذاکره با پرسپوليس شده اما بنده جوابی به اين شايعات پوچ ندادم بلکه همان چکی که دادند را هم برگرداندم. خيلی مسائل ديگر هم هست که می‌توان به آن اشاره کرد.

* مثلا دستياران‌تان؟
- خب بله. دستياران بنده تا همين هفته پيش قراردادی نبسته بودند. در حالی که از روز اول در تمرينات حاضر بوده‌اند. در اردوی اردبيل، رامسر و تمرينات صبح و عصری که در تهران داشته‌ايم. آنها تا همين هفته پيش قرارداد نداشتند اما باور کنيد يک بار هم حرفش را نزدند و فقط مشغول کار و کار بودند. آنها در اين ۵۰ روزی که مشغول تمرين هستيم، ريالی دريافت نکرده‌اند و همين دو سه روز پيش نزديک ۲۰ الی ۲۵ درصد از قراردادهايشان را دريافت کردند. خيلی مثال‌های ديگر هم می‌شود زد. مهم نيست که چه حرف‌هايی زده می‌شود يا نمی‌شود. ما داريم کارمان را انجام می‌دهيم و سعی کرديم انضباط، اصول و ضوابط را انجام دهيم.

من نمی‌توانستم کاری کنم که انضباط تيمی بی‌مفهوم شود. نمی‌توانستم چشم روی همه مسائل ببندم و در آخرين روزهای نقل و انتقالات به خاطر مصلحت يا يکسری مسائل ديگر تصميم احساسی بگيرم. بايد کاری می‌کردم تا همه اعضای تيم بدانند خط قرمز ما انضباط تيمی است. سعی کرديم آن را رعايت کنيم وگرنه ما که اول از همه خواسته بوديم با چه نفراتی قرارداد بسته شود. ليست من موجود است و اتفاقا باشگاه هم جزو اولين نفرات معلوم است با چه کسانی مذاکره کرده و چه اتفاقاتی افتاده.

نمی‌خواهم دوباره وارد جزئيات شوم. باز هم می‌گويم که نخواستم تصميمی بگيرم که اين نظم خوبی که در تيم حکمفرما شده از بين برود. اگر اين کار را می‌کردم، سنگ بنای بی‌نظمی را چيده بودم. آن هم با دست‌های خودم. من مديون بازيکنان پرسپوليس هستم. اين را به صراحت و برای چندمين بار می‌گويم. آنها تا به امروز به هيچ عنوان کم‌کاری نکرده‌اند و تابع نظم و انضباط بوده‌اند و با تمام وجود در خدمت تيم.

خدا شاهد است که برخی بازيکنان مطرح ما تا همين امروز پولی نگرفته‌اند. جا دارد از باشگاه و آقای رويانيان هم تشکر کنم. ايشان به رغم بلاتکليفی که داشت، آمدند و برای تسويه حساب فصل قبل بچه‌ها يا پرداختی‌های ديگر هزينه کردند و به فکر بستن تيم و حمايت همه‌جانبه برای شروعی خوب در فصل پيش رو بودند اما برخی که اطلاعات کامل ندارند مباحثی را مطرح می‌کنند که من نمی‌خواهم جواب بدهم. به هر حال فراموش نکنيد که ما بايد تا آخر فصل با اين بازيکنان کار کنيم و از آنها کار بخواهيم.

اگر می‌آمديم و انضباط و اصول را همان اول کار ناديده می‌گرفتيم، چه انتظاری می‌توانستيم از بچه‌هايی داشته باشيم که بيش از يک ماه و نيم است دارند تمرين می‌کنند، عرق می‌ريزند و از خانه و خانواده‌هايشان دور هستند. بچه‌های ملی‌پوش ما پس از ۵ روز استراحت آمدند اردوی رامسر. در حالی که برخی از ملی‌پوشان و حتی برخی نفرات غير ملی‌پوش هنوز مسائل قراردادی‌شان به طور کامل شفاف نشده بود. اينها برای ما ارزش زيادی دارد. آنها به احترام حرف ما، درخواست باشگاه و احترامی که برای پرسپوليس و هواداران قائل بودند اين کار را کردند.

ما اگر به اين رفتار آنها اهميت ندهيم، يعنی اينکه رفتار و جوانمردی آنها ارزشی برايمان نداشته. من که نمی‌توانستم در قبال يک مهره اصلی در يک پست حساس شاهد قراردادی باشم که معلوم نيست يک يا دو هفته ديگر آن بازيکن را در اختيار دارم يا ندارم. نمی‌توانستم که دست روی دست بگذارم و نگران باشم که اگر اين عضو تيم ۱۰ روز ديگر از پرسپوليس رفت، سراغ چه کسی بروم. خودم بروم بازی کنم؟! جواب هوادار را چه بايد می‌دادم؟! جواب بقيه بازيکنان که ۵۰ روز است تمرين می‌کنند و فشارها را تحمل کرده‌اند چه بايد می‌دادم؟! منصف که باشيم به خيلی چيزها می‌رسيم.

* الان از نظر شما نقل و انتقالات تيم به رغم خالی بودن چهار جای خالی در فهرست بزرگسالان و سه جای خالی در ليست بزرگسالان به نقطه پايان رسيده است يا اينکه...؟
- درصد اينکه بخواهيم بازيکنی جذب کنيم خيلی خيلی کم است، مگر اينکه در يک شرايط خاص و بر اساس نياز تيم اين کار را انجام دهيم.

* در آغاز مصاحبه گفتيد «اگر بگذارند» و البته گفتيد يک فصل سخت در انتظارتان خواهد بود. الان دوباره مباحث مديريتی و تغييرات احتمالی در رسانه‌ها مطرح شده و به زودی قرار است هيات مديره معرفی شود. نمی‌خواهيم سرمربی پرسپوليس را درگير اين ماجراها کنيم. فقط می‌پرسيم که اين تنش‌ها، مباحث و هياهويی که به راه می‌افتد، چقدر روی تمرکز، توان و آرامش شما و تيم اثر گذاشت؟
- اگر بخواهيم حرف بزنيم که خيلی حرف‌ها هست. خيلی حرف‌ها اما...

* نه، نمی‌خواهيم جواب فردی را بدهيد يا شما را وارد اين جريانات کنيم.
- مگر می‌شود روی تمرکز بنده، دستيارانم و تيم اثری نگذاشته باشد؟ مگر می‌شود آرامش تيم و ما از بين نرود؟ خودتان ببينيد چه جرياناتی به راه افتاد و چه حرف‌هايی زده شد. از بازيکنان چه توقعی داريد؟! شما در يک رسانه کار می‌کنيد. تغيير سردبير يا مديرمسوول اين رسانه روی آينده يا تمرکز و آرامش شما اثر نمی‌گذارد؟! بازيکن که آدم آهنی نيست. اتفاقا فوتباليست‌ها با هيجان و احساس‌شان درگير هستند چون با احساسات مردم به طور مستقيم سر و کار دارند. پس قبول کنند دوستان که آرامش از ما و تيم سلب شده.

شما برويد يک بررسی دقيق کنيد. پرسپوليس هر وقت آرامش داشته، موفق بوده. هر وقت هم آرامش نداشته، حاشيه آمده جای آن و موفق نبوده. اين را در مصاحبه قبلی‌ام با سايت باشگاه و شما گفتم و حالا هم تکرار می‌کنم. مثلا نمی‌گويم دوست ندارند پرسپوليس موفق باشد اما حرفم را کمی تلطيف می‌کنم و می‌پرسم چرا دوست ندارند پرسپوليس آرامش داشته باشد؟ چرا واقعا؟! چرا تيمی که داشت تمريناتش را به خوبی انجام می‌داد، در نقل و انتقالات کارش را می‌کرد، يکدفعه اين همه جريان و مشکل برايش به وجود آمد؟

با اين وجود هواداران نگران و ناراحت نباشند. ما برای موفقيت تيم چندين برابر تلاش می‌کنيم تا اين مسائل تا حد امکان و توان، کمترين تاثير و اثر را روی تيم داشته باشد اما يک چيزهايی هم دست خودمان نيست. نيامده عليه ما حرف زدند و می‌زنند. آن هم چه حرف‌هايی. يکدفعه همه چيز بهم می‌ريزد و اينها ارتباط مستقيم دارد با بازيکنان و تيم. چه بگوييم؟ فقط اميدوارم اتفاقاتی نيفتد که باز هم آرامش از ما سلب شود.

شما ببينيد الان هوادار پرسپوليس هم به خاطر اين مسائل آرامش خودش را از دست داده و نگران است، چه رسد به ما و بازيکنان که اثرگذاری اين اتفاقات و مسائل روی تيم خيلی بيشتر است. داشتيم کار خودمان را می‌کرديم که ديديم آن آرامش از بين رفت. حالا يک آرامشی برقرار شده که شما می‌گوييد دوباره مباحثی مطرح شده. حرف زياد است. ما سعی می‌کنيم کار کنيم و با کار زياد اين ناآرامی‌ها را کم اثر کنيم. ان‌شاءاله که آرامش پرسپوليس از بين نرود تا موفقيت هم حاصل شود. حيف است. واقعا حيف است. اين تيم ۳۰ ميليون هوادار دارد و به تعبير AFCهم، پرطرفدارترين تيم آسيا است. چرا هر سال يک داستان و معضل بايد ايجاد شود؟ چرا پرسپوليس نبايد رنگ آرامش را به چشم خود ببيند؟

* و... حرف آخر شما
- ان‌شاءاله که بتوانيم شروع خوبی در فصل جديد داشته باشيم. ما به حمايت هواداران و پشتيبانی آنها نياز داريم. اين بازيکنان قطعا دلگرمی‌شان همين هواداران هستند. ان‌شاءاله که بتوانيم در سايه حمايت باشگاه، پيشکسوتان، هواداران و تلاش مضاعف کادر فنی، مديريتی، سرپرستی، اجرايی، پزشکی، تدارکاتی و ساير عوامل تيم و بازيکنان زحمتکش و توانمند نتايج خوبی رقم بزنيم. توکل‌مان به خداست. هر چند روزهای سختی در انتظار پرسپوليس است اما ان‌شاءاله اين روزهای سخت پايانی شيرين خواهد داشت و ما اميدواريم با جام قهرمانی بتوانيم دل اين هواداران را شاد کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016