شنبه 2 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

ملاک‌های کی‌روش‌ برای انتخاب بازیکنان تیم ملی

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران می‌گويد تيم ملی خانه بی در و پنجره است که ورود همه به آن آزاد است. او ابراز اميدواری کرد فدراسيون فوتبال به وعده‌هايش عمل کند.

به گزارش ايسنا، کارلوس کی‌روش در چهارمين روز تمرينات آماده‌سازی تيم ملی فوتبال ايران پيش از آغاز مسابقات مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روبه‌روی خبرنگاران نشست و ضمن توضيحاتی درباره برنامه‌های تيم ملی، پاسخگوی سوالات آنها شد.

کی‌روش گفت: از اين که الان در خدمت شما هستم و می‌توانم به سوالات شما بعد از برگزاری يک مينی کمپ پاسخ دهم خوشحالم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين سوال که آيا قرار است جوانان حاضر در تيم ملی در روند بازی‌های جام‌جهانی بيشتر بازی کنند يا باز هم قرار است از ترکيب قديمی استفاده شود، اظهار کرد: راجع به آينده بايد بگويم که هيچ چيز دست ما نيست اما مانند هميشه تيم ملی را به خانه بی‌در و پنجره‌ای تشبيه می‌کنم که ورود همه به آن آزاد است. طبق نظر شخصی من دو فاکتور برای دعوت به تيم ملی لازم است. يکی کيفيت فنی – شخصيتی بازيکن و ديگری اين که يک بازيکن بايد در داخل و خارج از زمين قابليت حضور در تيم ملی را اثبات کند. برنامه‌ای که پشت سر گذاشتيم به اين منظور بود که نشان دهيم نظارت نزديکی بر ليگ داشتيم و البته وظيفه ماست تا به بازيکنان فرصت دهيم تا قابليت‌هايشان را اثبات کنند. مطمئنا تصميم‌ها به گونه‌ای اتخاذ می‌شوند که در نهايت ۲۴ تا ۲۵ بازيکن را به عنوان بخشی از بازيکنان دعوت شده به اردوی تيم ملی خواهيم داشت.

کی‌روش با اشاره به اين که اين گروه از بازيکنان به عنوان بازيکنان برتری هستند که در اين فصل ليگ برتر حضور داشتند، گفت: بايد بتوانيم در هر فرصتی از ليگ اين زمان را در اختيار داشته باشيم تا بتوانيم با آنها کار کنيم.

سرمربی پرتغالی تيم ملی فوتبال ايران با ابراز اميدواری نسبت به وعده‌هايی که فدراسيون فوتبال به او داده است، گفت: اميدوارم طبق قول‌هايی که به من داده‌اند حمايت‌های مالی لازم را انجام دهند. احتياج داريم که اردوهای متعددی را برگزار کنيم و بازی‌های دوستانه متعددی داشته باشيم. اين فرصت اگر به بازيکنانی که هم‌اکنون در تيم ملی حضور دارند داده شود، آينده روشنی را در مسير جام جهانی ۲۰۱۸ خواهيم داشت.

کی‌روش ادامه داد: متاسفانه يک سری از بازيکنان که در تيم‌های پرسپوليس، ذوب‌آهن و نفت حضور دارند، نتوانستند در اين اردو در اختيار تيم ملی قرار بگيرند اما به صورت بسيار نزديک از طريق کادر فنی تيم ملی زير نظر هستند.

سرمربی تيم ملی درباره آماده نبودن کمپ تيم‌های ملی و شرايط مطلوب ورزشگاه دستگردی برای تمرين‌های تيم ملی عنوان کرد: زمانی که بهترين بازيکنان را دور هم جمع می‌کنيد بايد شرايط چه برای بازيکنان، چه کادر فنی و چه اصحاب رسانه به بهترين شکل فراهم باشد. جا دارد از صميم قلبم از مسئولان محترم ورزشگاه دستگردی تشکر کنم که همکاری لازم را انجام دادند تا بتوانيم در اينجا تمرين‌های تيم ملی را برگزار کنيم. آرزو دارم اين رابطه خوب ميان ما و مسئولان مربوطه پايدار باقی بماند. جالب است که بگويم ۴ سال پيش هم معتقد بودم که امکانات دستگردی برای تيم ملی تا زمانی که کمپ تيم‌های ملی آماده نشده مناسب است.

