پنجشنبه 24 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

اولين مدال نقره دختران شمشيربازی ايران بعد از انقلاب

شرق: تيم‌ملی شمشيربازی سابر بانوان ايران برای نخستين‌بار در آسيا به مدال نقره دست يافت.

رقابت‌های شمشيربازی اميدهای آسيا، رده سنی زير ۲۳سال در حالی در فيليپين در جريان است که بعد از کسب مدال طلای سابريست‌های پسر کشورمان اين‌بار دختران اين اسلحه، افتخارآفرين شدند.

دختران سابريست ايرانی که سال گذشته در اين پيکارها صاحب مدال برنز شده بودند در اين دوره با جهشی فوق‌العاده هم در بخش انفرادی روی سکو رفتند و هم توانستند به‌عنوان نايب قهرمانی تيمی برسند.

فائزه رفيعی، پديده تازه اين تيم در رقابت‌های انفرادی تنها با يک باخت راهی مرحله حذفی شد و با يک‌بازی درخشان مقابل شمشيرباز قدرتمندی از ژاپن به جمع چهارنفر برتر مسابقات راه پيدا کرد. رفيعی اما برای راهيابی به فينال نتيجه را به حريفی از قزاقستان واگذار کرد تا به مدال برنز دست يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازی‌های خوب فائزه در مسابقات انفرادی باعث شد تا ايران در بخش تيمی با قرعه استراحت روبه‌رو شود.

بانوان شمشيرباز کشورمان در اولين ديدار تيمی خود برابر ژاپنی‌ها حاضر شدند که در عين ناباوری اين تيم قدرتمند را که همواره جزو سه‌تيم اول آسياست با نتيجه ۴۵ بر۴۲ شکست دادند تا راهی فينال شوند.

در فينال نيز اگرچه نتوانستند حريف قزاق‌ها شوند اما با نتيجه قابل‌قبول ۴۵ بر ۳۷ مغلوب اين تيم شدند و عنوان نايب‌قهرمانی را از آن خود کردند.

به‌جز فائزه رفيعی، کيانا باقرزاده، پريماه برزگر و نجمه سازنچيان، سه‌ملی‌پوش ديگری بودند که در پيکارهای تيمی برای تيم سابر ايران به ميدان رفتند.

سه‌شنبه‌شب بعد از رقابت‌های سابر دختران، تيم‌ملی اسلحه اپه پسران کشورمان نيز برای ورود به فينال مسابقات مقابل تيم هنگ‌کنگ قرار گرفت که ۴۵ بر ۴۰ بازی را واگذار کرد و به مدال برنز بسنده کرد.

پيش از اين تيم اسلحه سابر مردان نيز با درخشش خود موفق شده بود در هر دو بخش انفرادی و تيمی اين پيکارها به مدال ارزشمند طلا دست پيدا کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فائزه رفيعی، پديده تازه تيم «سابر» در گفت‌وگو با «شرق»:
۴سال ديگر منتظر ما باشيد

مدال نقره تيم‌ملی شمشيربازی اسلحه سابر بانوان در مسابقات اميدهای آسيا، بهترين عنوان دختران سابريست ايرانی از بعد از انقلاب به حساب می‌آيد. اين تيم سال گذشته در همين رقابت‌ها به مدال برنز دست يافت. ضمن اينکه سه‌سال پيش در رقابت‌های نوجوانان و جوانان هم بر سکوی سوم قرار گرفت.

فائزه رفيعی، پديده تازه تيم‌ملی سابر دختران ايران است که در دومين سال پياپی حضورش در رقابت‌های شمشيربازی اميدهای آسيا توانسته به دومدال برنز انفرادی و نقره تيمی دست يابد. او اميدوار است که تيم سابر بانوان ايران ظرف چهار سال آينده به جايی برسد که بتواند اين عناوين را در بازی‌های آسيايی ۲۰۱۸ تکرار کند.

* تيم سابر دختران اخيرا در مسابقات قهرمانی آسيای بزرگسالان عملکرد ضعيفی داشت، چطور در فاصله دوماه اين‌قدر پيشرفت کرديد؟
- به‌خاطر اينکه حجم تمريناتمان از آن زمان به بعد خيلی بيشتر و فشرده‌تر شد. چون قرار بود ما را هم به بازی‌های آسيايی اينچئون اعزام کنند اما مسوولان بعدا منصرف شدند. با وجود اين تصميم اما اردوهايمان لغو نشد و تمرينات را ادامه داديم. ما بايد اين نتيجه را می‌گرفتيم چون هم خيلی تمرين کرده بوديم و هم اينکه از پارسال تا الان بايد پيشرفتی از خودمان نشان می‌داديم.

* پس چرا در مسابقات قهرمانی آسيا اين قدر ضعيف بوديد؟
- تيم‌ملی سابر خانم‌ها برای اولين بار بود که به اين رقابت‌ها اعزام می‌شد. طبيعتا اين مسابقات سطح بسيار بالاتری از اميدهای آسيا دارد. البته اين به اين معنا نيست که مسابقات اميدها سطح پايينی دارد. همه کشورها با نفرات اصلی‌شان آمده بودند و رقابت به معنای واقعی بين همه وجود داشت. دليل اصلی نتيجه‌نگرفتن ما در قهرمانی آسيا نداشتن تجربه و استرس بود زيرا برای اولين‌بار اين ميدان را می‌ديديم. ميانگين سنی همه ما ۲۲سال بيشتر نيست و بايد اين حق را به ما بدهيد که با اين مشکل روبه‌رو شويم. اين را هم بايد بگويم که فدراسيون طی اين مدت ما را به دو اردوی آماده‌سازی در قزاقستان و گرجستان اعزام کرد که خيلی برايمان مثمرثمر بود.

* فکر نمی‌کنی تصميمی که در مورد عدم اعزامتان به بازی‌های آسيايی گرفتند، بجا بود. چون بازی‌های آسيايی جای ميدان ديدن نيست؟
- بله، ما هم ناراحت نيستيم. چهار سال زمان است. انشاءالله بتوانيم آن موقع اين عناوين را تکرار کنيم.

* دليل اينکه نتوانستی در مسابقات انفرادی به فينال برسی چه بود؟
- من از عملکردم به نسبت تجربه‌ای که دارم خيلی راضی هستم اما فکر می‌کنم تنها نقطه‌ضعفم در اين مسابقات نداشتن قوای بدنی لازم بود وگرنه از نظر بازی تکنيکی چيزی کم نداشتم. اگر غير اين بود، نمی‌توانستم حريف ژاپنی‌ام را شکست بدهم.

* از اينکه با مربيان داخلی تمرين می‌کنيد، راضی هستيد؟
- بله، خانم‌ها صدزاده و ولدان ما را تمرين می‌دهند که مربيان خوبی هستند و اصلا چنين نيازی را حس نمی‌کنيم. تنها خواسته من از مسوولان اين است که بيشتر به بانوان توجه کنند. يک سالن اختصاصی برای ما در نظر بگيرند تا راحت‌تر بتوانيم در آن تمرين کنيم. سالنی که ما در مجموعه ورزشی شيرودی در آن تمرين می‌کنيم خيلی قديمی است و ظرفيت لازم را ندارد.

* فدراسيون امکانات لازم را در اختيار شمشيربازان قرار می‌دهد؟
- بله، خوشبختانه برای همين مسابقاتی که اعزام شديم فدراسيون کليه وسايل و تجهيزات را از بهترين شرکت‌های خارجی خريداری کرد. تا الان هيچ‌وقت نشده که شمشيربازان را با اين امکانات راهی مسابقات کنند. فدراسيون تا آنجا که بتواند به ما کمک می‌کند و در هر مسابقه‌ای که مدال بگيريم پاداش‌هايی هم برايمان در نظر می‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016