Thursday, Sep 14, 2017

صفحه نخست » رای منفی مجلس نمایندگان آمریکا به فروش هواپیما به ایران

588u8u81xsqk6_small.jpgدویچه وله - مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب دو متمم بر بودجه سال آینده این کشور، با قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری به ایران مخالفت کرد. شماری از نمایندگان دموکرات چنین اقدامی را برخلاف توافق هسته‌ای می‌دانند.

بر اساس خبری که نسخه آنلاین نشریه هیل منتشر کرده، این دو متمم بودجه‌ای توسط پتر روسکام، نماینده جمهوریخواه به مجلس نمایندگان ارائه شده است. بر اساس این دو متمم اختصاص هرگونه منبع مالی در زمینه اجرایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای تجاری به ایران منع شده است.

این نماینده جمهوریخواه مدعی شده است که شواهد تاریخی حکایت از آن دارند که جمهوری اسلامی از هواپیماهای مسافربری و تجاری برای مقاصد نظامی و از جمله اعزام نیرو و جنگ‌افزار به سوریه استفاده می‌کند.

روسکام از شرکت‌های غربی درخواست کرده است از فروش هواپیما به ایران خودداری ورزند. به باور او ایران با این هواپیماها می‌تواند بر گستره آتش جنگ خونین بشار اسد علیه مخالفین دولت سوریه بیافزاید.

مخالفت برخی از نمایندگان دموکرات

ارل بلومن‌آور، یکی از نمایندگان دموکرات در مجلس آمریکا نسبت به منع فروش هواپیما به ایران هشدار داده و آن را مجازات شرکت‌های آمریکایی دانسته است. به باور او، عدم توافق با فروش هواپیماهای تجاری به ایران با موارد پیش بینی شده در توافق هسته‌ای سازگار نیست.

بلومن‌آور در این باره چنین گفته است: «به باور من پایبندی به توافق هسته‌ای بسیار مهم است.» این نماینده دموکرات دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران را دستاوردی کم‌نظیر در خاورمیانه می‌داند.

تصمیم مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان آمریکا پس از رای گیری درباره دو متمم پیشنهادی پتر روسکام با طرح منع فروش هواپیماهای تجاری به ایران موافقت کرد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این در حالی است که سال گذشته نیز، پتر روسکام متمم مشابهی به مجلس نمایندگان ارائه کرده بود. در آن هنگام نیز مجلس نمایندگان به این متمم رای مثبت داد، اما این متمم به قانون تبدیل نشد.

ترامپ و فروش هواپیما به ایران

نشریه هیل در ادامه به پیوندهای بین شرکت هواپیمایی ایران و سپاه پاسداران اشاره می‌کند. سپاه پاسداران در لیست تحریمی آمریکا قرار دارد، اما بر اساس توافق هسته‌ای می‌بایست از شرکت هواپیمایی ایران رفع تحریم شود. در همین رابطه شرکت هواپیماسازی بوئینگ و همچنین شرکت اروپایی ایرباس سال گذشته قراردادهایی کلان برای فروش هواپیما با ایران امضا کرده‌اند.

بنا بر گزارش نشریه یاد شده، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ بارها با توافق هسته‌ای کشورهای پنج به اضافه یک با ایران ابراز مخالفت کرده است، اما دولت او تا کنون هیچ اقدامی علیه فروش بوئینگ به ایران انجام نداده است. علت این موضوع را باید در سیاست اشتغال‌زایی ترامپ در آمریکا دانست. به باور نویسنده گزارش یاد شده، نادیده گرفتن این قرارداد کلان بر بازار کار آمریکا تاثیراتی منفی می‌نهد.

پتر روسکام و سناتور جمهوریخواه، مارکو روبیو، درماه آوریل نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ نوشته بودند و در این نامه خواستار لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران شده بودند.

روسکام و روبیو در نامه خود به رئیس جمهور آمریکا چنین نوشته بودند: «امکان اینکه هواپیماهای ساخت آمریکا توسط ایران به عنوان افزاری تروریستی به کار گرفته شود، موضوعی غیرقابل قبول است.» آن‌ها از دولت آمریکا خواسته بودند مانع از اجرای این قرارداد بشود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy