Wednesday, Oct 25, 2017

صفحه نخست » اختلاف نظر در فراکسیون امید بر سر پذیرش وزیر پیشنهادی علوم

من همان غلامی اصلاحاتم
سخنان سخنگوی فراکسیون امید از نشست با غلامی، وزیر پیشنهادی علوم: جو جلسه خیلی به نفعش نبود


Mansour_Gholami.jpgشرق ـ آمنه شیرافکن: زمزمه‌های آمدن منصور غلامی به وزارت علوم دانشگاه‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده و تجمع‌های اعتراضی در گوشه و کنار دیده می‌شود. از دانشگاه همدان گرفته تا امیرکبیر تهران همگی در جوش و خروش‌اند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش مسئولان برسانند. حجت‌الاسلام مازنی و محمود صادقی نیز پای صحبت تعدادی از فعالان دانشجویی معترض به عملکرد غلامی نشسته‌اند. فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف انتقادها را با مستندات با این دو نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در میان گذاشتند و انتظارشان این بود که «فراکسیون امید به غلامی رأی منفی دهد». در‌این‌حال گفت‌وگوهای جسته و گریخته نمایندگان مجلس نیز نشان از آن دارد که چندان دلِ خوشی از بیست‌ویکمین گزینه معرفی‌شده وزارت علوم ندارند. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان بر این باور است که روحانی گزینه مناسبی برای وزارت علوم معرفی نکرده است. قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید هم تأکید دارد به منصور غلامی رأی مثبت نخواهد داد. نظر حمیده زرآبادی، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید، نیز چندان موافق غلامی نیست. با‌این‌حال منصور غلامی، مدام از این کمیسیون به آن کمیسیون و از این فراکسیون به آن فراکسیون در حال دیدار است؛ گرچه نمی‌توان برایندی از وضعیت رأی‌آوری او در بهارستان به دست آورد. در کنار منتقدان غلامی، محمود صادقی پس از دیدار با دانشجویان در توییتر خود نوشت: «امروز در دیدار با دبیران تشکل‌های دانشجویی نقدهایشان را به وزیر علوم پیشنهادی شنیدم و دلایلم را برای اینکه چرا و چگونه او می‌تواند قابل‌قبول باشد، بیان کردم».



کاکل ممنوع


گزینه پیشنهادی وزارت علوم روز گذشته در جلسه کمیسیون امنیت حاضر شد و اعلام کرد که «۹۲ درصد دانشجویان به مبانی دینی اعتقاد دارند و فرهنگ اسلامی باید محور فعالیت‌های دانشگاه‌ها شود». او در نشست مجمع عمومی فراکسیون امید نیز تأکید کرده «من همان غلامی دوران اصلاحاتم؛ اما قطعا گرایش فکری و سیاسی خود را در کار اجرائی دخالت نمی‌دهم». منصور غلامی سال‌ها رئیس دانشگاه همدان بوده و حالا در آستانه اعتراض‌ها به او یکی از دانشجویان همدان تصویر پلاکاردی را توییت کرده که در‌ آن مسئولان دانشگاه از دانشجویان خواسته بودند از پوشیدن لباس تنگ و چسبان خودداری کنند. در یکی از بندهای آن آمده «داشتن موی سر به شکل کاکل، یال یا افشان و به هر شکل که مغایر شأن دانشجو باشد، ممنوع است». در بند دیگری آمده «پوشیدن شلوارهای چسب و بدن‌نما و تعمدا پاره ممنوع است». همچنین از دانشجویان خواسته شده تا از پوشیدن «البسه تنگ، نازک، سینه‌باز، بدن‌نما و دارای رنگ‌های نامناسب و آستین‌کوتاه خودداری کنند».


تعهدنامه عجیب


درحالی‌که رایزنی‌ها بر سر گزینه وزارت علوم دولت حسن روحانی بالا گرفته، اخباری از یک تعهدنامه عجیب از دانشجویان مطرح شده است. به‌این‌ترتیب ده‌ها نفر از فعالان دانشجویی که به‌تازگی در مقاطع تحصیلی بالاتر پذیرفته شده‌اند، با فراخوانده‌شدن به حراست یا کمیته انضباطی دانشگاه‌های سراسر کشور، مجبور به پرکردن فرم تعهدنامه‌ای شده‌‌اند که در آن، دانشجو متعهد می‌شود موازین سیاسی، اخلاقی و اعتقادی دانشگاه محل تحصیل را مراعات کند و در غیر‌این‌صورت، دانشگاه حق خواهد داشت در هر مرحله از تحصیل او که باشد، او را از ادامه تحصیل منع و بدون رعایت تشریفات قانونی، او را از حق تحصیل محروم کند. مضاف بر آن، به این دانشجویان هشدار داده شده که چنانچه این فرم را تکمیل نکنند، قبولی آنها در این مرحله لغو و از ادامه تحصیل آنها در مقطعی که پذیرفته شده‌اند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.
پیگیری دانشجویان درباره این تعهدنامه همچنین نشان داده «در تکمیل پشت پرده این تعهدنامه‌ها، مشخص شده دلیل ارسال این نامه به دانشگاه‌ها، چنین بوده که دانشجویانی که در مرحله تحصیلی قبلی از تحصیل تعلیق شده‌اند، حکم کمیته انضباطی داشته یا جزء دانشجویان ستاره‌دار بوده‌‌اند، پس از انجام استعلاماتی که با ورود این نهادها به مرجع گزینش دانشجویان همراه بوده، مشمول پرکردن چنین تعهدی می‌شوند. با‌این‌حال پیگیری ما نشان داده که بسیاری از این دانشجویان، تا‌به‌حال نه به کمیته انضباطی فراخوانده شده‌اند، نه حکمی برای آنها صادر شده، نه تعلیقی بوده‌‌اند و نه آنکه به فرض وجود پرونده‌ای در نهادهای اطلاعاتی، اطلاعی از محتوا و ماهیت این پرونده دارند و تعهدگرفتن از آنها، متعهدشدن در قبال موضوعی است که هیچ‌گونه اطلاعی از ریشه آن ندارند». یکی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که در سال جاری جدید همین اتفاق برایش افتاده، نیز به «شرق» می‌گوید «در سال‌های پیش‌تر این شکل تعهدنامه‌ها صرفا برای دانشجویان دکترا بوده؛ اما حالا کارشناسی ارشدها را هم شامل می‌شود که در نوع خودش اتفاق عجیبی است و به‌تبع آن تعداد دانشجویان مشمول این تعهدنامه عجیب و غریب را نیز بیشتر کرده است».


اعتراض‌های دانشجویی


دانشگاه حال و روز خوشی ندارد. قصه به امروز و دیروز برنمی‌گردد. ماجرا شاید قدیمی‌تر از اینها باشد. داستان از همان روزی کلید خورد که مجلس نهم رضا فرجی‌دانا را به هزار‌و یک دلیل به مجلس کشاند و استیضاح کرد؛ اما همه می‌دانستند پشت پرده استیضاح چیز دیگری است. اما صحن علنی مجلس روند دیگری را رقم زد. گزارش متقن او هیچ جایی در گوش و چشم نمایندگان نداشت. استیضاح شد و حالا کار به جایی رسیده که بیست‌ویکمین گزینه حسن روحانی باید مجوز ورود به مجلس را بگیرد. خیلی‌ها روی همین عدد دست گذاشته‌‌اند و اینکه چرا باید از میان آن نام‌ها و نشان‌ها به غلامی رسید. غلامی که حتی کارنامه چندان مثبتی در دانشگاه همدان ندارد. «نه! به غلامی» محدود به دانشگاه علامه، پلی‌تکنیک و تهران نمی‌شود، حالا صدای اعتراض دانشجویان از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد؛ از دانشگاه قزوین و علم و صنعت و هنر تا فردوسی مشهد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سخنگوی فراکسیون امید از نشست با غلامی گفت
جو جلسه خیلی به نفعش نبود


بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، درباره انتقادهایی که در جلسه با «غلامی» مطرح شده بود به «شرق» گفت: «بخشی از انتقادهایی که وجود دارد، نسبت به دولت است و نسبت به آقای غلامی نیست. اینکه چرا دولت در حدی بوده که نفر بیست‌ویکم از فهرست خود را به مجلس معرفی کرده و اینکه دولت نتوانسته اولویت‌های خود را معرفی کند، از نقدهای مطرح‌شده بود». پارسایی درباره جنس سؤال‌های مطرح‌شده نیز گفت: «سؤال‌ها در بحث مدیریتی، برنامه‌ها، مطالبه‌ها و انتظاراتی بود که از وزارت علوم وجود دارد و اینکه درباره زیرمجموعه‌هایی که وجود دارند، چه خواهد کرد». همچنین عملکرد «منصور غلامی» در دانشگاه همدان و اینکه چه کاری در آنجا انجام شده که توان بسط‌دادن به مجموعه وزارت علوم و سایر دانشگاه‌ها را دارد، محور دیگری بود که به گفته پارسایی در جلسه مطرح شد. نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین درباره اینکه آیا غلامی توانست به همه سؤال‌ها پاسخ دهد و سؤال‌کنندگان راضی بودند یا خیر، گفت: «بعضی جاها جواب دادند. در جلسه بعد از پایان صحبت‌های وزرای پیشنهادی، دوستان نماینده صحبتی نمی‌کنند. در مجموع در این جلسه بحث مدیریتی و انتظارات تشکل‌ها هم مطرح شد». او درباره نتیجه بررسی‌ها هم گفت اگر نیاز باشد وزرا به کمیته فراکسیون بررسی خواهند رفت. به گفته پارسایی صبح روز یکشنبه در جلسه‌ای که فراکسیون پیش از جلسه رأی‌گیری خواهد داشت، جمع‌بندی و نظر نهایی امیدی‌ها مشخص خواهد شد. پارسایی جو جلسه را هم به نفع «غلامی» ندانسته و گفته «جو جلسه خیلی به نفعش نبود. شاید بسیاری از سؤال‌هایی که از وزیر علوم پرسیده شد، خیلی جدی‌تر از وزیر نیرو هم پرسیده شد. انتظارات از دولت بیشتر بود؛ چون نفر بیست‌ویکم فهرست خود را معرفی کرده است».
او همچنین درباره جلسه با «رضا اردکانیان»، وزیر پیشنهادی نیرو نیز گفت: «آقای اردکانیان توان علمی و تجربیات خوبی دارند. با توجه به اینکه مسئله آب، یکی از بحران‌های موجود است، ایشان مسلط و مستند به سؤال‌ها در این زمینه پاسخ دادند. امیدواریم از تجربیات و راهکارهای ایشان برای حل بحران آب استفاده شود».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy