Sunday, Sep 10, 2017

صفحه نخست » استفاده از "طب اسلامی" و "روحانی درمانی بیماران" در ایران

9xs3iiy84eo0_small.jpgرادیو زمانه - پدیده طب اسلامی آنقدر رواج یافته که حالا وزارت بهداشت برای کنترل و مقابله با آن از مدیریت حوزه علمیه درخواست کمک کرده. مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفته چیزی به نام «طب اسلامی نداریم». اما شماری از روحانیون با استناد به منابع دینی علاوه بر ویزیت بیماران اقدام به تجویز دارو می‌کنند.

محمود خدادوست گفت «کارگروه نظام سلامت در اسلام» دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، پس از بررسی کارشناسی «طب ایرانی» و مشورت با مراجع دینی و حدیث‌شناسان به این نتیجه رسید که موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.

این مقام ارشد وزارت بهداشت گفته «می‌توان از ظرفیت اسلام برای توسعه ابعاد معنوی انسان کمک گرفت اما این موضوع غیر از آن است که ما به نام و سوءاستفاده از دین به مردم داروی امام کاظم (ع)، بخور حضرت مریم (س) و داروی امام رضا(ع) تجویز کنیم؛ این کار به معنی مداخله جسمانی است.»

مدتی است وزارت بهداشت در تلاش است تا با کمک نهادها و شخصیت‌های مذهبی از رشد پدیده «طب اسلامی» جلوگیری کند. این وزارتخانه معتقد است آموزه‌های این جریانات با جان بیماران بازی می‌کند.

محمود خدادوست مردادماه امسال در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هشدار داده بود که برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند.

مشاور وزیر بهداشت در آن دیدار گفته بود برخی با عنوانی از جمله طب اسلامی، طب روایی، طب‌الصادق و طب‌الرضا دست به سوءاستفاده زده‌اند.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفته بود «باید از ورود برخی افراد در لباس مقدس روحانیت به عرصه آموزشی و مداخله در امر درمان جلوگیری کرد».

02-12222222.jpgعباس تبریزیان از مروجان اصلی طب اسلامی علاوه بر ویزیت، دارو نیز تجویز می‌کند

«طب اسلامی و داروهای ائمه»

اواخر مردادماه امسال نیز «انجمن علمی طب سنتی ایرانی» با انتشار بیانیه‌ای، از «جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه به حوزه طبابت و درمان در طب سنتی ایرانی وارد شده‌اند» اعلام برائت کرد.

در چند سال اخیر جریاناتی با عنوان طب اسلامی به راه افتاده. این جریانات که بیشتر در محافل مذهبی عمومیت یافته، ادعای درمان بیماری‌های لاعلاج را دارد. مکتب طب اسلامی شیوه‌های درمانی خود را جدای از طب سنتی و طب مدرن معرفی می‌کند.

مروجان این شیوه‌های درمانی علاوه بر ویزیت بیماران، دارویی‌هایی نیز تجویز می‌کنند که عمدتاً به اسم شخصیت‌های مقدس تاریخ اسلام و شیعه نام‌گذاری شده است.

مروجان طب اسلامی در توضیح این پدیده به مجموعه‌ای آیات قرآن کریم، احادیث و روایات استناد می‌کنند.

به عنوان مثال از جمله آموزه‌های طب اسلامی مخالفت با گیاه‌خواری است. شماری از مروجان طب اسلامی به استناد روایتی از جعفر بن محمد صادق، امام شش شیعیان که می‌گوید «کسی که چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد می‌شود و عقلش کم می‌شود»، اعلام کردند گیاه‌خواری در طب اسلامی مردود است.

در سال‌های اخیر کتاب‌ها و جلسات و کارگاه‌های آموزشی بسیاری در توضیح طب اسلامی منتشر و برگزار شده و داروها و محصولات این شیوه درمانی به فروش می‌‎رسد.

پایگاه اینترنی «داروی اسلامی» از جمله وب‌سایت‌های فعال در این زمینه که زیر نظر آیت‌الله عباس تبریزیان اداره می‌شود. عباس تبریزیان از جمله مروجان اصلی این شیوه درمانی است. سایت‌های نزدیک به او، تبریزیان را پدر طب اسلامی معرفی می‌کنند.

داروهای «آمادگی رحم»، «تقویت عصب»، «صاف‌کننده خون»، «تقویت و درمان ضعف مغز» از جمله محصولات پایگاه طب اسلامی زیر تبریزیان است.

فرقه‌های دیگری از جمله «عرفان حلقه» نیز در سال‌های اخیر وارد حوزه درمان پزشکی شده بودند، اما در نهایت بسیاری از این افراد از جمله محمدعلی طاهری بازداشت شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy