Wednesday, Apr 12, 2017

صفحه نخست » داريوش سجادى، بى بى سى، رييسى

sajadi_bbc.JPGف. م. سخن - ویژه خبرنامه گویا

داريوش سجادى، نويسنده اى كه مدت ها در نقشِ «نيمچه اپوزيسيون روشنفكر» در خارج از ايران مطلب مى نوشت و بعد اقدام به برنامه سازى تلويزيونى براى منتقدان «معتدل» حكومت كرد، امروز از دفتر خبرگزارى تسنيم، وابسته به سپاه پاسداران بدنام انقلاب اسلامى در آورده است، و در گفت و گويى اظهار داشته:
«...بدنه شهروندی ایران عملکرد قاطعانه رئیسی در اعدام منافقین در سال ۶۷ می‌تواند به سبد آرای وی کمک کند...».

او با اشاره به جاذبه‌های «حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی» در نزد افکار عمومی ایران مى گويد:
«...دیگر آقای رئیسی برخوردار از یکسری جاذبه هایی است که در این صورت می تواند سبد رأی خود را هم مشمول رأی اصولگرایان و هم تا حدود زیادی مشمول رأی معتدلین کند...».
(اشكالات جمله يا از بيان سجادى ست يا از طرز تحرير خبرگزارى تسنيم و باشگاه پويا كه امثال اين «باشگاه ها»ى وابسته به حكومت، در ايران مثل قارچ روييده است).

نكته ى عجيب اينجاست كه ديروز، در گفت و گوى بى بى سى با اكبر گنجى، در برنامه ى «شصت دقيقه»، موقعى كه گنجى از لقب «آيت الله قتل عام» براى نام بردن از ابراهيم رييسى استفاده مى كرد، مجرى محترم برنامه دقيقا به همين موضوعِ «احتمالى»، كه شايد برخورد قاطع رييسى با «منافقين» در اذهان مردم، براى او راى جمع كند، اشاره مى كرد و «بى طرفانه» اظهار مى داشت كه البته اصطلاح «آيت الله قتل عام»ى كه گنجى به كار مى برد، خود آقايان احتمالا قبول ندارند و بر اين عقيده اند كه قتل هاى دهه ى شصت كار درست و قانونى بوده است (نقل به مضمون).

بله. هم سجادى درست مى گويد و هم بى بى سى فارسى!

همه گونه احتمالى، در همه ى زمان ها، در همه ى مكان ها، و در انواع سياست ها وجود دارد. رييسى مى تواند براى عده اى منشاء نعمت باشد، براى عده اى ديگر، شايسته ى نفرت.

احتمالا قضات هيتلر هم، در افكار عمومى آلمانِ آن زمان، دست به قضاوت هايى زده اند كه مطابق قانون هيتلرى، و براى حفظ هيتلر و آلمان بوده است و گناه خاصى نكرده اند. قانون اين بوده و آن ها تابع قانون بوده اند و به علاوه، هيتلر با چه كسانى مبارزه مى كرد و آن ها را از دم تيغ مى گذراند؟:
پيش و بيش از همه كمونيست هاى طرفدار شوروى، كه هيتلر و قضات اش مى خواستند آن ها را ريشه كن كنند و مطابق قانون از ميان بردارند. آن هم در زمان جنگ با شوروى.

بسيار خوب است كه عاقبت كار كمونيستى شدن بخشى از آلمان را ديديم كه واقعا حق با هيتلر بود! آلمان شرقى همان چيزى بود كه هيتلر نمى خواست كشورش به آن دچار شود! بنابراين هيتلر كاملا حق داشت!...

آرى. پاى پلميك و استدلال عوام فريبانه كه به ميان بيايد، و عوام مخاطب باشند، هيتلرِ آدمكش، تبديل به اسطوره اى پاك و بى گناه مى شود!

از بى بى سى بعيد است كه صابون هيتلر و هيتلريان در گذشته اى نه چندان دور به تن كشورش خورده است. لابد هيتلر حق داشته با متفق شوروى، يعنى انگليس بجنگد!

به همين ترتيب، مى توان به خاطر حفظ «بى طرفى خبرى و نظرى»، گفت كه رييسى هم، از نظر خيلى ها كار بدى نكرده، و درو كردن «منافقين» [و البته غير منافقين، آن هم منافقين و غير منافقين زندانى داراى حكمِ حبس] مى تواند براى او محبوبيت و راى بياورد.

اين استدلال «زيبا» و «پر از منطق»، قرار است عامل فريب دادن بخشى از جوانان، و روستاييان و بى خبران باشد.

اما ما، تصور مى كنيم هم اكثريت جوانان، هم مردم ده و روستا بر خلاف باور سجادى ها و بى بى سى ها، ناآگاه و آماده ى فريب خوردن نباشند. اگر همين انتخاباتِ انتصابى، يا انتصابات انتخابى با معيارهاى حكومت اسلامى، درست برگزار شود، همچنان خاتمى و موسوى و روحانى راى مى آورند. كم سواد بودن بخشى از مردم، به معناى احمق بودن و نامطلع بودن آن ها از وضعيت كشور نيست.

در بى طرفى خبرى و نظرى بى بى سى هم اگر قرار است مردم به خبرها و نظرهاى آن باور كنند، بايد تجديد نظر جدّى به عمل آيد. اظهار نظر حاميانه ى صاحب نظران در باره ى جانى و به قول آيت الله منتظرى -نايب سابق امام خمينى و فقيه عاليقدر- يكى از «جنايتكاران تاريخ»، نامش بى طرفى نيست؛ كمك رسانه اى به مستحكم كردن جاى پاى او براى برداشتن قدم هايى ست كه كشورى را نابود خواهد كرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy