چهارشنبه 12 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

آندرانيک تيموريان کاپيتان اول تیم ملی فوتبال ايران می‌شود

با خداحافظی جواد نکونام به نظر می‌رسد آندو تيموريان نقش کاپيتان نخست ايران را ايفا خواهد کرد.

به گزارش ايلنا، آندرانيک تيموريان که حالا ۸۵ بازی و ۸ گل را در کارنامه ملی خود دارد با خداحافظی جواد نکونام به احتمال زياد به عنوان کاپيتان نخست ايران نقش‌آفرينی خواهد کرد.

آندو که پيش از اين هم بازوبند کاپيتانی تيم ملی را در ديدار با بلاروس بر بازو بسته تا بعد از مارکار آقاجانيان آناليزور کنونی کی‌روش به دومين ارمنی تاريخ فوتبال ايران بعد از انقلاب بدل شود که اين بازوبند را بر بازو بسته است.

آندو در حال حاضر تيم تراکتورسازی تبريز نيز اين وظيفه را بر عهده دارد و با روحيه‌ جنگجويانه و مبارزه‌طلبی که دارد به نظر روزهای سختی را با بازوبند تيم ملی در پيش خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زندگی‌نامه فوتبالی آندو
آندرانيک تيموريان سامرانی در سال ۱۳۶۱ در تهران از خانواده‌ای ارمنی‌تبار زاده شد. وی مشهور به آندرانيک تيموريان که به صورت مختصر آندو ناميده می‌شود. نام او در مسابقات بين‌المللی تيموريان درج می‌شود اما در رسانه‌های ايران با نام تيموريان شناخته می‌شود. وی در حال حاضر تنها بازيکن فوتبال فعال مسيحی ايرانی شاغل در تيم ملی فوتبال ايران می‌باشد.

سرژيک تيموريان برادر بزرگ‌تر آندو که در حال حاضر به عنوان مدير برنامه‌هايش فعاليت می‌کند، از بازيکنان سابق استقلال تهران می‌باشد که سابقه بازی در باشگاه فوتبال ماينس آلمان را به عنوان هافبک در کارنامه خود دارد.

آندرانيک به مانند تمامی ورزشکاران ارمنی ايران فعاليت خود را از ۱۵ سالگی در باشگاه فوتبال آرارات تهران آغاز کرده‌است. پس از دو سال بازی در آرارات، در ۱۷ سالگی به تيم جوانان استقلال تهران پيوست. آندو در آن دوران به همراه مجتبی جباری و خسرو حيدری از استعدادهای پرورش يافته جوانان باشگاه استقلال تهران به شمار می‌رفتند.

ليگ جزيره
آندو در سال ۱۳۸۵ پس از درخشش در جام جهانی آلمان به تيم فوتبال بولتون پيوست که توسط سام آلاردايس مربی سرشناس بريتانيايی اداره می‌شد، روز ۶ ژانويه سال ۲۰۰۶ آندرانيک در ديدار مقابل دونکستر راورز با به ثمر رساندن دو گل نخستين گلزن ايرانی جام حذفی انگلستان نام گرفت و نقشی تعيين‌کننده در پيروزی ۴ بر ۰ تيمش داشت. او در بازی تيم بولتون با ويگان نيز دو گل از سه گل تيمش (بولتون) را به ثمر رساند و نقش مهمی در پيروزی ۳ بر ۱ تيمش داشت. او در انتهای فصل جايزه بهترين بازيکن جوان فصل از نگاه هواداران را کسب کرد.

تيموريان در مجموع دو فصل به سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۸۷ در بولتون ۲۰ بازی انجام داد که در نهايت توانست به عنوان هافبک دفاعی ۲ گل نيز به ثمر برساند. پس از جدايی آلاردايس از بولتون، سامی لی و بعد گری مگسون (مربيان بعدی بولتون) علاقه‌ای به اين بازيکن نشان ندادند وی پس از درخشش در چند بازی با افت شديد مواجه شد که همين امر يکی از عوامل نيمکت نشينی وی بود تا در پايان قراردادش راهی تيم فولهام لندن شود و زير نظر روی هاجسون به فوتبال خود ادامه دهد. آندرانيک در فصل جديد ۱۳۸۷ با اتمام قراردادش، به تيم فولام پيوست که موفقيتی را در اين تيم کسب نکرد و تنها يک بازی در ليگ برتر و يک بازی در کارلينگ کاپ انجام داد.و پس مصدوميت در ۲ فوريه ۲۰۰۹به عنوان بازيکن قرضی به تيم بارنزلی در ليگ دسته اول انگليس رفت. و توانست ۱۱ بازی برای اين تيم انجام دهد.

ليگ ايران
آندرانيک تيموريان برای اولين در سطح فوتبال در ابومسلم مشهد چهره شد، جايی که از همين تيم نيز به اروپا ترانسفر و به جام جهانی راه يافت، آندو پس از دوری ۴ ساله از ليگ برتر ايران به تيم فوتبال تراکتورسازی تبريز پيوست که ۲۱ بازی در ليگ برتر فوتبال ايران ۹۰–۱۳۸۹ انجام داد و موفق به زدن يک گل شد، وی در يک ديدار جام حذفی نيز برای تراکتور به ميدان رفت. سپس برای سال آينده وارد تيم استقلال تهران شد، آندو از همان آغاز فصل بازی‌های خوبی برای اين تيم انجام داد ولی مصدوميت وی باعث شد تا مقاطعی در اواخر نيم فصل اول و اوايل نيم فصل دوم را از فوتبال دور بماند. وی در مجموع ۲۵ بازی برای استقلال انجام داد که ۲۰ بازی در ليگ، ۲ بازی در حذفی و ۳ بازی در قهرمانی آسيا انجام داد. و در انتها توانست قهرمانی جام حذفی فوتبال ايران ۹۱–۱۳۹۰ را به همراه استقلال به دست‌آورد. بس از دو سال بازی در ليگ ايران راهی ليگ قطر شد. آندو تيموريان در تاريخ ۲۶ تيرماه ۱۳۹۲ با عقد قراردادی ۱ ساله دوباره به استقلال تهران پيوست. آندرانيک تيموريان در فصل ۹۴-۱۳۹۳ نيز در تاريخ ۲۶ تير ماه ۱۳۹۳ قرارداد خود را به مدت دو سال با استقلال تهران تمديد کرد.

تيم ملی
آندرانيک تيموريان در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند. وی نخستين بار برای تيم ملی فوتبال ب ايران به ميدان رفت و از سال ۱۳۸۴ تاکنون در عضويت تيم ملی فوتبال ايران است. آندو پس از درخشش در تيم فوتبال ابومسلم خراسان، توسط برانکو ايوانکوويچ به تيم ملی دعوت شد، و در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان برای تيم ملی ايران در هر سه بازی اين تيم به ميدان رفت. پس از آن، آندو تيموريان در روی‌دادهای بزرگی نظير جام ملت‌های آسيا ۲۰۰۷، مسابقات فوتبال غرب آسيا ۲۰۱۰، جام ملت‌های آسيا ۲۰۱۱ تيم ملی فوتبال ايران را همراهی کرد.

وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزيل نيز از اعضای ثابت تيم ملی بود؛ از جملهٔ اين بازی‌ها در آخرين و حساس‌ترين بازی در برابر تيم ملی کره‌جنوبی در اولسان، تنها گل تيم ملی با پاس وی توسط رضا قوچان‌نژاد به ثمر رسيد. در اين مسابقه آندرانيک بيش از ۶۰ دقيقه با دست شکسته به بازی ادامه داد. او در دقيقه ۲۹ اين بازی با برخورد زانوی يک بازيکن کره‌ای از ناحيهٔ دست به شدت آسيب ديد اما تا پايان بازی در زمين باقی‌ماند. پس از پايان مسابقه مشخص شد که استخوان ساعد دست او شکسته است. پيروزی در بازی آخر و در خانهٔ حريف موجب شد تا ايران به عنوان تيم نخست گروه و بالاتر از کره جنوبی به جام جهانی برزيل راه يابد.

آندرانيک در هر ۳ بازی تيم ملی ايران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل حضور کامل داشت و از جمله برترين بازيکنان تيم ملی به شمار رفت؛ تا جايی که در فهرست ۱۰۰ نفره برترين بازيکنان جام از نگاه پايگاه«بليچر ريپورت»، آندو يکی از ۲ بازيکن ايرانی اين فهرست هست.

تجربه بازی در تيم‌های عقاب، ابومسلم‌مشهد، بولتون، فولهام، بارنزلی(قرضی)، الخريطيات قطر، استقلال‌تهران و تراکتورسازی‌تبريز را اين بازيکن ارمنی را به فوتباليستی قابل اعتماد در ميانه ميدان تبديل کرده و به نظر با آمدن سرمربی جديد تيم ملی بار ديگر تيموريان ۳۲ ساله جز نخستين انتخاب‌های ملی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016