Thursday, Aug 2, 2018

صفحه نخست » آیت الله مشهور به «سلطان شکر» علیه دولت و فساد اقتصادی بیانیه داد

shirazi_080318.jpgرادیو زمانه، آیت‌الله مکارم شیرازی که خود و خانواده‌اش متهم به تجارت انحصاری و مافیایی شکر اند، از قوه قضاییه خواسته تا با «قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادی برخورد کند» تا «جرثومه‌های فساد به سرعت برچیده» شوند.

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد، ناصر مکارم شیرازی در بیانیه‌ای شدیدالحن با اشاره به تورم شدید و بالا رفتن جهشی قیمت‌ها و مشکلات معیشتی مردم، خواستار ابتکار عمل دولت و شدت عمل قوه قضایه شد.

در این بیانیه، کفایت اقتصادی دولت روحانی زیر سؤال رفته و آمده است:

«[مردم] معتقدند تیم اقتصادی دولت ضعیف است (...) چرا این تیم ضعیف را عوض نمی‌کنند؟ چرا صاحب‌نظران باتجربه اقتصادی را فرا نمی‌خوانند؟ چرا به جای اینکه کارخانه‌ها را فعال کنند و جوانان ما را به کار دعوت نمایند، ثروت‌های مردم را از گردش اقتصادی خارج کرده و به صورت سکه و دلار در خانه‌ها محبوس می‌کنند؟ چرا نقدینگی بدون در نظر گرفتن راهکارهای اقتصادی از طریق استقراض از بانک مرکزی، بی‌حساب و کتاب افزوده می‌شود؟»

دیروز (چهارشنبه) نیز ۸۰ نفر از نمایندگان نیز خواهان کشاندن روحانی به مجلس و طرح سئوال‌هایی در باره اوضاع اقتصادی کشور شده بودند.

مکارم شیرازی همچنین در بیانیه‌اش از قوه قضایه خواسته تا با قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادی برخورد کند.

او با اشاره به به مسأله «سأله چهار، پنج هزار خودروی قاچاق» نوشته: «اگر ده، بیست نفر از آن‌ها [مفسدان اقتصادی] با محاکمه سریع، یعنی حداکثر در یکی دو ماه، نه چند سال، محاکمه کنند و اموالشان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض می‌شود و اگر آن‌ها به افراد صاحب نفوذی مربوط اند ـ که حتماً مربوط اند ـ آن صاحبان نفوذ را با شجاعت پای میز محاکمه بکشند و با محاکمه سریع، حکم آن‌ها را اجرا کنند و آن‌ها را با مجازات شدید، مجازات کنند، به یقین کسی جرأت نمی‌کند که سرمایه‌های عظیم مردم را به حساب خود بریزد.»

مکارم شیرازی در حالی خواستار برخورد قاطع و سریع با مفسدان اقتصادی شده که خود و خانواده‌اش متهم به تجارت انحصاری و مافیایی شکر هستند. گفته می‌شود پسر و داماد او از واردکنندگان اصلی شکر در ایران‌اند.

منتقدان می‌گویند که قطع پرداخت سوسبسید به تولیدکنندگان شکر داخلی در سال ۱۳۸۵ به دست احمدی‌نژاد -که به ورشکستی تولیدکنندگان داخلی شکر و بیکاری کارگران صنعت شکر منجر شد-- تحت فشار او صورت گرفته است.

آیت‌الله نوری همدانی نیز درسخنانی مشابه از قوه قضائیه خواسته «با هر کسی در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کند و موجب افزایش مشکلات مردم شود، به عنوان یک خائن باید برخورد شود.»

در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و قبل از آغاز رسمی تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته است. گرانی‌، تورم و بیکاری شهروندان را در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران نگران کرده است. در سه روز گذشته، مردم در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، رشت و ساری برای اعتراض به خیابان آمده‌اند.

همزمان با گسترش بحران اقتصادی و اعتراضات معیشتی، به‌رغم آن‌که مسئولان جمهوری اسلامی از حفظ وحدت سخن می‌گویند، کشمکش‌ها در میان آن‌ها بیشتر شده است.
نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم اوت (۱۳ مرداد) به اجرا در می‌آید. اما دومین دور تحریم‌های آمریکا که فروش نفت ایران را هدف قرار خواهد داد، از چهارم نوامبر امسال (آبان) آغاز خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy