Tuesday, Aug 6, 2019

صفحه نخست » روحانی: اگر تلفن اوباما را جواب نمی‌دادم، توافق اتمی با سختی انجام می‌شد

rouhani_zarif.jpgبی‌بی‌سی فارسی - حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در وزارت امور خارجه این کشور و در جمع مدیران آن حاضر شده و شش سال پس از گفت‌و گوی تلفنی‌اش با رئیس آمریکا که با انتقاد آیت الله علی خامنه‌ای رو به رو شد، از اقدام خود دفاع کرده است. وی در اظهارات خود همچنین تاکید کرده است که "صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست. "

رئیس جمهور آمریکا گفته "ما اهل مذاکره هستیم. اگر آمریکا واقعا مذاکره می‌کند باید کل تحریم‌ها را بردارد و دست از جنایت و تروریسم اقتصادی بردارد. راه آمریکا توبه واقعی است. "

آقای روحانی در هفته‌های اول ریاست جمهوری‌اش در سال ۱۳۹۲ که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، تلفنی با رئیس جمهور آمریکا صحبت کرد که اولین تماس روسای جمهوری دو کشور پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود.

پس از بازگشت آقای روحانی از نیویورک به تهران، آیت الله خامنه‌ای در جمع گروهی از نظامیان ایران بدون اشاره مستقیم به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا گفته بود "برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود". آقای خامنه‌ای گفته بود "ما به هیات دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم، ولی به آمریکایی‌ها بدبینیم".

حسن روحانی با دفاع از این تماس گفته اگر به تلفن باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا جواب نمی‌داد، توافق موقت اتمی که در ژنو سوئیس بین ایران و شش قدرت‌های جهانی به دست آمد "با سختی و کندی" رو به رو می‌شد.

مطالب بیشتر در سایت بی‌بی‌سی فارسی

مشخص نیست اظهارات آقای روحانی درباره این تماس تلفنی صرفا بیان اهمیت آن مکالمه است یا به طور غیرمستقیم از تماس بین روسای جمهور ایران و آمریکا را برای کاهش تنش‌ها، ضروری خوانده است. آیت الله خامنه‌ای تماس با دولت دونالد ترامپ را که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده منع کرده و آن را "سم مضاعف" خوانده است.

توافق اتمی موقت میان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) حدود سه ماه پس از مذاکرات علنی دو طرف از جمله گفت و گوهای مستقیم وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس به دست آمد. بر اساس این توافق ایران غنی سازی اورانیوم با خلوص بیست درصد، در برابر توقف اجرای برخی از تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های مسدود شده‌اش، پایان داد.

آقای روحانی درباره این تماس تلفنی گفته بود که ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه ارتباطات خود را آغاز کرده و بحث تماس رئیس جمهور آمریکا بود "و ما در لحظه بازگشت به تهران و خروج از هتل با این موضوع روبه رو شدیم و آنها به موبایل سفیر ما زنگ زدند. من در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم که این موضوع (اختلافات بر سر پرونده اتمی ایران) باید در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نیز گفت که این موضوع را قبول دارم".

به گفته حسن روحانی باراک اوباما در این تماس تلفنی، ضمن یادآوری اظهارات آقای روحانی در مخالفت با تولید اسلحه اتمی و فتوای رهبر ایران در مورد "حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای" ابراز امیدواری کرده که مذاکرات به نتیجه برسد.

آقای روحانی درباره دیگر موضوعات مکالمه تلفنی‌اش با باراک اوباما گفته "تلفنی که با آقای اوباما صحبت می‌کردم گفتم رابطه دو ملت بسیار مهم است و می‌تواند آغازی باشد برای راه طولانی که در پیش رو داریم. "

قبل از انتقاد آیت الله خامنه‌ای از تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این تماس انتقاد کرده و آن را ا "اشتباه تاکتیکی" دولت خوانده بود.

در هنگام بازگشت حسن روحانی از سفر نیویورک پس از این تماس تلفنی، عده‌ای در موافقت و مخالفت با سیاست خارجی دولت او در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند و یکی از معترضان به سمت ماشین رئیس جمهور لنگه کفش پرتاب کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy