Thursday, Jun 7, 2018

صفحه نخست » سخنرانی انتقادی یک روحانی در افطاری روحانی

rouhaniEftar_060618.jpgمتن سخنرانی «سیدجواد ورعی (طباطبایی حسینی)» در دیدار رییس جمهور با جمعی از علما و روحانیون در مراسم افطاری ۵ خرداد ۹۷ در پی می‌آید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، به عنوان کسی که سالیان متمادی با افکار و اندیشه‌های امام راحل مأنوس بوده، معتقدم:

مهم‌ترین دغدغه و نگرانی امام، مساله «کارآمدی نظام» بود. و اینکه مبادا بگویند: «اسلام، روحانیت شیعه و جمهوری اسلامی پاسخگوی اداره جامعه و نیاز امروز بشر نیست.» زنگ این خطر مدتها است به گوش می‌رسد.

اینکه روحانیت شیعه در تأسیس نظام مستقل سیاسی، و دفاع از آن در برابر دشمنان پیروز شده، و حتی از ملت‌های مظلوم دفاع کرده، آیا برای اثبات کارآمدی کافیست؟ در حالی که «استقلال سیاسی» و «دفاع از ملل مظلوم عالم» تنها بخشی از اهداف انقلاب اسلامی بود. «آزادی‌های سیاسی»، «حاکمیت ارزش‌های اخلاقی»، «عدالت اجتماعی»، و «رفاه اقتصادی» نیز از اهداف انقلاب بود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

پافشاری بر برخی از اهداف و غفلت از برخی دیگر، از جمهوری اسلامی چهره‌ای کاریکاتوری به نمایش خواهد گذاشت.

(به دلیل محدودیت وقت تنها در باره هدف نخست یعنی آزادی‌های اجتماعی و سیاسی نکاتی مطرح شد.)

در دنیای امروز، نظامی برای ملت‌ها جاذبه دارد که بتواند حقوق شهروندی را در زمینه‌های مختلف تأمین کند. ساختاری که نتواند هر یک از نهادهای قانونی را به چارچوب اختیاراتشان محدود کند، کارایی‌اش مورد تردید قرار می‌گیرد. سیستمی که در آن یک نهاد بتواند حتی خودی‌ها را از حق انتخاب شدن، محروم کند،‌ چه رسد به غیر خودی‌ها، نیازمند اصلاح است. حکومتی که در آن با دستور یک بازپرس، بتوان ده‌ها میلیون شهروند را از حق دستیابی به اطلاعات آزاد محروم کرد، نقص دارد.

نظامی که حتی رییس جمهور و مسوول اجرای قانون اساسی‌اش، نتواند از ظرفیت‌های بر زمین مانده‌ی این قانون مثل همه پرسی سخن بگوید، نیاز به اصلاح دارد.حکومتی که در آن بخشی از سیستم، با این پندار که رأی مردم اصالت نداشته و تشریفاتی است، بتواند سیاست‌ها و برنامه‌های دولت یا مجلس برآمده از آرای ملت را عقیم بگذارد، مشکل دارد.

خلاصه، حکومتی که راهکارهای قانونی را برای اصلاح و احقاق حقوق شهروندانش نگشاید، ناخواسته آنان را به «مقاومت منفی» و «نافرمانی مدنی» سوق می‌دهد. افزون بر آن، «نادیده گرفتن حقوق مردم» از سوی حکومت، موجب «دیده نشدن دستاوردهای ارزشمند انقلاب و جمهوری اسلامی» از سوی مردم می‌شود.

جناب آقای رییس جمهور! روحانیت معظم!

مسوولیت کارآمدی یا ناکارآمدی جمهوری اسلامی بیش از همه بر عهده‌ی دولتمردان و روحانیت است. هرچه اختیارات بیشتر، مسوولیت در این زمینه هم افزونتر. عموم مردم در قضاوت نسبت به کارآمدی یا ناکارآمدی حکومت، نهادها را از یکدیگر جدا نمی‌کنند. چنان که در داوری نسبت به کارایی نهاد روحانیت، میان روحانیت و روحانیون، یا طیف انقلابی و سنتی تفکیکی قائل نمی‌شوند.

اگر طیفی از روحانیت تصور می‌کند، سرنوشت این نظام ارتباطی به سرنوشت آنان ندارد، سخت در اشتباه است. این کشتی به همگان تعلق دارد. اگر همه نهادها، طیف‌ها و سلیقه‌ها با همفکری و هم افزایی و با وحدت کلمه دست به دست هم دهند، و موجبات وحدت ملی را فراهم سازند، و عزم خود را برای اصلاح امور ـ اعم از ساختاری و رفتاری ـ جزم نمایند، می‌توان به حل مشکلات و کارآمدی جمهوری اسلامی امیدوار بود. ان شاء الله»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy