Friday, Dec 13, 2019

صفحه نخست » معترضان افغان: دولت ایران می‌خواهد افغانستان را به سوریه دوم تبدیل کند

afghan.jpgمعترضان: ایران پولی که به طالبان می‌دهد را برای شهروندان خود استفاده کند

العربیه - ده‌ها تن به تازگی در ولایت هرات در غرب افغانستان علیه دولت ایران تظاهرات کرده و مدعی شدند که رژیم ایران تلاش دارد تا افغانستان را به سوریه دوم تبدیل کند.

بر اساس گزارش «سلام تایمز»، این معترضان مدعی‌اند که دولت ایران گروه‌های «تروریستی» طالبان و لشکر فاطمیون حمایت می‌کند و سعی می‌کند به منابع طبیعی و آب‌های افغانستان مستقیما مداخله کند.

مبین ثاقب یکی از معترضان گفت: «استخدام جنگجویان برای لشکر فاطمیون توسط ایران یکی از نگرانی‌هایی است که افغانستان را به سمت تبدیل شدن به سوریه دوم سوق می‌دهد. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم و به آنها می‌گوییم، ما به آنها اجازه نخواهیم داد که افغانستان را به دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ برگردانند».

فیروز احمد بهزاد، یکی دیگر از معترضان گفت: «ما می‌خواهیم جامعه بین‌المللی علیه کشورهایی مثل ایران، که گروه‌های تروریستی مانند لشکر فاطمیون ایجاد می‌کند، اقدام کند. گروه‌های تروریستی که ایران ایجاد کرده است، تمام منطقه را ناامن و ناپایدار ساخته است و باید از فعالیت آنها جلوگیری شود».

بهزار اضافه کرد: «ما می‌خواهیم به کشورهای همسایه مانند ایران نشان دهیم که اگرچه اوضاع در افغانستان بی‌ثبات است، جوانان افغان می‌توانند هرگونه مداخله آنها را خنثی کنند و آماده دفاع از کشور خود هستند».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

فاطمه احمدی یکی دیگر از معترضان افغان گفت: «رژیم ایران سال‌ها است در امور افغانستان دخالت می‌کند دولت ایران باید مشکلات مردم خود را برطرف کند و نباید در امور داخلی کشور ما دخالت کند». فاطمه احمدی ادامه داد: «ایران بهتر بود پولی را که به طالبان می‌دهد، در اختیار مردم خود قرار می‌داد تا فقر و گرسنگی آنها را تسکین دهد».

حمایت ایران از طالبان و لشکر فاطمیون

این معترضان مدعی شدند، رژیم ایران پناهگاه‌های امنی برای لشکر فاطمیون در ولایات غربی افغانستان به ویژه هرات ایجاد کرده است، و از این جنگجویان برای دستیابی به اهداف سیاسی و استخباراتی ایران استفاده می‌شود.

آنها ادعا کردند، با استقرار جنگجویان فاطمیون در حوزه غربی افغانستان، دولت ایران قصد دارد تعداد بیشتری از جنگجویان را استخدام کند و آنها را به سوریه و سایر کشورها بفرستد تا جنگ‌های نیابتی تهران را پیش ببرند.

آرش بشریار، یکی از فعالان جامعه مدنی در هرات مدعی شد: «گروه‌های تروریستی و استخباراتی مانند فاطمیون و دیگران توسط ایران ایجاد شده‌اند. آنها در هرات و تعدادی دیگر از ولایات افغانستان فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها جوانان افغان را استخدام می‌کنند و آنها را به جنگ در سوریه می‌فرستند. ما این عمل را محکوم می‌کنیم».

محمدجواد فقیریار، یکی دیگر از فعالان جامعه مدنی در هرات گفت، دولت ایران با حمایت از طالبان و لشکر فاطمیون، تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد؛ این وضعیت برای آینده افغانستان بسیار خطرناک است.

فقیریار علاوه کرد: «اعضای گروه فاطمیون هر روز بین ایران و افغانستان سفر می‌کنند و خود را به شکل پناهندگان یا کارگران نشان میدهند و دولت ایران سفرهای آنها را تسهیل می‌کند. استخدام در لشکر فاطمیون در حال انجام شدن است. این گروه، افغان‌های بیکار و فقیر را فریب می‌دهد و آنها را استخدام می‌کند».

از سوی دیگر، غلام داود هاشمی، معاون والی هرات افغانستان گفت، نیروهای امنیتی افغان از توانایی‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند و به این ترتیب می‌توانند همه گروه‌های «تروریستی» را شکست داده و از مداخلات خارجی جلوگیری کنند.

هاشمی افزود، همه گروه‌های «تروریستی» با کمک جامعه جهانی و شرکای بین‌المللی افغانستان شناسایی شده و علیه آنها اقدام خواهند شد.

معاون والی هرات تاکید کرد، کشورهای که از طالبان حمایت می‌کنند مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند.

وی هشدار داد: «نیروهای امنیتی ما اوضاع را کنترل می‌کنند، و اجازه نمی‌دهند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت کند. هر کشوری که از گروه‌های تروریستی پشتیبانی کند، در نهایت خود را در آتش جنگ می‌سوزاند».

برگشت ۱۰هزار شهروند افغان عضو لشکرفاطمیون ایران به افغانستان

منابع امنیتی افغانستان بتاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۹ گفته بودند، که ۱۰هزار شهروند این کشور که از سوی حکومت ایران در قالب «لشکر فاطمیون» برای جنگ به سوریه کار می‌کردند، به افغانستان بازگشته‌اند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام وزارت امور داخله افغانستان که نخواست نام‌اش فاش شود گفته بود، این افراد در چند سال گذشته در «لشکر فاطمیون» در ایران استخدام شده‌ بودند و در سوریه می‌جنگیدند؛ اما اکنون به افغانستان برگشته‌اند.

برخی منابع خبری کابل در ماه مارس ۲۰۱۹ گزارش داده بودند که نیروهای امنیتی افغانستان در صدد دستگیری اعضای لشکر فاطمیون هستند؛ زیرا این جنگجویان را «خاین» تلقی می‌کنند. علاوه بر آن، این جنگجویان با تهدید گروه داعش نیز رو به رو هستند.

علی خامنه‌‌ای رهبر ایران در ماه مارس ۲۰۱۹ از جنگجویان لشکر فاطمیون که شهروندان افغانستان هستند، ستایش کرده و گفته بود، جنگجویان افغان در میدان‌های نبرد بیشتر از دیگران پایداری داشته‌اند.

حکومت افغانستان در مورد این سخنان خامنه‌ای واکنش شدید نشان داد و اعلام کرد، دولت ایران از فقر و مشکلات اقتصادی مهاجران افغان سواستفاده کرده‌ و این مهاجران را برای جنگ به سوریه می‌فرستد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy