Saturday, Jun 15, 2019

صفحه نخست » بوسه‌هایی که سرنوشت نخستین سریال عربی نتفلیکس را با ابهام روبه‌رو کرد

jinn_061419.jpgبی بی سی - بوسه‌هایی عاشقانه، سرنوشت نخستین سریال عرب‌زبان نتفلیکس را در کشور اردن - محلی که سریال در آن اتفاق می‌افتد - با ابهام روبه‌رو کرده است.

سریال پنج قسمتی "جن" که روز پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۵ خرداد) منتشر شد، از راه نرسیده با جنجالی روبه‌رو شده که احتمال دارد در نهایت به سانسور آن منجر شود.

نتفلیکس در خاورمیانه بسیار فعال است و مشترکانش در کشورهای مختلف از ترکیه گرفته تا عربستان، سریال‌های معروفش را دنبال می‌کنند. اما این نخستین بار است که این شرکت، یک سریال به زبان عربی تولید کرده است.

با نگاهی خوش‌بینانه سریال "جن" که به تازگی منتشر شده، می‌تواند زمینه یک تحول قابل توجه در صنعت سریال‌سازی خاورمیانه باشد. نتفلیکس شرکت بسیار قدرتمندی است که به پشتوانه سرمایه هنگفت، حضور پولساز در بسیاری کشورهای جهان و بازاری گسترده، به یک بازیگر اصلی صعنت فیلم و تلویزیون تبدیل شده است. ورود نتفلیکس به تولید تلویزیونی به زبان عربی، از سوی برخی منتقدین فرهنگی آغاز یک انقلاب مهم برای سریال‌های خاورمیانه توصیف شده بود. چرا که نتفلیکس این بخت را برای تولیدکنندگان سریال فراهم می‌کند که اثرشان بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی، با زیرنویس دیده شود.

"جن" سریالی در ژانر فانتزی‌های ماوراءالطبیعه است که عموما نوجوان‌ها طرفدارش هستند. شخصیت‌های سریال "جن" نوجوان‌های اردنی هستند که با جن‌های مختلف (موجوداتی خیالی که قدرت‌های جادویی دارند) روبه‌رو می‌شوند.

و آنچه موجب شد تا ظرف چند ساعت بعد از انتشار سریال بر روی شبکه اینترنتی نتفلیکس، جنجالی خبرساز آغاز شود، یکی از سکانس‌های ابتدایی اپیزود نخست است که در آن، دو بازیگر جوان که در سریال رابطه عاشقانه‌ای با هم دارند، در اتوبوس مدرسه، همدیگر را می‌بوسند.

برخی از محافظه‌کاران که به این سکانس و یک سکانس مشابه دیگر اعتراض کرده‌اند، استدلال‌های گوناگونی را علیه آن مطرح می‌کنند. برخی می‌گویند که این صحنه، استانداردهای اخلاقی اردن را زیر سئوال برده است. برخی دیگر نیز معتقدند که مخاطب این سریال، نوجوانان هستند و چنین صحنه‌هایی برای آنها "بدآموزی" دارد.

این در حالی است که در برخی از کشورهای عربی - از جمله اردن - سطح تحمل مذهبیون و محافظه‌کاران در قبال تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورهای غربی بالاست و حتی پخش سریال‌هایی مانند "بازی تاج و تخت" که در آنها صحنه‌های رابطه جنسی، خشونت و عشق‌ورزی‌های پرشور دیده می‌شود، تحمل می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy