شنبه 6 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قوچان‌نژاد: چيزی از بوسنی و نيجريه کم نداريم

رضا قوچان‌نژاد معتقد است ايران می‌تواند به عنوان تيم دوم به مرحله بعد جام جهانی راه يابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا قوچان‌نژاد در گفت‌وگو با گاردين درباره مسائل مختلفی به صحبت پرداخت.

گاردين در ابتدای اين گفت‌وگو نوشت: "وقتی در سن پايين هستی، آرزوی چنين لحظاتی را داری.۱۱۰ هزار نفر در استاديوم حضور دارند. اين مسابقه بسيار مهمی است و ما به پيروزی رسيده‌ايم. شما اطراف را نگاه می‌کنيد و می‌بينيد مردم در حال گريه هستند و اين اشک به خاطر شادی است.اين مساله به خاطر شماست. آنجا ايستاده‌ايد و موهای بدنتان سيخ می‌شود. اين مانند يک روياست که به واقعيت پيوسته است.

ايران در راه صعود به جام جهانی ابتدا در زمين ازبکستان به پيروزی ارزشمندی رسيد. تساوی مقابل قطر و باخت نااميدکننده برابر لبنان شاگردان کی‌روش را در وضعيت خطرناکی قرار داده بود. ديدار سرنوشت‌ساز برابر کره‌جنوبی که به نوعی مهمترين رقيب ايران در گروه به حساب می‌آمد، خيلی از معادلات گروه را تعيين می‌کرد.

باخت به ازبکستان در تهران بار ديگر کار ايران را برای صعود به جام جهانی به اما و اگر کشاند. از آبان تا خرداد، فوتبال ايران چند ماه پراضطراب را تجربه کرد تا ماه سرنوشت فرا برسد. مصدوميت شديد اشکان دژاگه در فروردين هم بر نگرانی‌های فوتبالدوستان افزوده بود و همه چيز در يکی، دو ماه آخر با حساسيت بيشتری دنبال می‌شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سه هفته هيجان انگيز و سرنوشت‌ساز بالاخره فرا رسيد. گام نخست مقابل قطری بود که رد پايش در پرونده تبانی با لبنان ديده می‌شد و همچون ديگر تيم‌های حوزه خليج‌فارس برای خود نفرتی در دل ايرانی‌ها به وجود آورده بود. تک گل رضا قوچان‌نژاد سه امتياز شيرين آن بازی را به حساب ايران واريز کرد تا شاگردان کی‌روش با روحيه بالاتری به دو مصاف بعد چشم بدوزند. موقعيت شناسی و جای‌گيری بی‌نفص "گوچی" در زدن گل سه امتيازی ايران نقش بسزايی داشت.

لبنان حريف به نسبت آسان‌تری بود. بار ديگر ورزشگاه خاطره‌ساز ايران نزديک به صدهزار نفر را به خود ديد و ايران با ۴ گل حريفش را در هم کوبيد تا در آستانه صعود مستقيم به جام جهانی قرار بگيرد. قوچان‌نژاد باز هم در اين پيروزی سهم داشت و گل سوم را به ثمر رساند.

بازی آخر اما ديدار با کره‌جنوبی بود. کره‌ای که با حرف‌های مربی‌اش پيش از بازی نفرتی شبيه نفرت از تيم‌های عربی را برای ايرانی‌ها زنده کرده بود. شرايط سخت شهر اولسان و در نظر گرفتن شهری کاملا شرجی برای آخرين ديدار گروه، حساسيت‌ها را بالاتر برده بود. ايران با يک امتياز ديگر به احتمال فراوان صعود خود را قطعی می‌کرد و نيم نگاهی هم به ديدار ازبکستان و قطر داشت. بازی در اختيار کره‌ای‌ها بود اما تاکتيک بازی مستقيم آنها مقابل دفاع پرتعداد و البته بابرنامه ايران نتيجه نمی‌داد. دقيقه ۶۰ بود و جريان بازی کماکان ثابت بود. يک لحظه غفلت اما کافی بود تا پسر طلايی فوتبال ايران بار ديگر زهر خود را بريزد. رضا با تيزهوشی توپ را از مدافع نگون‌بخت کره گرفت و با قدرت تمام‌کنندگی مثال‌زدنی‌اش تک گل سه امتيازی ايران را به ثمر رساند تا به تنهايی نقش پررنگی در رزرو کردن بليت برزيل داشته باشد."

اين‌ها صحبت‌های رضا قوچان نژاد درباره اولين بازی خود با چارلتون نيست. او در واقع به اولين بازی ملی خود با پيراهن ايران اشاره می‌کند. وقتی رضا قوچان‌نژاد به تيم ملی ايران دعوت شد شانس صعود ايران به جام جهانی کم بود و اين تيم وضعيت خوبی نداشت اما گل‌های اين بازيکن در ۳ بازی پياپی برابر قطر، لبنان و کره جنوبی باعث شد ايران به عنوان تيم نخست به جام جهانی راه يابد.

مهاجم ايرانی چارلتون درباره اولين بازی ملی خود با پيراهن ايران برابر کره‌جنوبی در تهران گفت: فشاری را در آن جو احساس نمی‌کردم. اين به خاطر اين است که شما بايد فوتبال بازی کنيد. چيزهای ديگر مانند پول و مسائل ديگر مهم هستند اما در دوران کودکی هميشه آرزو داشتم که در حضور تماشاگران زياد بازی کنم.به همين دليل از حضور در آن مسابقه به شدت خوشحال بودم و هيچ فشاری را احساس نکردم.

قوچان نژاد وقتی ۸ ساله بود همراه با والدين خود به هلند مهاجرت کرد و در مدرسه فوتبالی در اين کشور مراحل رشد و پيشرفت را گذراند.

او بعدها با مارک اوفرمارس، ستاره هلندی دوستی پيدا کرد؛ مساله‌ای که هم اکنون از آن ياد می‌کند.گوچی می‌گويد: "رابطه خيلی خوبی با اوفرمارس داشتم. من در تيم هيرنفين بازی کردم.۱۹ سال يا ۲۰ سال سن داشتم و در آن مقطع دچار آسيب ديدگی شديدی شدم. به دليل مصدوميت رباط يکی، دو سال از فوتبال دور شدم."

قوچان نژاد درباره بازی در چارلتون هم می‌گويد: "اگر در ليگ باقی بمانيم انگار ليگ قهرمانان اروپا را فتح کرده‌ايم. راه سختی داريم و بايد با قدرت پيش برويم و فقط فکر جمع آوری امتياز باشيم. حريفان ما رقابت سختی برای بقا در ليگ دارند و کار ما نيز در بازی‌های آخر خصوصا بازی با بلکبرن در هفته آينده سخت و دشوار است."

مهاجم ايرانی درباره تفاوتهای بازی در انگليس و بلژيک می‌گويد: "اينجا بازی‌ها بسيار فيزيکی و قدرتی انجام می‌شود. در حالی که در ساير ليگ‌ها فضای بيشتری در اختيار مهاجمان است اما اينجا مدافعان نيز هم اندازه مهاجمان در کار هجومی شرکت می‌کنند."

مهاجم ايرانی چارلتون درباره برنامه ريزی تيم ملی برای مسابقات دوستانه قبل از جام جهانی می‌گويد: "برخی کشورها هستند که می‌خواستيم با آنها بازی کنيم اما اين تيم‌ها برنامه ريزی قبلی داشتند و اين اتفاق نيفتاد."

قوچان‌نژاد درباره شکست تيم ملی مقابل گينه در يک بازی دوستانه گفت: "گينه حريف قدرتمندی بود. ما در اين بازی خوب کار نکرديم اما درس‌های زيادی گرفتيم."

گوچی درباره وضعيت تيم ملی گفت: "ما تيم باتجربه‌ای هستيم و بازيکنانی داريم که سالها در لاليگا يا ليگ‌های بزرگ ديگر بازی کرده‌اند.در جام جهانی هم در گروه دشواری هستيم. آرژانتين مدعی نخست گروه ماست. آنها به طور حتم به عنوان تيم نخست راهی مرحله بعد می‌شوند اما سه تيم ديگر برای رتبه دوم می‌جنگند. تيم ملی ايران می‌تواند تيم دومی باشد که از گروه صعود می‌کند چون از نيجريه و بوسنی چيزی کم نداريم."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016