شنبه 5 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

واکنش فدراسيون جهانی واليبال به درخواست بانوان تماشاگر ايرانی

راديو فردا ـ مهدی رستم‌پور ـ رئيس فدراسيون جهانی واليبال با بيان اين که «اف‌آی‌وی‌بی» (FIVB) نمی‌تواند به صورت مستقيم در مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌های ايران دخالت کند، اعلام کرد با فدراسيون واليبال ايران مذاکره خواهد کرد.

آری گراسا گفته بايد راهی هوشمندانه برای حل مشکل حضور بانوان در بازی‌ها در ايران انديشيده شود اما توضيحی نداده‌است که بين دو شيوه صدور اجازه برای ورود زنان به ورزشگاه يا جلوگيری از حضور آنان، کدام روش ديگری می‌تواند دربرگيرنده حقوق قانونی زنان ايرانی برای تماشای مسابقات باشد.

فدراسيون جهانی پيش از اين با لحن جدی‌تری نسبت به ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها هشدار می‌داد. ضمن آنکه مقررات ليگ جهانی واليبال با صراحت بر حضور زنان در ورزشگاه تاکيد کرده‌است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر «روش هوشمندانه» مورد نظر مسئولان ورزش و فدراسيون واليبال ايران اين است که با راه دادن چند خبرنگار زن به ورزشگاه و صدور مجوز حضور برای اعضای خانواده سفارت و ديپلمات‌های زن تيم خارجی، به فدراسيون جهانی اعلام می‌کنند که مقررات را رعايت کرده و از ورود زنان به ورزشگاه ممانعت نکرده‌اند.

ايسنا به نقل از رئيس فدراسيون جهانی واليبال نوشته اف‌آی‌وی‌بی نمی‌تواند به صورت مستقيم در مسئله حضور زنان در ورزشگاه دخالت کند. اين اظهارات بعد از درخواست‌های مکرر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ميزبان رقابت‌های واليبال بيان شده‌است.

گراسا گفته اف‌آی‌وی‌بی قدرت لازم برای تغيير نظر ايران را ندارد. با اين حال آنها از طريق فدراسيون واليبال در حال مذاکره با دولت ايران ايران هستند و سعی می‌کنند تا اهميت حضور زنان در استاديوم‌ها را يادآور شوند.

او تاکيد کرده: «ما نمی‌توانيم کاری کنيم، چون ايران کشور ما نيست. با اين حال مذاکراتی با دولت ايران انجام داده و اهميت حضور زنان در ورزشگاه را بازگو کرده‌ايم. نمی‌توانم بر خلاف فرهنگ و مذهب مردم کشوری عمل کنيم اما می‌توان راه هوشمندانه‌ای پيدا کرد. مثلا اينکه زن‌ها در يک طرف سالن و مردها در طرف ديگر سالن باشند.»

اين در حالی است که همين روش در ديدارهايی که زنان به ورزشگاه می‌آمدند، اعمال می‌شده و ورزشگاه به دو نيمه زنانه-مردانه تقسيم می‌شده اما مسئولين ورزش ايران حاضر به تداوم روند قبلی نشدند و هر دو نيمه سالن را به مردان اختصاص دادند.

از طرفی ۹۰ روز از بازداشت غنچه قوامی می‌گذرد. دختری که برای تماشای بازی ايران و ايتاليا در چارچوب ليگ جهانی، به ورزشگاه آزادی رفته بود اما همراه با تعدادی ديگر از دختران علاقه‌مند به واليبال بازداشت شد. او ۴۱ روز از اين مدت را در زندان انفرادی بوده‌است.

طومار جهانی درخواست آزادی غنچه قوامی تاکنون حدود نيم ميليون امضا جمع‌آوری کرده‌است. صفحه‌ای هم در پوشش خبرهای مربوط به او در فيس‌بوک راه‌اندازی شده که به دو زبان فارسی و انگليسی فعاليت می‌کند.

در جريان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ به ميزبانی لهستان، حليم بردی شرعی نايب رئيس فدراسيون واليبال ايران در پاسخ به اعتراض جمعی از تماشاگران معترض ايرانی که پلاکاردهای درخواست آزادی غنچه قوامی را در دست داشتند، به آنها گفت تاکنون از ماجرا بی‌اطلاع بوده اما شخصاً موضوع اين تماشاگر دستگير شده را با وزير ورزش مطرح خواهد کرد.

رئيس فدراسيون جهانی واليبال که برزيلی است، درباره حضور تماشاگران زن در ورزشگاه‌ها يادآور شده: «پيام‌های زيادی دريافت کرده‌ام. بايد راهی به جز دخالت در فرهنگ يک کشور پيدا کنيم. اين مشکلی برای فدراسيون واليبال ايران است. تلاش می‌کنيم تغييرات مثبتی ايجاد شود. ما مستقيم با دولت مذاکره نمی‌کنيم و از طريق فدراسيون اين کار را انجام می‌دهيم. نمی‌توانم به ايران بگويم که چه کار کند؛ تنها کاری که می‌توانم انجام دهم مذاکره با فدراسيون واليبال ايران است.»

پيش از اظهار نظر رسمی مقامات قضايی در ايران، رسانه‌های نزديک به ارگان‌های نظامی و امنيتی از جمله سايت‌های بولتن نيوز، صراط، شفاف، افق و پايگاه خبری حاميان ولايت، «جرم» غنچه قوامی را تلاش برای تشويق زنان در تجمع مقابل ورزشگاه اعلام کرده بودند.

اما به تدريج با شدت گرفتن فشارها، اعتراض افکار عمومی در رسانه‌های مجازی و پوشش گسترده خبری در سراسر جهان که دربرگيرنده تبعات منفی برای جمهوری اسلامی ايران است، اتهامات تازه‌ای مطرح شده و بحثی از واليبال در ميان نيست.

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائيه درباره وضعيت پرونده غنچه قوامی گفته‌است: «برخلاف تبليغاتی که در اين زمينه صورت گرفت پرونده ايشان ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در يک نقطه مربوط به اين امر صورت گرفته باشد. اين پرونده در حال رسيدگی است و ايشان فعلاً در بازداشت است تا به پرونده رسيدگی شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016