Saturday, Dec 28, 2019

صفحه نخست » علیرضا فیروزجا بعد از خروج از پرچم ایران نایب قهرمان شطرنج سریع جهان شد

chess_122819.jpgایران اینترنشنال - علیرضا فیروزجا، در اولین حضورش بعد از خروج از پرچم ایران، نایب قهرمان شطرنج سریع جهان شد.

فیروزجا که پس از رقابت دو عضو تیم ملی شطرنج ایران مقابل یک حریف اسرائیل و درحالی که شورای برون مرزی وزارت ورزش اعزام تیم ملی ایران را به مسابقات قهرمانی جهان در روسیه لغو کرد، با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج راهی رقابت‌های جهانی سریع و برق‌آسای جهان در مسکو شد و با دستیابی به نایب قهرمانی جهان به کار خود در این مسابقات پایان داد.

پیشتر در شهریور سال‌جاری نیز سعید ملایی، قهرمان جودوی جهان، به همین دلیل از پرچم ایران خارج شد و ماریوس ویزر، رییس فدراسیون جهانی جودو، گفت: «ملایی برای قرار نگرفتن مقابل حریف اسرائیلی، تحت فشار بوده و مجبور شده‌است تا مسابقه نیمه نهایی را ببازد و حتی خانواده‌ ملایی نیز برای این‌که او مقابل حریف اسرائیلی قرار نگیرد، در ایران تحت فشار قرار گرفتند.»

فیروزجا در مسابقات قهرمانی جهان روسیه، در دور پانزدهم و پایانی بخش سریع مسابقات قهرمانی سریع و برق آسای جهان ۲۰۱۹ به میزبانی روسیه، به پیروزی رسید و به این ترتیب موفق به کسب ۱۰.۵ امتیاز از ۱۵ بازی شد و عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کرد.

او ۱۶ ساله و متولد بابل در استان مازندران است. این استاد بزرگ شطرنج ایران، از مدتی قبل در فرانسه اقامت دارد و هفته گذشته به طور رسمی از پرچم ایران خارج شد تا با پرچم فیده، فدراسیون جهانی شطرنج، در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شود.

این اقدام از سوی این استاد بزرگ شطرنج که ۱۶ سال دارد پس از آن انجام شد که دو هفته قبل در تورنمنت سیتخس اسپانیا، محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو در اقدامی کم سابقه در سال‌های حاکمیت جمهوری اسلامی، با گورشتین ایدو نماینده اسرائیل و استاد فیده به رقابت پرداخته و هر دو به برتری دست یافتند.

قرار گرفتن محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو مقابل حریف اسرائیلی‌شان پس از آن رویداد که در مهر ماه گذشته محمدامین طباطبایی در رقابت‌های قهرمانی شطرنج جوانان جهان در هند، برابر حریف اسرائیلی حاضر نشد و این مسابقه به سود ورزشکار اسرائیلی به اتمام رسید. در همان مسابقات آرین غلامی نیز، در دور چهارم، مقابل حریفی از اسرائیل، حاضر به رقابت نشد و از ادامه رقابت‌ها انصراف داد.

در همان زمان فدراسیون جهانی شطرنج، فیده، اعلام کرد مساله عدم رویارویی شطرنج‌بازان ایرانی با رقبای اسرائیلی را بررسی می‌کند. فیده با اشاره به مطرح شدن این مساله در جلسه مدیران این نهاد،‌ به ایران اینترنشنال گفت این فدراسیون خود را ملزم به اعمال مجازات علیه چنین رفتارهایی می‌داند.

فدراسیون جهانی شطرنج با اشاره به این‌که در بسیاری از موارد شطرنج‌بازان ایرانی با میل و اختیار خود چنین تصمیمی نمی‌گیرند، گفت که مجازات‌های اعمال شده به گونه‌ای خواهد بود که لطمه‌ای به زندگی ورزشی شطرنج‌بازان وارد نکند و جان آن‌ها را در ایران در معرض خطر قرار ندهد.

پس از آنکه دو هفته قبل محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو در اقدامی کم سابقه در سال‌های حاکمیت جمهوری اسلامی، با گورشتین ایدو نماینده اسرائیل به رقابت پرداختند، با واکنش تند فدراسیون شطرنج و همچنین وزارت ورزش جمهوری اسلامی مواجه شدند تا آنجا که شورای برون مرزی وزارت ورزش سفر تیم ملی شطرنج مردان ایران به مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی روسیه را لغو کرد.

علیرضا فیروزجا اما پس از اعلام خبر لغو اعزام تیم ملی ایران به روسیه، از پرچم ایران خارج شد تا با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج در این مسابقات شرکت کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy