Monday, Apr 1, 2019

صفحه نخست » نقش سفیر آمریکا در ناکامی‎ دولت آلمان برای مقابله با تحریم‏‌ها

040119A_top.jpgچپ‌های ضدترامپ و لیبرال‌های تاجر علیه گِرِنِل!

- دولت آلمان برای مقابله با تحریم‎های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ناکام مانده و صادرات این کشور به ایران با کاهش ۹ درصدی مواجه شده است.

- از ماه نوامبر تقریباً هیچ انتقال مالی میان ایران و آلمان از طریق بانک‎های آلمانی صورت نگرفته است.

- کاهش تجارت آلمان و ایران همزمان با ورود ریچارد گرِنل سفیر ایالات متحده به آلمان در ماه مه ۲۰۱۸ بود.

- فشارهای سفیر آمریکا سبب شده که دولت آلمان ارسال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به جمهوری اسلامی در ماه نوامبر را متوقف کند.

- مایکل روبین پژوهشگر امور ایران در موسسه آمریکایی اینترپرایز: برای مقامات آلمانی هدف اصلی، منافع تجاری است. اعدام همجنسگرایان، کشتار یهودیان، سرکوب اقلیت‎ها و حمایت از تروریسم تهدیداتی است که نادیده گرفته می‎شود.

- به گزارش کیهان لندن، همزمان حزب چپ آلمان و سیاستمداران چپگرا و لیبرال‌های تاجر این کشور علیه سفیر آمریکا در برلین که برای حفظ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، بسیج شده‌اند.

کیهان لندن - روزنامه اورشلیم ‎پست، ۳۱ مارس (۱۱ فروردین)، در گزارشی نوشته اجرای سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی توسط ریچارد گرِنل سفیر ایالات متحده در آلمان به کاهش ۹ درصدی صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۸ منجر شده است.

اولریش نوسباوم معاون وزارت اقتصاد آلمان نوشته صادرات این کشور به ایران از ۳۰۱۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۵ به ۲٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است.

هفته‌نامه «دیتسایت» در گزارشی با اشاره به کاهش صادرات آلمان به ایران نوشته بریتانیا، انگلیس و فرانسه، سه کشور قدرتمند اروپایی در حال راه‌اندازی کانال مالی اینستکس برای تجارت با ایران به منظور دور زدن تحریم‎های آمریکا هستند. این کانال مالی اما تا کنون اجرایی نشده است ولی به گفته نوسباوم «در حال عملیاتی شدن است.»

کومرتس‌بانک (بانک تجارت) و دویچه بانک (بانک آلمان) دو موسسه مالی این کشور هستند که به خاطر نقض تحریم‎ها علیه جمهوری اسلامی توسط واشنگتن تحریم شده‌اند. نشریه آلمانی «هامبورگر آبندبلات» اوایل مارس در مقاله‎ای نوشت، آنچه برای این دو موسسه مالی پیش آمد به «چالشی بزرگ» برای دولت آلمان و دیگر شرکت‎ها و موسسات آلمانی تبدیل شده بطوری که از ماه نوامبر تقریباً هیچ انتقال مالی میان ایران و آلمان از طریق بانک‎های آلمانی صورت نگرفته است.

تیلمن برونر معاون تجارت خارجی اتاق بازرگانی زاکسن در هانوفر می‎گوید بیشتر شرکت‎های متوسط به دنبال تجارت با ایران هستند اما قادر به تراکنش در سیستم‏‎های مالی پرداخت نیستند و دچار سرخوردگی شده‌اند. او می‎گوید، صادرات از ایالت زاکسن به ایران از ۱۸۱ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ به ۱۹۷ میلیون یورو در نیمه اول سال ۲۰۱۸ افزایش یافت. اما به دلیل تحریم‎های ایالات متحده، این مبادلات در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ به شدت کاهش یافت.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

اورشلیم پست نوشته کاهش تجارت آلمان و ایران همزمان با ورود ریچارد گرِنل سفیر ایالات متحده به آلمان در ماه مه ۲۰۱۸ بود. گرنل در همان زمان گفت، سیاست آمریکا این است که شرکت‎های آلمانی و اروپایی باید فعالیت تجاری خود را با ایران متوقف کنند. نتیجه فشارهای گرنل توقف همکاری‎های شرکت‎های بزرگ آلمانی از جمله BMW، زیمنس، فولکس واگن، راه‌آهن آلمان، مخابرات آلمان و...بود. علاوه بر این فشارهای سفیر آمریکا سبب شد دولت آلمان ارسال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به رژیم در ماه نوامبر را متوقف کند. ریچارد گرِنل همچنین نقش عمده‎ای در تحریم شرکت ماهان‌ایر و توقف پرواز هواپیماهای این خط هوایی به آلمان داشت. ماهان‌ایر وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و در نقل و انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به سوریه و نقش نقش فعال داشته است.

شرکت آلمانی «کرمپل» در دسامبر ۲۰۱۸ (دی‎ماه ۱۳۹۷) اعلام کرد، فروش قطعات تولیدی خود را که جمهوری اسلامی ایران از آنها در ساخت موشک استفاده می‎کند متوقف کرده است. گرنل نقش اساسی در مذاکره با مدیران این شرکت داشت.

اتاق بازرگانی آلمان و ایران، قرار است در ماه مه ۲۰۱۹ سمیناری با موضوع قانون تجاری ایران در زمان بحران برگزار کند و دکتر علیرضا عظیم‎زاده مدیر اجرایی یک شرکت مشاوره ایرانی برگزارکننده آن است. اتاق‎های بازرگانی آلمان اغلب سمینارهایی در مورد چگونگی گسترش تجارت با ایران و مقابله با تحریم‎های ایالات متحده برگزار می‎کنند.

اورشلیم پست در ادامه این گزارش می‎نویسد، وزارت خارجه آلمان تحت مسئولیت هایکو ماس وزیر خارجه ۴۰ ساله از اعضای حزب سوسیال دمکرات این کشور، در ماه فوریه، چهل سالگی انقلاب اسلامی در ایران را جشن گرفت!

مایکل روبین پژوهشگر امور ایران در موسسه آمریکایی اینترپرایز در واشنگتن می‎گوید: «برای مقامات آلمانی هدف اصلی، منافع تجاری است. اعدام همجنسگرایان، کشتار یهودیان، سرکوب اقلیت‎ها و حمایت از تروریسم از سوی جمهوری اسلامی ایران، تهدیداتی است که از سوی این کشور نادیده گرفته می‎شود.»

به گزارش کیهان لندن، همزمان حزب چپ آلمان و سیاستمداران چپگرای این کشور علیه سفیر آمریکا در برلین بسیج شده‌اند. به گزارش روزنامه‌های آلمان، فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان این کشور روز جمعه ۲۹ مارس خواستار این شده است که مجلس در این موضوع دخالت کرده و درباره اخراج ریچارد گرِنل رأی‌گیری کند! دلیلی که فراکسیون حزب چپ‌های آلمان ارائه داده، دخالت سفیر آلمان در سیاست‌های داخلی این کشور است که به گفته‌ی چپ‌ها، باعث می‌شود مناسبات دوستانه‌ بین جمهوری فدرال آلمان و ایالات متحده آمریکا خدشه‌دار شود. دو نمونه‌ای که حزب چپ‌ها در درخواست خود آورده، یکی دخالت درباره سیاست‌های آلمان در رابطه با شرکت چینی «هوآوی» است که به دلیل دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران زیر ذره‌بین و فشار قرار دارد و دیگری فعالیت‌های ریچارد گرِنل در تبادلات تجاری شرکت‌های آلمانی با جمهوری اسلامی ایران!

هنوز معلوم نیست که این درخواست چپ‌ها که نخستین‌بار روزنامه «بیلد» درباره آن گزارش داد، هفته‌ی آینده در دستور کار پارلمان آلمان قرار بگیرد یا نه چرا که نخست باید مورد بررسی رئیس فراکسیون حزب چپ‌ها قرار بگیرد و در صورتی که او نیز آن را تایید کند، تازه باید از سوی شورای سِنّی پارلمان که همه فراکسیون‌ها در آن حضور دارند، مورد موافقت قرار گیرد تا در پارلمان مطرح شود. پیش از این، حزب دموکرات لیبرال آلمان نیز نارضایتی خود را از اقدامات سفیر آمریکا در آلمان ابراز کرده بود.

اگر درخواست چپ‌ها توسط رئیس فراکسیون این حزب و سپس توسط فراکسیون‌های دیگر پذیرفته شده و در دستور کار پارلمان آلمان قرار بگیرد و اکثریت نمایندگان مجلس نیز علیه ریچارد گرنل به عنوان «عنصر نامطلوب» رأی بدهند، آنگاه وی در مدت کوتاهی باید این کشور را ترک کند. در حالی که به نظر می‌رسد تبلیغات چپ‌های مخالف ترامپ و همچنین ابراز نگرانی حزب دموکرات لیبرال آلمان که طبقات مرفه و تاجر این کشور را نمایندگی می‌کند، بیشتر برای جمع کردن دست و پای گرنل در فعالیت علیه جمهوری اسلامی باشد تا اینکه بخواهند واقعا وارد تنش سیاسی با دولت ترامپ شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy