Thursday, Apr 18, 2019

صفحه نخست » فرماندهان سپاه در مجلس چه کسانی هستند؟ +جدول

sepah_041819.jpgمنتقدان، حامی شدند!

منتقدان لیست امید گفته بودند اصلاح طلبان مدعی بودند نمایندگانی از طبقات و صنوف مختلف را به جای مجلس نظامی‌محور دوره قبل به مردم معرفی کرده است و حالا همین نمایندگان پس از قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی، حامی سپاه شده‌اند.
رویداد۲۴ - قرار گرفتن سپاه ایران در لیست تروریستی آمریکا هرچند حواشی زیادی ایجاد کرد، اما در مجلس ایران کار به شکلی دیگر پیش رفت. فردای روز دستور ترامپ، وقتی نمایندگان وقتی وارد صحن مجلس می‌شدند با چهره‌هایی مواجه شدند که به آنها لباس سپاه می‌دادند تا در مقابله با آمریکا با لباس سبز سپاه وارد مجلس شوند.
نمایندگان که احتمالا طرح از پیش آماده‌ای برای حضور در مجلس نداشتند، از این ابتکار خوششان آمد. حتی چهره‌هایی مثل عارف رئیس فراکسیون امید و محمود صادقی نماینده صریح لیست امید نیز با لباس سپاه وارد صحن مجلس شدند. در همان جلسه طرح دو فوریتی و سه فوریتی در مقابله با آمریکا مطرح شد. البته یکی از این طرح‌ها چند روز بعد با ۲۰۴ رأی موافق و ۲ رأی مخالف تصویب شد. بر اساس آنچه نمایندگان مجلس در هنگام تصویب آن گفتد، در این طرح نیرو‌های نظامی آمریکا تروریست شناخته می‌شوند و کمک نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی و تدارکاتی به آن‌ها در زمره همکاری با اقدام تروریستی است.
مخالفان هم معتقد بودند در این طرح باید اختیارات بیشتری به سپاه پاسداران داده می‌شد. نماینده بافق هم در دفاع از این طرح گفته بود باید مجلس به‌گونه‌ای موضع‌گیری کند که منافع آمریکا در منطقه و در خود این کشور به خطر بیفتد و پیشنهاد داده بود تا تولید موشک‌ها با برد ۲ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند و ایران از برجام خارج شود.
احساسی شدن نمایندگان مجلس تا جایی پیش رفته بود که بعضی نمایندگان به صراحت خواسته بودند کل ارتش آمریکا به عنوان یک نیروی تروریستی شناخته شود که این اصرار حتی صدای نماینده اصولگرایی مثل احمد امیرآبادی فراهانی را هم درآورد «برخی از همکاران انتقاد داشتند که چرا کل ارتش آمریکا در این طرح به‌عنوان تروریست اعلام نشده است و نظر ما این بود که آنچه در این طرح برای تروریستی خواندن سنتکام آمده به‌دلیل این است که فرمانده سنتکام با رأی مجلس سنا منصوب می‌شود و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد. ما در این طرح نخواستیم شعار بدهیم و موضوعات عملی را گنجاندیم.»

اقدامات نمایندگان البته با واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. منتقدان لیست امید گفته بودند اصلاح طلبان مدعی بودند نمایندگانی از طبقات و صنوف مختلف را به جای مجلس نظامی‌محور دوره قبل به مردم معرفی کرده است و حالا همین نمایندگان، لباس سپاه را به تن کرده‌اند.
مجلس فعلی حدود بیست نماینده دارد که سابقه حضور جدی در سپاه پاسداران داشتند و البته تعدادی دیگر که به عنوان رزمنده بسیجی در دفاع مقدس حضور داشتند. با این حال تعداد نظامیان نسبت به مجلس هفتم و هشتم و نهم، تعداد فرماندهان نظامی در مجلس کاهش چشمگیری داشته است و نمایندگان نظامی فعلی نیز اکثرا در فراکسیون نمایندگان ولایی حضور دارند. در واقع به نظر می‌رسید اقداماتی مثل پوشیدن لباس سپاه و شعار من سپاهی هستم، با وضعیت اقتصادی فعلی در افکار عمومی داخل کشور اثر نداشته باشد و مجلس قانون گذاری کشور، خوب بود با ابزار‌های قانونی ممکن و موجود اقدام می‌کرد.
واکنش اصولگرایان هم به لباس سپاه بر تن اصلاح طلبان خیلی مثبت نبود. باشگاه خبرنگاران که زیرنظر اتاق فکر‌های صدا و سیما فعالیت می‌کند در تحلیلی نوشت اصلاح طلبان با این کار قصد دارند در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اثرگذار باشند و رقیب ترامپ رای بیاورد تا دوباره به توافق برجام بازگردد.
جدول زیر بعضی از فرماندهان سابق سپاه را که در مجلس یازدهم حضور دارند نشان می‌دهد:
189950_126.jpg



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy