Saturday, Sep 28, 2019

صفحه نخست » آمریکا: در صورت آزادی شهروند آمریکایی، اجازه عیادت ظریف از تخت‌روانچی داده می‌شود

zarif_092819.jpgایران اینترنشنال - آمریکا با درخواست محمدجواد ظریف برای عیادت از مجید تخت‌روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، مخالفت کرد، اما به گفته یک مقام دولت آمریکا، اگر جمهوری اسلامی یکی از شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند، با درخواست ظریف موافقت خواهد شد.

ظریف با محدودیت‌های شدید تردد در نیویورک مواجه است. او نمی‌تواند خارج از محدوده تعیین شده برای هیات جمهوری اسلامی در نیویورک تردد کند و بیمارستانی که تخت‌روانچی در آن بستری است خارج از این محدوده قرار دارد.

به گزارش رویترز، یک مقام دولت آمریکا گفت که این کشور به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل اطلاع داد که اگر جمهوری اسلامی یک شهروند آمریکایی را آزاد کند، مجوز صادر خواهد شد.

این مقام اضافه کرد: «ایران سال‌هاست چندین شهروند آمریکایی را ناعادلانه بازداشت کرده است و خانواده‌ها و دوستان‌شان را که نمی‌توانند آزادانه با آن‌ها دیدار کنند، رنج می‌دهد.»

دست‌کم پنج شهروند آمریکایی، بیشتر با تابعیت دوگانه، در حال حاضر در ایران زندانی‌اند.

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه اول مهرماه گفت که اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد حسن نیت نشان دهد، باید شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز پنج‌شنبه در نیویورک در رابطه با آزادی زندانیان گفت: «در گذشته به دفعات درباره آزادی زندانیان با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم و در دولت ترامپ هم این بحث شروع شد که راجع به زندانیان با هم حرف بزنیم و یک بار هم آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر این کار از طرف ایران انجام شود ما هم آمادگی اقدام متقابل داریم.»

روحانی در همین نشست خبری گفت: «ما یک بار یک زندانی لبنانی آمریکایی [ نزار زکا] را آزاد کردیم ولی آمریکایی‌ها فقط تشکر کردند.»

علاوه بر ایرانی‌آمریکایی‌های زندانی در ایران، مایکل وایت، سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا، نیز که برای دیدار دوست دخترش به مشهد سفر کرده بود، ۷مرداد ۱۳۹۷ وقتی قصد بازگشت از ایران را داشت بازداشت و به ده سال زندان محکوم شد.

مادر مایکل وایت، سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا، سه روز پیش گفت درخواست تجدیدنظر در حکم پسرش رد شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وایت به جرم توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و انتشار اطلاعات خصوصی در اینترنت زندانی شده است. از جزئیات پرونده او اطلاعات دقیقی در دست نیست.

جاناتان فرانکز، سخنگوی خانواده وایت،چهارشنبه سوم مهر، اعلام کرد جوآن وایت از زمان بازداشت پسرش در ایران، هیچ تماس مستقیمی با پسرش نداشته و صرفا به اطلاعات سفارت سوییس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران متکی است که نمایندگان این سفارت در مواردی با مایکل ملاقات داشته‌اند.

فرانکز افزود جوآن از دولت ایران می‌خواهد امکان تماس تلفنی فرزندش را با او فراهم کند. او همچنین گفت کاخ سفید تاکنون با جوآن درباره وضعیت پسرش تماس نگرفته است.

او گفت مایکل وایت ۴۶ ساله اخیرا برای تومور در گردنش تحت عمل جراحی قرار گرفته و مادرش نگران وضعیت سلامتی اوست که به بیماری آسم نیز مبتلاست. فرانکز گفت خانواده مایکل اقدام به جمع‌آوری کمک و ارسال آن به سفارت سوییس در تهران جهت تهیه غذا برای او در زندان کرده‌اند.

علاوه بر سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی شهروندان ایرانی‌آمریکایی که در ایران بازداشت و به زندان‌های سنگین محکوم شده‌اند، ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی‌آمریکایی دانشگاه پرینستون، به هنگام سفر به ایران بازداشت و به ده سال زندان محکوم شده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، نیز زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

یک مقام دولت آمریکا که روز جمعه گفت «اگر جمهوری اسلامی یکی از شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند، با درخواست ظریف موافقت خواهد شد»، اما اشاره نکرد که آزادی کدام یک از این زندانیان مورد نظر است.

روز چهارشنبه،مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در صفحه توییتر خود، نوشته بود: «رییس‌جمهوری ایران می‌خواهد که جهان به ایران احترام بگذارد. رژیم ایران باید احترام را کسب کند. آن‌ها می‌توانند این کار را با آزاد کردن آمریکایی‌ها و سایر گروگان‌ها آغاز کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy