Tuesday, Nov 5, 2019

صفحه نخست » آیا استفاده از واژه‌ی «ایران» به جای «جمهوری اسلامی ایران» مخدوش کردن ذهنیت‌ها نیست؟ اختر قاسمی

Akhtar_Ghassemi.jpg

خطاب به بی بی سی فارسی و رسانه‌های فارسی زبانی که بجای استفاده از «جمهوری اسلامی ایران» از واژه‌ی «ایران» استفاده میکنند:

سالیانی ست که استفاده از واژه‌ی ایران بجای نظام حاکم بر ایران توجه مرا جلب کرده ست بطوریکه چندین سال پیش هم در این باره در فیسبوکم نوشتم.



اگر به نوع خبر رسانی برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بخصوص بی بی سی فارسی توجه کنیم می‌بینیم که همیشه در اخبار آن از جمهوری اسلامی به عنوان ایران یاد میشود. به عنوان مثال تظاهرات مردم عراق علیه جمهوری اسلامی ایران را تظاهرات «علیه ایران» و یا تظاهرات مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران و آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی را تظاهرات مقابل «سفارت ایران» و آتش زدن «پرچم ایران» بیان میکنند. آیا اینگونه خبررسانی نمیتواند مخدوش کردن ذهن مخاطب باشد؟ آیا این ذهنیت را در مخاطب ایجاد نمیکند که جمهوری اسلامی همان ایران است و مردم عراق علیه مردم ایران و علیه پرچم ایران هستند و نه علیه دخالت‌های مخرب جمهوری اسلامی در عراق؟ آیا احساسات وطن پرستی خیل عظیمی از ایرانیان را برانگیخته نمیکند که همسو با جمهوری اسلامی علیه معترضین محق عراقی فحاشی کنند و آنها را تنها بگذارند؟

نمونه‌ی دیگر این نوع خبررسانی در رابطه با تحریم‌ها که معمولا گفته میشود امریکا، ایران را تحریم کرد، و یا در جدیدترین خبر بی بی سی گفته شد امریکا پسر «رهبر ایران» را تحریم کرد!
از نگاه من این یک بازی روانی کاملا حساب شده است که با مخاطب میشود، وقتی همیشه اینگونه گفته و شنیده و خوانده شود، بطور ناخودآگاه در ذهن مخاطب چنین نقش می‌بندد که خامنه‌ای رهبر ایران است و جمهوری اسلامی همان ایران است و هر کس با جمهوری اسلامی و رهبری آن دشمنی کند یعنی با ایران و ایرانی دشمنی میکند!
در این چند روز گذشته خود من بارها شاهد چنین برخوردهای کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بودم که علیه معترضین عراقی مطلب نوشتند و وقتی دلیل را پرسیدم با اینگونه پاسخ که آنها علیه ایران و ایرانی هستند مواجه شدم و نه علیه جمهوری اسلامی و مزدورانش در عراق! شکی نیست که رسانه‌ها و نوع خبررسانی در افکار عمومی و بخصوص قشری که بینش سیاسی تحلیلی ندارند تاثیر بسزایی دارد.
این نوع زبان خبررسانی عمدتا از رسانه هایی سر میزند که نگاهشان به حاکمیت است و نه به مردم و این زبان خبر رسانی در متن و عمق خود، خواهان نزدیکی مخاطب به جمهوری اسلامی و کاستن نفرت مردم نسبت به آنان است و این زبان متاسفانه فقط شامل بی بی فارسی نیست.
کافیست که نگاهی به چند رسانه‌ی فارسی زبان غیر مستقل که از دولت‌های غربی حمایت می‌شوند بیندازیم: دویچه وله، رادیو فردا و یا صدای امریکا بیاندازیم حتما به زبان مشترک در نوع خبررسانی آنها پی خواهیم برد.
رسانه‌ای چون بی بی سی که ده‌ها خبرنگار و سردبیر با سابقه و ده‌ها تحلیل گر سیاسی در آن کار میکند فکر نمیکنم که فرق بین این دو یعنی «ایران» و «جمهوری اسلامی ایران» را تشخیص ندهند و ناآگاهانه چنین خبررسانی کنند!
امیدوارم دوستانی که خطر اینگونه خبررسانی را واقف‌اند با صحبت کردن و نوشتن در این باره تلاش کنند تا شاید به گوش سردبیری بی بی فارسی برسد و به این موضوع توجه کنند و جمهوری اسلامی ایران را ایران ننامند!
ایران یک کشور است با ۱٫۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مساحت و بیش از ۸۰ میلیون جمعیت رنگارنگ که مردمش مخالفت با نظام اسلامی و رهبری‌اش را بارها با هزینه‌های سنگین نشان دادند و همچنان نشان میدهند، اما نظام سیاسی حاکم بر ایران که سیاست مخرب درون و برون را دنبال میکند و دخالت در امور دیگر کشور‌ها چون عراق و سوریه و لبنان و یمن و.... را پیگیری میکند و جنگ و ترور را در منطقه دامن میزند، نظام جمهوری اسلامیست که هم خود ایران و مردمش را ویران کرده و هم مردم عراق و منطقه را!
مردم عراق علیه ایران یا مردم ایران نیستند بلکه همانند ایرانیان آزادیخواه علیه نظام جمهوری اسلامی هستند که سالیانیست کشورشان را به تصرف در آورده و با ایجاد تفرقه و تشنج در بین آنان، شیعه گری را ترویج و دامن میزند تا از روی کول مردم عراق بتواند قدس را فتح کند. مردم آزادیخواه عراق بخوبی میدانند که ایرانیان خود ۴۰ سال است در بند این حکومت دیکتاتور مذهبی هستند و در این شرایط در کنار آنها هستند و مخدوش کردن ذهنیت مردم با استفاده از ایران بجای حکومت جمهوری اسلامی ایران، اگر غیر عمد و ناآگاهانه نباشد مطمئنن تبهکارانه است و میتواند فقط کار کسانی باشد که از دوستی و اتحاد مردم ایران و عراق علیه جمهوری اسلامی وحشت دارند، چون منافع‌شان در گرو بودن آنهاست!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy