Thursday, Mar 19, 2020

صفحه نخست » انتقاد از تغییر تیتر مطلب اشرف دهقانی در خبرنامه گویا درباره نقش فاطمه موسوی (عفت) در فرارش از زندان

soal.jpgمسئولین محترم سایت گویا!
با سلام!
بدنبال فوت خانم فاطمۀ موسوی (عفت) و اظهار نظرهایی که از سوی جریانات "اصلاح طلب" در مورد نقش وی در چگونگی "فرار اشرف دهقانی" از "زندان قصر" در سطح عمومی انعکاس یافت، در تاریخ ۱۴ مارچ ۲۰۰۲ من مطلبی از رفیق اشرف دهقانی تحت عنوان "توضیحی راجع به داستانسرایی در مورد "فرار از زندان قصر" را برای رسانه‌های مختلف و از جمله سایت گویا ارسال کرده و خواستم که برای "اطلاع" بازدید کنندگان سایت آن را نشر دهند. کمی بعد در تاریخ ۱۶ مارچ ۲۰۲۰، مسئولین سایت شما نیز این مطلب را درج کردند. اما با کمال تعجب متوجه شدم که به دلایل نامعلوم، هنگام انتشار، نام مطلب ارسالی کاملا عوض شده و این نوشته از سوی سایت گویا با عنوان "توضیح اشرف دهقانی در بارۀ روایت غیر واقعی عفت موسوی از فرار او از زندان قصر" در صفحه اول سایت چاپ شده است و بر خلاف روح و مضمون نوشته رفیق اشرف، این موضوع را به خواننده القاء می‌کند که گویا مساله، بر سر تقابل رفیق اشرف دهقانی با یک شخص می‌باشد که اکنون فوت شده است. واقعیتی که بلافاصله با واکنش داماد ایشان یعنی احمد زید آبادی (روزنامه نگار و از چهره‌های جریان اصلاح طلبان نظام) مواجه شده و او نیز در مطلبی که دوباره در سایت شما در پاسخ به اشرف دهقانی چاپ شده عنوان کرده که نمیداند که آیا "این عنوان را خود خانم دهقانی انتخاب کرده و یا اینکه رسانه‌های منتشر کننده توضیحات وی به ایشان نسبت داده اند".

حقیقت این است که در مسایل طرح شده حول "فرار از زندان قصر" رفیق اشرف دهقانی در مورد تبلیغات و "داستانسرایی"های مربوط به این رویداد به هیچ وجه قصد تقابل با شخص خانم موسوی و یا روایاتی که در همین رابطه به صورت دسته دوم از او نقل می‌شود را تا کنون نداشته است. هر ناظر بی طرف و بی غرضی می‌تواند این حقیقت را از توضیح ایشان و نوشته‌شان در کتاب"بذرهای ماندگار" درک کند. با وجود این پس از نامگذاری شما بر این نوشته، سایت ایران گلوبال نیز یکی دو روز بعد به رغم در اختیار داشتن عنوان و اصل مطلبی که من برای آنها فرستاده بودم، مطلب رفیق اشرف دهقانی را با عنوان مشابه سایت گویا درج کرد؛ در حالی که سایر رسانه هایی که مطلب مزبور همزمان در اختیارشان قرار گرفته بود نظیر سایتهای "روشنگری، گزارشگران، اخبار روز، عصر نو، افغانستان آزاد و... " بدون هیچ دخل و تصرفی و مطابق عرف کار خبر رسانی به درج توضیح رفیق اشرف دهقانی مبادرت کردند.
با توجه به این واقعیت کاملا روشن است که تغییر نام مطلب مزبور توسط شما باعث ابهاماتی در افکار عمومی شده و وظیفه و وجدان خبرنگاری حکم می‌کند که ضمن درج این توضیح، حقیقت موضوع یعنی تغییر اسم نوشته رفیق اشرف دهقانی توسط سایت گویا را به اطلاع افکار عمومی برسانید. بدون شک این اقدام ضروری، برای تمامی مبارزان و آزادیخواهان جامعه تحت سلطۀ دیکتاتوری و سانسور و خفقان رژیم جمهوری اسلامی، نمونه‌ای از وظیفه و احترام به اصول کار خبر رسانی آزاد و با وجدان را به نمایش خواهد گذارد و از سنت گذاری‌های غلط در این عرصه جلوگیری خواهد نمود.
در ضمیمه، یکبار دیگر متن‌ای میلی که در تاریخ ۱۴ مارچ ۲۰۲۰ به شما ارسال شد و پاسخ‌ای میلی شما به تاریخ ۱۶ مارچ ۲۰۲۰ را نیز برای یاد آوری ضمیمه می‌کنم و رونوشت این توضیح را در اختیار سایت ایران گلوبال و رسانه‌های نامبرده که مطلب فوق را درج کردند می‌گذارم.

با احترام
دماوند
damavand1349@yahoo.com
۱۸ مارچ ۲۰۲۰

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح خبرنامه گویا: این نوشته بر اساس عرف رسانه‌ای بدون دخل و تصرف در خبرنامه گویا منتشر شد. خبرنامه گویا از تغییر تیتر مطلب خانم دهقانی پوزش می‌خواهد. این تغییر براساس برداشت اشتباه از کلمه «داستانسرایی» در تیتر اصلی مطلب صورت گرفته بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy