Tuesday, Feb 6, 2018

صفحه نخست » افزایش اعتراضات کارگری در استان‌های مختلف؛ ۲۰ تجمع اعتراضی در دو روز

kargaran_maskan.jpgکیهان لندن ـ تعداد تجمعات و اعتصاب‌های کارگران و کارکنان در واحدهای تولیدی و صنعتی ایران هر روز افزایش می‌یابد و کارگران بیشتری به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایا و نارضایتی از وضعیت اقتصادی دست به اعتراض می‌زنند.

این اعتراض‌ها در روزهای نیمه بهمن و در آستانه سی و نهمین سالگرد روی کار آمدن جمهوری اسلامی به اوج خود نسبت به ماه‌های گذشته رسیده است. کارگران معترض دغدغه سیرکردن شکم گرسنه خانواده خود را دارند و به نظر می‌رسد دیگر حتی بازداشت و فشارهای امنیتی نیز نمی‌تواند آنها را ساکت کند. از سوی دیگر گسترش این اعتراضات که تا ماه‌های گذشته مختص چند کارخانه بحران‌زده بود، به شهرهای مختلف نیز قابل توجه است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که چند روز است اعتصاب کرده‌اند در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۶ و ۱۷ بهمن، اعتصاب خود را ادامه دادند. این در حالیست که روز یکشنبه حدود ۴۰ کارگر اعتصاب‌کننده از سوی ماموران یگان ویژه بازداشت و سپس غروب یکشنبه با امضای تعهد آزاد شدند. روز دوشنبه نه تنها کارگران اعتصاب خود را ادامه دادند بلکه کارگران بازنشسته نیز به این اعتصاب پیوستند.

در استان البرز نیز رانندگان شرکت واحد عضو پروژه نیمه‌ساخته و رهاشده سپیدار۲ و سپیدار ۳ روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن، در هفتمین روز اعتراضات خود مقابل شهرداری تجمع کردند و دست به راهپیمایی و سر دادن شعار زدند. در چارچوب پروژه‌های مسکن سپیدار ۲ و ۳ قرار بود در زمین‌های فردیس استان البرز ۲۷۰ واحد مسکونی برای کارکنان شرکت واحد تهران که عضو این پروژه‌ها هستند ساخته و سال ۹۱ به آنها تحویل داده شود. اکنون با گذشت ۵ سال و در حالی که تمام هزینه‌های آن توسط کارکنان شرکت واحد پرداخت شده اما پروژه نیمه‌کاره رها شده است.

از سوی دیگر بیش از دویست نفر از کارگران کارخانه کیان تایر صبح روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن، مقابل وزارت صنعت و معدن و تجارت تجمع کردند.

کارگران معترض می‌گویند که اعتراض آنها به پرداخت نشدن وام ۴۴ میلیارد تومانی برمی‌گردد که قرار است با پرداخت آن از سوی سیستم بانکیِ کشور مشکلات کیان‌تایر برطرف شود. به علت بدهی‌هایی که کیان تایر به سیستم بانکی دارد تا کنون هیچ بانکی حاضر به همکاری با آن نشده است. با پرداخت این وام، کارخانه می‌تواند پول گاز خود را به صورت کامل پرداخت کند. اکنون خط تولید این کارخانه با قطع شدن گاز تعطیل شده است.

یک کارگر معترض درباره دلایل برگزاری تجمع امروز کیان‌تایری‌ها می‌گوید: «مطالبات مزدی دی‌ماه سال جاری و ۴ ماه اضافه کار و بن انگیزشی [بن برای تشویق کارگران] ما پرداخت نشده است. ۴۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه کیان تایر هم منتظر پرداخت سنوات بازنشستگی خود هستند.»

کارگران شاغل در مترو نوبنیاد تهران در اعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق عقب افتاده خود روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران معترض دست‌نوشته‌ای به همراه داشتند که روی آن این جمله دیده می‌شد: «ما پرسنل و پیمانکاران ایستگاه نوبنیاد (شرکت بلندپایه) ۸ ماه در سال ۹۶ حقوق نگرفته‌ایم.»

همچنین کارکنان بازنشسته کارخانه فولاد مبارکه روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، در برابر استانداری اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به‌موقع مستمری بازنشستگی خود هستند. آنها می‌گویند حقوق بازنشستگی آنها با ماه‌ها تاخیر پرداخت و مزایای بازنشستگی و بیمه آنها نیز به طور منظم پرداخت نمی‌شود.

بازنشستگان کارخانه فولاد مبارکه اصفهان ۲۸ آذرماه سال جاری نیز در اعتراض به برآورده نشدن همین خواسته‌ها به همراه بازنشستگان کارخانه ذوب آهن اصفهان دو روز تجمع اعتراضی برگزار و روز دوم مسیر استانداری اصفهان تا ساختمان صدا و سیما که بیش از دو کیلومتر بود را تظاهرات کرده و شعارهایی از جمله «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم» سر دادند. با این وجود هنوز خواسته‌های آنها از سوی مسئولان برآورده نشده است.

از سوی دیگر کارگران شرکت هپکو اراک نیز که در سال گذشته نیز مرتب تجمعات اعتراضی داشتند نسبت به مشکلات شرکت و عدم پرداخت معوقات مزدی خود روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، در میدان شهدا اراک تجمعی اعتراضی برگزار کردند. کارگران می‌گویند مسئولان هیچ تکاری برای راه‌انداختن تولید کارخانه انجام نداده‌اند. این وعده نیز که قرار بود هپکو با تولید ماشین برای شهرداری راه بیفتد در حد حرف باقی مانده و عملی نشده است.

به گزارش تارنمای خبری «اراک امروز» یکی از کارگران شرکت هپکو درباره علت برگزاری این تجمع اعتراضی گفت: «در این چند سالی که شرکت هپکو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند بسیاری از کارگران شرکت به دلیل اینکه حقوقشان را به درستی دریافت نکرده‌اند علاوه بر مسائل مالی با مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی نیز روبرو شده‌اند. ما کارگران هپکو هم خانه و زندگی داریم؛ تا کی و چقدر باید صورت خودمان را با سیلی سرخ نگه داریم و خجالت زن و فرزندان و فامیل را بکشیم.»

کارگران این کارخانه همچنین پس از ساعاتی تجمع در میدان شهدای شهر اراک دست به تظاهرات زده و با این شعار ابتکاری و پر از کنایه به وضعیت موجود اعتراض کردند: «درود بر ستمگر، مرگ بر کارگر».

در شهر اراک اما همزمان با تظاهرات کارگران شرکت هپکو، کارکنان کارخانه ماشین سازی اراک نیز دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران حدود ۱۰۰۰ پرسنل این کارخانه ۷ ماه است حقوق نگرفته‌اند.

کارخانه ماشین سازی اراک که تا چند سال پیش یکی از قطب‌های صنعت ایران بود و ۸۰۰۰ نفر در آن به تولید مشغول بودند امروز یکی از واحدهای صنعتی بحران‌زده استان مرکزی است و در لیست وضعیت قرمز قرار دارد.

در استان سمنان نیز کارگران کارخانه رنگین‌نخ شهر سمنان روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، در اعتراض به بلاتکلیفی و حقوق پرداخت نشده خود مقابل استانداری سمنان تجمع کردند. خط تولید این کارخانه مدتی است تعطیل و به دلیل بدهی بخش‌هایی از کارخانه پلمب شده است. کارگران نیز در حالی بیکار شده‌اند که هنوز مبالغی حقوق از کارفرما طلبکار هستند.

اسماعیل غنیان مدیرکل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی استان سمنان در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است اداره کار بارها برای رسیدگی به مشکل کارگران رنگین‌نخ جلسه تشکیل داده است اما نتوانسته به نتیجه برسد.

در شهر بروجرد نیز دو تجمع اعتراضی براگزار شد. کارگران شهرداری بروجرد برای چندمین بار در اعتراض به تعویق چند ماه دستمزد خود مقابل شهرداری تجمع کردند. همزمان «مالباختگان زمین‌های تاکسی» نیز مقابل شهرداری بروجرد تجمع کردند.

همچنین جرثقیل‌داران شهر بیرجند مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

در استان کهگلویه و بویر احمد نیز جمعی از اصناف دهدشت روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، در اعتراض به گشایش دومین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در دهدشت مقابل اتاق اصناف کهگلویه و بویر احمد تجمع کردند. معترضان گفتند گشایش دومین شعبه این فروشگاه در دهدشت در شرایطی که اصناف این شهر در اثر رکود به مرز ورشکستگی رسیده‌اند کسب و کار را برای آنها دشوارتر خواهد کرد.

یکی از معترضان گفت: «الان سه ماه است که کرایه مغازه‌ام را نداده‌ام، بهای برق و آب و تلفن مغازه‌ام را نتوانستم پرداخت کنم، اگر شعبه دوم افتتاح شود و قانون کاری نکند خودمان وارد میدان خواهیم شد چون جانمان به لب رسیده و زیر فشار هستیم.»

در سه سال اخیر بسیاری از کسبه این شهر ورشکست شده و به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند. معترضان معتقدند گشایش شعبه دوم فروشگاه افق کوروش در شهر به ورشکستگی لااقل ۱۰۰ واحد صنفی و از دست رفتن منبع درآمد حدود ۵۰۰ نفر منجر می‌شود.

کارگران کارخانه صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) دوشنبه، ۱۶ بهمن، در اعتراض به سه ماه تعویق مزد دست از کار کشیدند. این کارگران معترض در حالی که دست‌نوشته‌هایی به همراه داشتند در جاده کنار کارخانه چوکا در کیلومتر سی و چهار جاده بندر انزلی تجمع کردند.

در خوزستان نیز بازنشستگان صنعت فولاد اهواز روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، برای چندمین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنها مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند و نوشته‌هایی که روی آن نوشته شده بود «صنعتگران دیروز، آوارگان امروز» را در دست داشتند.

بازنشستگان فولاد اهواز می‌گویند خواسته‌هایشان را شامل مطالبات معوقه از سال ۹۱، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان بنابه آئین نامه استخدامی فولاد، تامین درمان با کیفیت و بازگرداندن امکانات رفاهی سلب شده از آنان که به امضای حاضران در تجمع رسیده بود را به استاندار خوزستان تحویل داده‌اند.

استاندار وعده پیگیری مطالبات بازنشستگان فولاد را داده است و معترضان توافق کرده‌اند تا برآوردن مطالباتشان صبح دوشنبه هر هفته مقابل استانداری تجمع کنند.

روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، نیز جمعی از بازنشستگان البرز با خواست افزایش مستمری و درمان و تسریع در پرداخت حقوق و عیدی پایان سال در میدان شهر زیرآب واقع در سوادکوه استان مازندران تجمع کردند.

روز یکشنبه، ۱۵ بهمن، جمعی از کارکنان وزارت دارایی و اقتصاد استان فارس نیز که عضو تعاونی مسکن این وزارتخانه هستند در اعتراض به تاخیر ۱۲ ساله در تحویل مسکن، و نداشتن سرپناه مقابل استانداری فارس در شیراز تجمع کردند.

همزمان روز یکشنبه در کردستان نیز تجمعی اعتراضی از سوی کارگران طرح انتقال آب سد سیازاخ دیواندره و در اعتراض به عقب افتادن ۱۰ ماه دستمزد مقابل استانداری کردستان برگزار شد.

گفتنی است این اعتراض تنها اعتراض نتیجه‌بخش روزهای اخیر بود و کارگران موفق شدند در نهایت قراردادی کتبی با شرکت آب منطقه‌ به امضا برسانند که طبق آن مطالباتشان تا پایان بهمن پرداخت شود. کارفرمای طرح انتقال آب سد سیازاخ دیواندره شرکت آب منطقه‌ای کردستان است و کارگران از طریق شرکت پیمانکاری کران دریا در این پروژه به کار اشتغال دارند.

همچنین روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، مالباختگان در رشت کفن پوشیده‌ و دست به اعتراض زدند. آنها شعار می‌دادند: «دولت ورشکسته، رو پول ما نشسته».

از سوی دیگر مالباختگان موسسات وحدت، افضل توس و البرز نیز روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy