Saturday, Jan 26, 2019

صفحه نخست » الشرق الاوسط: سیاست چماق و هویج اروپا برای مقابله با ایران

eu_012619.jpgپاریس: میشال ابو نجم

موضع فرانسه و دو شریک آن بریتانیا و آلمان روز به روز در برابر ایران واضح‌تر می‌شود از این جهت که تعادلی میان سخت‌گیری موضع آنها نسبت به ایران و انعطاف پذیریشان در برابر آن وجود می‌آید.

به گزارش الشرق الاوسط، اظهارات وزیر خارجۀ فرانسه در روز گذشته نمونۀ سخت بودن پایبندی آنها به موضعشان برای تشویق ایران به ملزم بودنش به برجام و توانمندسازی آن به دورزدن جزئی تحریم‌ها بود.

ژان اف لودریان وزیر خارجۀ فرانسه چهارشنبه گذشته از سازوکاری برای ادامۀ فروش نفت ایران و استفادۀ آن از بازار جهانی و کسب کالاها و خدمات خبر داد.

در این میان پاریس، دو شریک آن و تمام اتحادیۀ اروپا به ایران نسبت به لغزش‌های خطرناک آن در استفاده از موشک‌های بالستیک، سیاستش در متزلزل کردن ثبات منطقه و پناه بردن آن به عملیات تروریستی در خاک‌های اروپا هشدار دادند.

روز گذشته لودیریان زنگ خطر را زد و به ایران نسبت به پیامدهای سه پروندۀ مذکور هشدار داد.

اهمیت گفته‌های لودریان در این است که از زبان کسی بود که کشورش بیش از همه به برجام و دفاع از آن پایبند و منتقد تحریم‌های آمریکا بود.


بنابراین سخنان تند آن نشان دهندۀ سرریز شدن کاسۀ صبر پاریس از بی میلی ایران نسبت به پاسخ دادن به خواسته‌های اروپایی‌ها است.

هیچ چیزی تضمین نمی‌کند که در نهایت کشورهای اروپایی نیز مواضع آمریکا را اتخاذ کنند.

لودریان در این باره گفت: فرانسه و کشورهای اروپایی از ایران دو چیز می‌خواهند یکی اینکه از تولید موشک‌ها و صادر کردن آنها به گروهک‌های مسلح دست بکشد.

وی افزود: ایران باید برای فعالیت‌های خود که متزلزل کنندۀ ثبات منطقه است حدی قائل شود و به قطعنامۀ ۲۲۵۴ که وجود نیروهای خارجی را در خاک‌های سوریه ممنوع می‌کند پایبند باشد.

وی اظهار کرد: مذاکرۀ سختی را با ایران آغاز کردیم که باید ادامه پیدا کند و اگر نتیجه ندهد ما آمادۀ اتخاذ مواضعی سخت در برابر آن هستیم.

این اظهارات لودریان بعد از اشارۀ اروپایی‌ها به تحریم‌ آن در پی فعالیت‌های تروریستی‌اش در اروپا و بعد از اتهاماتی است که به فرانسه، بلژیک، هلند و دانمارک وارد کرد.

اطلاعاتی نیز وجود دارد که اروپا در حال آمادگی برای سلسله تحریم‌های جدید علیه تهران هستند که فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان عدم اعلان آن تا پیش از شروع سازوکار مالی اروپا شد.

مسألۀ موشک‌های ایران فقط شامل حوثی‌ها نمی‌شود بلکه حزب‌الله را در بر می‌گیرد و لودریان نسبت به اتخاذ موضعی از جانب کشورش نسبت به ارسال اسلحه به حزب الله هشدار داد.

پاریس و دیگر کشورهای نمی‌توانند برای همیشه تابع دوگانگی سیاسی در برابر تهرن باشند که شامل شدت و تحریم از یک سو و تلاش برای تسهیل فروش نفت و تجارت با آن از سوی دیگر است.

بنابریان باید در نهایت موضع خود را مشخص کنند؛ چرا که برای آنها سخت خواهد بود که برای میان مدت و یا طولانی مدت پیرو دو خط موازی باشند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy