Tuesday, Jan 31, 2017

صفحه نخست » از آهنگساز فرهادی تا تجربه‌های نوِ شجریان

• کدام آهنگ‌سازان در فجر ٣٥ حضور دارند؟

ahangsazan.jpgشرق ـ نسیم قاضی‌زاده: هر سال در هیاهوی چهره‌های مختلفی که در جشنواره فیلم فجر حاضر می‌شوند، آواهایی با کیفیت‌ها و صدادهی‌های متفاوت روی پرده سینما شنیده می‌شوند که ماحصل تلاش آهنگ‌سازانی است که در دقیقه ٩٠، آثارشان را روی تصاویر فیلم‌ها گذاشته‌اند. آهنگ‌سازانی که بسیاری از آنها بعد از سال‌ها کار همچنان ناشناخته‌اند و در هجوم اخبار مربوط به چهره‌ها گم می‌شوند؛ با اینکه کارشان جان‌بخشی به تصاویر است. در سال‌های اخیر به دلیل ورود برخی از اهالی موسیقی فیلم به صحنه کنسرت‌ها این حوزه تا حدود زیادی از رکود همیشگی‌اش درآمده؛ اما همچنان آهنگ‌سازان سینما مثل بسیاری دیگر از قشرهای این حوزه، از هنرمندان در سایه این هنر-صنعت محسوب می‌شوند. از سویی دیگر به دلیل حضور برخی از چهره‌های موسیقی در سینما از‌جمله رضا یزدانی، بنیامین بهادری، مازیار فلاحی و... و مانور خبری روی حضور آنها در سینما، همچنان این تناقض میان اهمیت جایگاه خواننده در مقابل آهنگ‌ساز مطرح می‌شود.

با وجود همه این صحبت‌ها به نظر می‌رسد با فراگیرشدن برخی از آثار موسیقی فیلم در میان مخاطبان عام در سال‌های گذشته، همچنین بهره‌گیری از خوانندگان پاپ یا پرطرفدارتر، این حوزه در تلاش برای رهایی از سکون و سکوت است. این گزارش کوتاه نگاهی گذرا به حضور آهنگ‌سازان در جشنواره امسال دارد. هر سال اسامی آهنگ‌سازان پرکار جشنواره تقریبا ثابت است؛ اما امسال می‌شود غیبت برخی از نام‌ها را حس کرد که از‌جمله آنها فردین خلعتبری، مجید انتظامی، منوچهر چشم‌آذر، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، مسعود سخاوت‌دوست و... را می‌توان ذکر کرد. در مقابل برخی آهنگ‌سازان هم پرکارتر از دیگران بوده‌اند و آهنگ‌سازی فیلم‌های بیشتری را در جشنواره به عهده داشته‌اند.بهزاد عبدی با شش فیلم، کارن همایون‌فر که در سال‌های گذشته پیوسته لقب پرکارترین را داشت، با سه فیلم، ستار اورکی، آهنگ‌ساز فیلم‌های اخیر اصغر فرهادی با سه فیلم، پیمان یزدانیان پس از چندین سال کم‌کاری در سینما با دو فیلم، حامد ثابت، آهنگ‌ساز جوان و باذوق سینما که یک سیمرغ هم در کارنامه‌اش دارد، با دو فیلم و علیرضا کهن‌دیری، آهنگ‌ساز قدیمی سینما و تلویزیون هم با دو فیلم در جشنواره حاضرند. محمدرضا علیقلی که چهار سیمرغ و ١٥ بار نامزدی در کارنامه‌اش دارد، امسال با انیمیشن «رهایی از بهشت»، ساخته علی نوری‌اسکویی که تنها انیمیشن حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر است، در جشنواره حضور دارد.


بهزاد عبدی هم که لقب پرکارترین آهنگ‌ساز امسال را از آنِ خود کرده، با فیلم‌های «پشت دیوار سکوت» (مسعود جعفری‌جوزانی)، «کارگر ساده نیازمندیم» (منوچهر هادی)، «سوفی و دیوانه» (مهدی کرم‌پور)، «قاتل اهلی» (مسعود کیمیایی)، «کمدی انسانی» (محمد‌هادی کریمی) و «ماه‌گرفتگی» (مسعود اطیابی) در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. کارن همایون‌فر، آهنگ‌ساز فعال سینما، هم با چهار نامزدی و دو سیمرغ با سه فیلم «زیر سقف دودی» (پوران درخشنده)، «خفگی» (فریدون جیرانی) و «آذر» (محمد حمزه‌ای) در جشنواره حضور دارد. پیمان یزدانیان آهنگ‌ساز بی‌حاشیه و آرام سینمای ایران که پیانیست قابلی هم هست و در سال‌های اخیر از میزان فعالیت‌هایش به‌شدت کاسته شده بود، در جشنواره سی‌وپنجم با فیلم‌های «سارا و آیدا» (مازیار میری) و «بدون تاریخ، بدون امضا» (وحید جلیلوند) حاضر است. امیر توسلی، آهنگ‌ساز نام‌آشنای ایرانی، هم امسال آهنگ‌سازی فیلم «گشت ارشاد ٢» را به عهده داشته که قطعا به دلیل حضور او پر از فضاهای فانتزی صوتی خواهد بود.
کریستف رضاعی هم که در دو سال گذشته با موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» حسابی نامش سر زبان‌ها افتاد، از دیگر آهنگ‌سازان حاضر در جشنواره امسال است که با فیلم «نگار» رامبد جوان به این میدان وارد شده. باید نشست و منتظر ماند که آیا این موسیقی هم بعد از «در دنیای تو ساعت چند است؟» و «اژدها وارد می‌شود»، می‌تواند موفقیت‌های او را تکرار کند. سهراب پورناظری، آهنگ‌ساز جوان و پرشور، هم که قطعاتش با اجراهای همایون شجریان مورد استقبال بسیار قرار گرفته و آلبوم «آرایش غلیظ» او بسیار شنیده شد، امسال آهنگ‌سازی «رگ خواب»، فیلم دیگری از حمید نعمت‌الله را به عهده داشته که باز هم همایون در آن به اجرای قطعات پرداخته. ستار اورکی که نامش در سال‌های اخیر با فیلم‌های اصغر فرهادی گره خورده و اگر خاطرتان باشد در لحظه دریافت جایزه اسکار «جدایی نادر از سیمین» موسیقی او در کداک تیاتر طنین‌انداز شد، امسال با دو فیلم کوتاه و مستند «ویلایی‌ها» (به کارگردانی منیر قیدی) و «مادری» (به کارگردانی رقیه توکلی) و همچنین فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی در جشنواره حضور دارد. حامد ثابت، آهنگ‌ساز جوان و خوش‌قریحه که یک سیمرغ هم در کارنامه‌اش دارد، امسال آهنگ‌سازی «تابستان داغ» (ابراهیم ایرج‌زاد) را بر عهده‌ داشته است. آریا عظیمی‌نژاد هم که نامش با موسیقی سریال‌های پربیننده‌ای مانند «پایتخت» همراه است، در جشنواره امسال ساخت موسیقی فیلم «خوب، بد، جلف» (به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی) را به عهده داشته. علیرضا کهن‌دیری، آهنگ‌ساز قدیمی و نام‌آشنای سینما و تلویزیون که چهار نامزدی را در کارنامه‌اش دارد، امسال با فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان و «بیست‌ویک ‌روز» (به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان) در جشنواره حاضر است. بابک میرزاخانی، آهنگ‌ساز خوش‌آتیه و خوش‌قریحه، هم که چندسالی است نامش بر سر زبان‌ها افتاده، برای فیلم «کوپال» (کاظم ملایی) موسیقی ساخته است. یحیی سپهری‌شکیب که از خانواده علیرضا داوودنژاد محسوب می‌شود و نامش اولین‌بارها با او شنیده شد، امسال هم «فراری» (علیرضا داوودنژاد) را آهنگ‌سازی کرده است. حبیب خزایی‌‌فر هم که پیش‌از‌این در همکاری با محمد‌حسین مهدویان موسیقی «ایستاده در غبار» را ساخته بود، امسال ساخت موسیقی فیلم دیگر او با نام «ماجرای نیمروز» را برعهده داشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy