چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عليرضا سليمانی، قهرمان پيشين کشتی ايران درگذشت

قهرمان سنگين وزن پيشين تيم ملی کشتی ايران که پرچمدار کاروان ايران در المپيک بارسلون نيز بود، به علت ايست قلبی درگذشت. اين قهرمان پرآوازه کشتی ايران در شرايطی به ديار باقی شتافت که در طول دوران ورزشی خود افتخارات زيادی را کسب کرد و تنها کشتی گيری بود که مدال طلای سنگين وزن رقابتهای جهانی را به خود اختصاص داده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار مهر، عليرضا سليمانی که مدتها بيمار بود، ساعت ۶ صبح امروز چهارشنبه و به علت ايست قلبی دار فانی را وداع گفت. اين قهرمان سنگين وزن پيشين تيم ملی کشتی ايران در سن ۵۹ سالگی و پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بيماری درگذشت. ابراهيم جوادی پيشکسوت کشتی ايران در گفتگو با خبرنگار مهر درگذشت عليرضا سليمانی را تاييد کرد.

عليرضا سليمانی کربلايی متولد بهمن ۱۳۳۴ در تهران بود. وی تنها کشتی‌گير ايرانی است که قهرمانی جهان در دسته فوق سنگين را به دست آورده و اولين قهرمان جهان کشتی ايران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که با قهرمانی او در سال ۱۹۸۹ در مارتينی سوئيس به دست آمد. وی در فينال آن مسابقات بروس بومگارتنر کشتی‌گير آمريکايی را ۵ بر ۴ شکست داد.

اوج دوران ورزش قهرمانی سليمانی در دههٔ ۱۳۶۰ بود که ايران کمتر در رقابت‌های بين‌المللی حاضر می‌شد، به همين جهت سليمانی در دو المپيک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ به دليل عدم شرکت ايران و در المپيک ۱۹۸۸ به دليل مشکل ويزا حضور نداشت.

اما در المپيک ۱۹۷۶ مونترآل با ۲۰ سال سن در وزن ۹۷ کيلو رقابت کرد که با دو باخت و يک برد حذف شد. او در المپيک ۱۹۹۲ بارسلون هم در سن ۳۶ سالگی شرکت داشت و پرچم‌دار کاروان ورزشی ايران هم بود، ابتدا ۳ پيروزی با ضربهٔ فنی را به نام ثبت خود کرد اما در رقابت چهارم در يک ديدار بسيار نزديک که ۱۰ دقيقه و ۱۹ ثانيه طول کشيد ۲ بر يک از محمود دمير ترک شکست خورد و در بازی پنجم با مساوی برابر کشتی‌گير کانادا به مقام ششم رسيد.

اين کشتی‌‎گير با اخلاق کشورکان، در سال ۱۹۸۹ و در مسابقات جهانی کشتی آزاد موفق شد با پيروزی ارزشمند مقابل بروس بومگارتنر آمريکايی به مدال طلای آن رقابتها دست يابد و تنها کشتی‌گير آزادکار کشورمان لقب بگيرد که طلای سنگين وزن جهان را به خود اختصاص داده است.

سليمانی همچنين يک رقيب و حريف تمرينی جدی و باتجربه‌تر به نام رضا سوخته‌سرايی داشت که همواره رقابت سختی برای قرارگرفتن در ترکيب تيم ملی داشتند. يکی از نقاط عطف دوران ورزش اين دو بازی‌های آسيايی سئول ۱۹۸۶ بود که سوخته‌سرايی تصميم گرفت در کشتی فرنگی شرکت کند تا سليمانی در ترکيب تيم آزاد قرار گيرد و هر دو نيز مدال طلای بازی‌های آسيايی را کسب کردند.

عناوين و افتخارات عليرضا سليمانی:

* مدال طلا مسابقات جام مارتينتی ۱۹۸۹ در وزن ۱۳۰ کيلوگرم
* مدال طلای بازی‌های آسيايی ۱۹۸۶ سئول در وزن ۱۳۰ کيلوگرم
* مدال برنز مسابقات قهرمانی آسيا سال ۱۹۷۹ در وزن ۱۰۰ کيلوگرم
* مدال طلای قهرمانی آسيا سال ۱۹۸۱ لاهور در وزن ۱۰۰ کيلوگرم
* مدال طلای قهرمانی آسيا سال ۱۹۸۳ در وزن ۱۰۰ کيلوگرم
* مدال طلای قهرمانی آسيا سال ۱۹۸۷ بمبئی در وزن ۱۳۰ کيلوگرم
* مدال طلای قهرمانی آسيا در سال ۱۹۸۹ توکيو در وزن ۱۳۰ کيلوگرم
* مدال طلای مسابقات جهانی در سال ۱۹۸۹ سوئيس در وزن ۱۳۰ کيلوگرم
* مدال طلای قهرمانی آسيا در سال ۱۹۹۱ دهلی در وزن ۱۳۰ کيلوگرم

گروه ورزشی خبرگزاری مهر درگذشت اين قهرمان ملی ايران را به خانواده و بازماندگان مرحوم عليرضا سليمانی و خانواده بزرگ ورزش و کشتی تسليت می‌گويد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016