یکشنبه 19 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درسی که کی‌روش به فوتبال ايران داد

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار بزرگ‌ترين همايش علمی فوتبال در آسيا روزهای ۱۵ و ۱۶ ابان ماه با حضور بلند مرتبه‌ترين مقام‌های مسول در فوتبال جهان و آسيا در ايران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، همايش دو روزه «علم و فوتبال» با برگزاری جلسات، همايش‌ها، کارگاه‌ها می‌تواند درس‌ها و دستاوردهای بسياری را برای فوتبال ايران به همراه داشته باشد و برنامه‌ای را برای فوتبال ايران ترسيم کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين همايش که با حضور افرادی همچون سپ بلا‌تر - رييس فدراسيون جهانی فوتبال، شيخ سلمان - رييس کنفدراسيون فوتبال آسيا، بورا ميلوتينويچ - مربی سر‌شناس صرب که با فدراسيون فوتبال قطر برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ همکاری می‌کند، دکتر ژوراک - رييس کميته پزشکی فيفا، دکتر سينگ - رييس کميته پزشکی AFC، پروفسور وال‌تر دی‌سالوو - بدنساز سابق باشگاه‌های رئال‌مادريد، منچستريونايتد، لاتزيو و تيم ملی پرتغال و... برگزار شد فرصت بسياری مناسبی بود تا اهالی فوتبال بتوانند درباره به روز‌ترين اطلاعات علمی در زمينه فوتبال با بزرگان اين ورزش در ايران همراه شوند.

متاسفانه با وجود برنامه‌ريزی‌هايی که برای اين همايش در نظر گرفته شده بود در جلسات سخنرانی و کارگاه‌ها خبر چندانی از حضور مربيان و فوتباليست‌های ايرانی نبود، اما شايد يک رخداد مهم در اين همايش اتفاق افتاد که می‌تواند درس‌های بسياری را به همراه داشته باشد.

روز نخست سالن همايش‌های صدا و سيما ميزبان يکی از مطرح‌ترين چهره‌های عرصه بدنسازی و تمرين در فوتبال جهان بود. پروفسور وال‌تر دی‌سالوو که برای ايراد سخنرانی و برگزاری کارگاه به ايران سفر کرده بود کسی است که در باشگاه‌های رئال‌مادريد، منچستريونايتد، لاتزيو و تيم ملی پرتغال حضور داشته و سابقه همکاری با سر آلکس فرگوسن در باشگاه منچستريونايتد و همچنين کارلوس کی‌روش را در کارنامه خود دارد.

جلسه سخنرانی او با عنوان «عملکرد فوتبال: فلسفه مدرن فوتبال قطر» يک مهمان سر‌شناس دارد؛ کارلوس کی روش سرمربی تيم ملی فوتبال ايران.

در سالن علاوه بر کی‌روش تقريبا هيچ چهره سر‌شناسی از فوتبال ايران حضور ندارد. کی‌روش در رديف اول سالن نشسته و کارت خود را به سينه زده و مانند يک فرد معمولی تا آخر سخنرانی به صحبت‌های دستيار سابقش گوش می‌دهد.

پس از اتمام سخنرانی، مديران جلسه از حضار می‌خواهند که اگر سوالی دارند بپرسند. سرمربی تيم ملی فوتبال ايران دست خود را بالا می‌برد و سوال خود را از سخنران جلسه می‌پرسد. انگار نه انگار که او سال‌ها مربی باشگاه‌هايی همچون منچستريونايتد، رئال‌مادريد، اسپورتينگ ليسبون و تيم‌های ملی پرتغال، آفريقای جنوبی و امارات بوده است. کی‌روش سوالش را می‌پرسد، جوابش را می‌گيرد، تشکر می‌کند و از جلسه خارج می‌شود.

نکته‌ای که توجه بسياری را جلب می‌کند اين است که در همايشی که نبود بسياری از چهره‌های فوتبالی ايران بدجوری توی ذوق می‌زد، حالا سرمربی تيم ملی آمده تا در آستانه ۶۰ سالگی همچنان بياموزد و ابايی نداشته باشد که ديگران درباره‌اش چه می‌گويند. او می‌خواهد همچنان ياد بگيرد. حالا اينکه کسی که از او سوال می‌پرسد دستيارش بوده هم برايش اهميتی ندارد.

کی روش با کوله باری از موفقيت‌ها هنوز هم بدون هيچ ادعايی می‌آيد تا ياد بگيرد و بيش از آنکه حرف بزند عمل می‌کند.

همايش علم و فوتبال طبق برنامه با مهمان‌های سر‌شناسی که داشت به اتمام رسيد؛ همايشی که برای بازيکنان، مربيان، مديران و تمام کسانی که در فوتبال ايران حضور دارند فرصتی کم نظير را مهيا کرده بود. اميدواريم همه کسانی که در فوتبال ايران حضور دارند، از اين مربی بزرگ ياد بگيرند؛ ياد بگيرند که ياد گرفتن عار نيست. حالا می‌شود فهميد که فرق مربيان بزرگ با کسانی که تنها ادعای بزرگ بودن دارند، چيست!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016