وی در واکنش به سوالی درباره حضور مربيان داخلی در تمرين‌های تيم ملی و اين که آيا او تمايل به رخ دادن اين اتفاق دارد يا نه اظهار کرد: راجع به حضور مربيان در تمرين تيم ملی بايد بگويم که ۴ سال است در اينجا حضور دارم. در اين ۴ سال درهای تمرين تيم ملی به روی دست‌اندرکاران ورزش، مربيان، پيشکسوتان و همه اهالی فوتبال باز بوده است. حتی يک بار هم نشده که کسی بخواهد به تمرين تيم ملی بيايد اما اين اجازه به او داده نشده باشد. اگر شخصی بر خلاف اين چيزی که من گفتم مطلبی را مطرح کرده، صحبتی بی‌پايه و اساس کرده است. البته اين را هم بگويم که ۹۰ درصد تمرين‌های ما صبح و بعدازظهر است. شايد آنهايی که می‌گويند تمرين تيم ملی روی ما بسته است، شب به تمرين می‌آيند. طبيعتا آن موقع ما خوابيم و بايد کمپ تيم‌های ملی را ترک کرده باشيم. همان طور که گفتم چون تمرين‌های ما صبح و بعدازظهر است احتمالا اين افراد آن موقع خواب هستند. به همين دليل نتوانستند به تمرين بيايند (با خنده).

سرمربی پرتغالی تيم ملی فوتبال ايران در مورد دعوت از بازيکنان به تيمش اظهار کرد: يک مطلب برای من بسيار شفاف است اين که اگر مسابقه‌هايی در کره ماه، مريخ و ونوس در حال برگزاری باشد و نياز باشد به آنجا می‌روم تا بازی‌ها را ببينم. برای من باشگاه‌ها رنگ پوست، رنگ چشم که آبی باشد يا قهوه‌ای و يا هر چيز ديگری اهميت ندارد. تنها استعداد و توانايی بازيکنان مهم‌ترين مسئله است. بنابراين هرکجا که لازم باشد، می‌روم. وظيفه من است که به عنوان سرمربی تيم ملی بدون در نظر گرفتن اين که بازيکن در چه باشگاهی بازی می‌کند عملکردش را بررسی کنم. حال می‌خواهد بازيکن در پرتغال بازی کند و چه در ملوان توپ بزند.

وی درباره دعوت نشدن برخی بازيکنان به اردوی تيم ملی نيز گفت: برای من مطلب بسيار مهم اين است که بازيکنان کيفيت مطلوب و شخصيت قوی و محکمی نيز در کنار آن داشته باشند. درهای تيم ملی به روی همه بازيکنان باز است.

وی ادامه داد: مطلب ديگر هم اين است که در حقيقت مسابقه‌های اصلی جام جهانی است که در سال ۲۰۱۸ در روسيه برگزار خواهد شد به همين منظور بايد بازيکنانی را انتخاب کنيم که در سه سال آينده در بالاترين سطح ممکن قرار داشته باشند و بايد تعادل در اين زمينه وجود داشته باشد. بايد قدم به قدم بازيکنان را آماده کنيم تا با شرايط سنی مناسب در سال ۲۰۱۸ آنها را در اختيار بگيريم. بايد به بازيکنان جوان نگاه ويژه‌ای داشته باشيم. بازيکنانی همچون جهانبخش، نريمان‌جهان، ترابی و سردار آزمون که در چند سال آينده حدود ۲۳ يا ۲۴ سال سن خواهند داشت و در بالاترين سطح ممکن قرار دارند. اگر حمايت‌های لازم از تيم ملی انجام شود و اين بازيکنان در اختيار من و تيم ملی قرار بگيرند، مطمئنا ديگر بازيکنانی نخواهيم داشت که همچون وحيد اميری و مرتضی پورعلی گنجی بدون تجربه بين‌المللی در رقابت‌هايی همچون جام ملت‌های آسيا بازی کنند.

سرمربی تيم ملی با اشاره به جلساتش با مسئولان فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان گفت: جلساتی را با علی کفاشيان و حسنی‌خو داشتيم در مجموع حدود ۱۰۰ ساعت جلسه برگزار کرديم. آنها قول‌هايی را در اين جلسات به ما دادند که منتظر تحقق آنها هستيم.

کی‌روش در پاسخ به سوال ايسنا درباره جدايی ميکو از تيم ملی و اضافه شدن دکتر ديگو به کادر فنی به عنوان مربی بدنساز و نيز اين که آيا قرار است باز هم او به صورت مقطعی با تيم ملی همکاری داشته باشد يا خير اظهار کرد: ميکو به دليل شرايط خانوادگی و مسائلی که با آن درگير شده بود ديگر برايش مقدور نبود که با ما کار کند و برنامه‌های ديگری برای زندگی‌اش داشت. دکتر ديگو نيز قرار است به کارش در تيم ملی ادامه دهد. اميدواريم که از لحاظ فنی کادر تيم ملی را بهبود بخشيم. نبود ميکو و عدم همکاری او با تيم ملی به دليل شرايط کاری بود که او در تيم ملی داشت. او بايد هزينه خانواده و مدرسه فرزندانش را به صورت تمام وقت پرداخت می‌کرد در حالی که قراردادش و هزينه‌های قراردادی‌اش در ايران پاره وقت بود و به دليل مسائل مالی مقدور نبود در ايران بماند.

سرمربی پرتغالی تيم ملی در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبنی بر اين که اولين گام طبق برنامه‌های طراحی شده توسط شما برپايی اردوی ترکيه بود، حال با توجه به اين که به نظر می‌رسد به دليل مشکلات مالی اين اردو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، عنوان کرد: سخت تلاش می‌کنيم و کارها را رها نکرده‌ايم. من و افشين پيروانی پيگير مسائل هستيم و آنچه می‌توانم بگويم اين است که هنوز شانس برگزاری اين اردو ۵۰-۵۰ است و کفاشيان نيز در در حال پيگيری مسئله است و شرايط را دنبال می‌کند. بايد بگويم که در ايران همواره دو برنامه وجود دارد اولی برنامه الف است که "همواره ان‌شاءالله درست می‌شود"، خواهد بود و برنامه دوم واقعيتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنيم. در انتها بايد بگويم که هم من، هم پيروانی و نيز علی کفاشيان سخت مشغول کار هستيم.

کی‌روش در پاسخ به اين سوال که دليل دعوت چند بازيکن سرباز به تيم ملی چه بوده است، اظهار کرد: يک بار به صورت شفاف می‌گويم که برای من بين بازيکن متاهل، مجرد، سرباز، چشم آبی يا چشم قهوه‌ای فرقی وجود ندارد. من بازيکنان ايرانی را به تيم ملی دعوت می‌کنم. اعتقاد من اين است که بازيکنان دعوت شده به تيم ملی کيفيت لازم را دارند. مثلا بختيار رحمانی به واسطه حضور در جام جهانی از تجربه خوبی برخوردار بوده و لازم است از اين تجربه بهره‌برداری شود. درست است يک سری از بازيکنان دچار مشکلاتی هستند و ما هم در تلاشيم تا به آنها کمک کنيم. هيچ شکی در اين نيست که شهروندان بايد وظايف‌شان را نسبت به کشورشان به درستی انجام دهند. ما زمان کافی داريم و بياييد گمانه‌زنی‌ها را به پايان ببريم. در حال حاضر عده‌ای هم مشکل مالياتی دارند اما اين مسائل بايد حل شود. به عبارت ديگر مطمئنا يک سری از بازيکنان دچار يک سری مشکلات هستند اما يک عده از مسئولان دلسوز هم وجود دارند که تلاش کنند اين مشکلات را حل کنند. البته اين را هم بايد بگويم که بهترين راهکار اين است که به وظايف‌ شهروندی‌مان احترام بگذاريم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا دليل خاصی داشته که از ۱۴ باشگاه بازيکن به تيم ملی دعوت کرده است، گفت: زمانی که بازيکنان را به تيم ملی دعوت کردم تعداد باشگاه‌ها را نشمردم. اساسا وظيفه سرمربی نيست که ببيند بازيکنان به کجا می‌روند و در کجا بازی می‌کنند. يک بار ۹ بازيکن به تيم ملی دعوت کردم ولی دو باشگاه همه آنها را جذب کردند. از نظر من ليگ ايران پيشرفت زيادی کرده و فصلی که گذشت بهترين ليگ ايران بود. رقابت بالا و خوبی در بين تيم‌ها وجود داشت و بازيکنان جوانی در ليگ حضور پيدا کردند. پيشرفت خوبی در سازمان ليگ ايران اتفاق افتاده و کافی است به خاطر آوريد ۴ سال قبل را که من به ايران آمدم و آن زمان به سازمان ليگ پيشنهاد دادم دو تيم از ليگ ايران کسر شود تا سطح رقابت‌ها بالا برود. اگر الان چند بازيکن جوان حضور دارند و تيم ملی از آن‌ها استفاده می‌کند ناشی از همان کسر دو تيم در ليگ است که کيفيت کار را افزايش داد. البته همان زمان هم عده‌ای از کسر شدن تيم‌ها راضی نبودند و اعتراضاتی داشتند اما نتيجه آن تصميم را الان می‌بينيم.

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه اگر مثل ابتدای سال جاری حواشی برای بازيکنانی که می‌توانند هم در تيم اميد حاضر باشند و هم در تيم بزرگسال حضور داشته باشند، ايجاد شود،‌ چه تصميمی را اتخاذ می‌کند، عنوان کرد: نمی‌دانم اين که از الان به بعد هم قرار است مشکلی وجود داشته باشد يا نه اما اين را می‌گويم که از بعد شخصی من مشکلی وجود نخواهد داشت. چيزی که من می‌دانم اين است که در ۲۵۰ کشور دنيا که تيم فوتبال دارند اولويت با تيم بزرگسال است. حالا اگر ايران می‌خواهد متفاوت عمل کند مشکلی وجود ندارد. احتمال دارد ۲۵۰ کشور ديگر اشتباه کند و فقط ايران کار درست را انجام دهد. من از بازيکنانی که استحقاق دعوت به تيم ملی را دارند دعوت می‌کنم و مسئولان می‌توانند همه آنها را از جمله دژآگه و قوچان‌نژاد را هم به تيم اميد ببرند. در نهايت من کار خودم را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنم تا تيم ملی بهترين نتايج را بگيرد.

وی در پاسخ به اين سوال که برخی از مربيان فو‌تبا‌ل ايران عنوان کرده‌اند که در شان آنها نيست که در تمرينات تيم ‌ملی حاضر شوند و اگر قرار است انتقال داده‌ای انجام شود بهتر است در کلاس هايی همچون دانش‌افزايی مربيان صورت بگيرد و اين که چرا کا‌ر‌لوس کی‌روش در اين همايش حضور نيافته است، خاطر‌نشان کرد: فکر می‌کنم که هفته‌ گذشته افشين پيروانی به صورت شفاف در اين زمينه صحبت کرد. من هم اين‌جا می گويم که اگر قرار باشد به عروسی بروم يک دعوتی صورت بگيرد در غير اين صورت نمی‌روم. همواره اين آمادگی را دارم که با همه دوستان همکاری کنم اما در اين زمينه هيچ دعوتی از من صورت نگرفته است و اگر هم صحبتی می‌شود که دعوتی انجام شده، مطمئنا دروغ است. همه مربيان آزادند که هر تفکری داشته باشند من ۶۲ سال دارم و ۳۲ سال نيز سابقه مربيگری دارم و اگر قرار باشد فرصتی ايجاد شود تا ياد بگيرم اين کار را خواهم کرد. به تمريناتی که در آن مانچينی، ونگر، مورينيو و غيره حضور دارند می‌روم و بر سر تمرينات آنها حاضر می شوم و از تجربيات آنها استفاده می‌کنم. متاسفانه من از دسته از مربيانی هستم که بايد همواره ياد بگيرم اما کسانی هستند که از بدو تولد همه چيز را می‌دانند و نيازی به يادگيری ندارند. خداوند در اين زمينه به من کمکی نکرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016