Wednesday, Feb 20, 2019

صفحه نخست » اظهارات مقام سپاه درباره نفوذ آمریکا در سیستم موشکی ایران

Hajizadeh.jpgدویچه وله - فرمانده هوافضای سپاه ادعای نفوذ آمریکا در سیستم موشکی ایران و مختل کردن آن را "یک دروغ بسیار بزرگ" خواند. حاجی‌زاده در عین حال مدعی شد که "دشمن" به دنبال چنین نفوذی بوده، اما ایران این تهدید را به فرصت تبدیل کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، شامگاه گذشته سه‌شنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) "ادعای برخی مقام‌های آمریکایی مبنی بر نفوذ به سیستم موشکی ایران و مختل کردن آن" را تکذیب کرد و گفت: «این یک دروغ بسیار بزرگ است چرا که اگر آنها چنین ادعایی دارند باید بگویند برای چه به دنبال مذاکره در این عرصه با ما هستند.». این مقام سپاه افزود: «من معتقدم این حرف آنها بالاتر از دروغ بوده و یک افتضاح بزرگ است.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جمعه گذشته در گفت‌وگویی با شبکه خبری "ان‌بی‌سی نیوز" به دومین شکست پرتاب ماهواره از سوی ایران طی دو ماه اخیر اذعان کرده و "خرابکاری آمریکا" در این شکست‌ها را منتفی ندانسته بود.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله فارسی

پیش از سخنان ظریف نیز روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" احتمال "خرابکاری" در برنامه‌های موشکی و فضایی جمهوری اسلامی را مطرح کرده و به نقل از چند مقام فعلی و پیشین دولت آمریکا از "برنامه‌ای مخفی برای خرابکاری" در برنامه‌های موشکی ایران خبر داده بود.

نیویورک تایمز دلیل از سرگیری این "برنامه مخفی" را تلاش آمریکا برای تضعیف توان نظامی و اقتصادی ایران عنوان کرده بود؛ برنامه‌ای که به گفته این روزنامه موضوع جدیدی نبوده، بلکه در گذشته نیز از جمله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما وجود داشته است.

فرمانده هوافضای سپاه همچنین با اعلام اینکه "دشمن با ارسال برخی وسایل و قطعات خاص به دنبال نفوذ به ساختار تسلیحاتی کشور بود"، مدعی شد: «ما توانستیم متوجه این توطئه دشمن شده و این تهدید بزرگ را برای خود به فرصت تبدیل کنیم.»

امیرعلی حاجی‌زاده با اشاره به اینکه "توانستیم هواپیماهای جاسوسی آمریکا را که بر فراز آسمان سوریه و عراق پرواز می‌کردند به کنترل خود درآوریم"، گفت: «آنها می‌خواستند با به راه انداختن جنگ در عراق و سوریه یک جنگ سی ساله را علیه ما به راه بیندازند، اما ما توانستیم با نفوذ به سیستم نظامی آمریکایی‌ها، فرماندهی کنترل، جاسوسی و غیره نقشه آنها را نقش بر آب کنیم.»

این فرمانده سپاه سپس با بیان اینکه "ما توانستیم با نفوذ به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اطلاعات دست اول درباره داعش امکانات آنها و غیره را به دست آوریم"، مدعی شد که «ما این اطلاعات را تبدیل به نقشه کرده و در اختیار گروه‌هایی مانند حشد شعبی می‌گذاشتیم به همین دلیل نیز آنها توانستند برخی شهرهای بزرگ مانند فلوجه را با دادن کمترین شهید تصرف کنند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، اواسط بهمن‌ماه گذشته جمهوری اسلامی را "مشکلی واقعی" خوانده و گفته بود که قصد دارد بخشی از نیروهای آمریکایی در عراق را برای "نظارت" بر ایران در آن کشور نگه دارد. ایران و آمریکا که یکدیگر را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کنند، هر دو مدعی هستند که نقش اصلی را در عقب راندن نیروهای داعش از خاک عراق داشته‌اند.

آمریکا همچنین برنامه موشکی ایران را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانسته و برنامه فضایی جمهوری اسلامی را نیز پوششی برای پنهان کردن هدف اصلی تهران برای توسعه موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای عنوان کرده و آن را تهدیدی برای منافع خود می‌دانند. برخی از کشورهای اروپایی نیز به شدت برنامه موشکی ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

ایران در دو ماه گذشته دو بار اقدام به پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به فضا کرد که هر دو به شکست انجامید. پرتاب ناکام ماهواره "پیام" در روز ۲۵ دی‌ماه نخستین اقدام اخیر جمهوری اسلامی در این راستا بود. اواسط بهمن‌ماه نیز رسانه‌های غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از دومین تلاش ناموفق ایران برای پرتاب ماهواره به فضا خبر دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy