Monday, Apr 6, 2020

صفحه نخست » چند پرسش در مورد "اطلاعیه فیروزه بنی‌صدر: درمانی برای بیماری کوید-۱۹"، سیامک همدانی

Firouzeh_Banisadr.jpgخانم فیروزه بنی صدر که گویا مسئول بخش عفونی یکی از بیمارستان‌های پاریس هستند در سوم آوریل ۲۰۲۰ (۱۵ فروردین ۱۳۹۹) در یادداشتی با عنوان "اطلاعیه فیروزه بنی صدر: درمانی برای بیماری کوید-۱۹" (لینک زیر این یادداشت) که در سایت گویا و انقلاب اسلامی منتشر شده و به شدت مورد توجه قرار گرفته به بیان تجربیات خود در زمینه درمان بیماری کوید-۱۹ اقدام کرده‌اند.

پس از خواندن این یادداشت، اولین چیزی که از ذهنم گذشت این بود که این دروغ سیزده یا دروغ اول آوریل است. اما به نظر می‌رسد که هیچ شوخی‌ای در کار نیست. گویا واقعا این یادداشت، قطعا با نیتی خیرخواهانه، از طرف خانم بنی صدر منتشر شده است.

من هیچ تخصصی در زمینه پزشکی ندارم و به ویژه مقالات علمی در این زمینه را دنبال نکرده و نمی‌کنم. اما در بحران کرونا با دقت اتفاقات و واکنش‌های مردم به این بیماری را دنبال کرده‌ام. چرا که یک بیماری همه‌گیر جهانی همه شهروندان جهان را به طرق مختلف درگیر خود کرده است و افراد نسبت به اخبار مربوط به آن حساس شده‌اند. از جمله بسیار حساس بوده‌ام که چگونه شایعات یا اظهار نظرهای عوامانه یا عجولانه منتشر می‌شود.
در این میان به ویژه این مسئله را دنبال کرده‌ام که تا چه میزان افرادی که به دلیل شغل، موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و یا مرتبه علمی خود مورد توجه و گاه وثوق مردم هستند، نسبت به اظهار نظرهای خود، مطالبی که نشر و یا باز نشر می‌کنند مسئولانه رفتار می‌کنند.
خانم بنی صدر با عنوان اینکه در یکی از بیمارستان‌های پاریس، بزرگترین شهر فرانسه و یکی از پیشرفته‌ترین کشورها، مسئول بخش عفونی هستند، این انتظار را به وجود می‌آورند که اظهار نظر ایشان دارای اهمیت است. به علاوه ایشان تاکید می‌کنند که این تجربه مورد استقبال همکارانشان (احتمالا منظورشان متخصصان بیماری‌های عفونی) در فرانسه قرار گرفته است، که باز هم در جهت این است که بر اهمیت این اطلاعیه تاکید کنند.
اما با توجه به این نکته که به عنوان یک بیمار همیشه پزشکان خود را سئوال پیچ کرده و از علمی و صحیح بودن تشخیص و درمان پیشنهادی آنان پرسیده‌ام، امیدوار هستم که خانم بنی صدر به چندین سئوال ساده من پاسخ داده و به ابهاماتی که در این زمینه ایجاد شده خاتمه دهند:
الف) قصد ایشان از انتشار این مطلب در رسانه‌های عمومی و غیر تخصصی فارسی زبان چیست؟
الف-۱) آیا ایشان قصد آن داشته‌اند که همکارانشان در ایران را تشویق به بکار بردن این روش نمایند؟ اگر جواب مثبت است، چرا این موضوع را از طریق کانال‌های مناسب و حرفه‌ای انجام نداده‌اند؟
الف-۲) آیا قصد آن داشته‌اند که فارسی زبانان از این روش درمان آگاه شده و آنرا به اطلاع پزشکان ایرانی برسانند؟ یا مردم به سیستم درمانی ایران فشار بیاورند که از این روش درمان استفاده کنند؟
الف-۳) آیا قصد آن داشته‌اند که با گزارش یک گام یا نشانه‌های مثبت در جهت یافتن درمان این بیماری به ایرانیان امید دهند؟
الف-۴) آیا قصد ایشان این بوده که دستاوردهای یک پزشک ایرانی در ولایت فرنگ را به اطلاع عموم برسانند؟

ب) آیا ایشان این مطلب را در رسانه‌های عمومی (مثلا فیس بوک) به زبان فرانسه، عربی، انگلیسی، آلمانی، اسپانیائی و زبان‌های دیگر نیز منتشر کرده‌اند یا این تنها فارسی زبانان هستند که لازم است از این موفقیت مطلع شوند؟ آیا آنرا برای نشریات معتبری مانند لوموند در فرانسه، گاردین در انگلستان و نیویورک تایمز در آمریکا نیز ارسال کرده‌اند؟ اگر این کار را کرده‌اند پاسخ آنها چه بوده است؟ آیا آنرا منتشر کرده‌اند؟

ج) ایشان گزارش داده‌اند که "روز دوشنبه ۳۰ مارس ۲۰۲۰ [یعنی تنها شش روز پس از انتشار مقاله در هنگ کنگ که ایشان به آن اشاره کرده‌اند و احتمالا نقطه آغاز تجربه ایشان است]، دستاورد تجربه را در اختیار همکارانم در سطح فرانسه که هفته‌ای سه بار با آنها جلسه دارم تا تجربیاتمان را به یکدیگر منتقل کنیم، قرار دادم. از آن پس، بسیاری از آنها از من پروتوکلی درخواست کردند که به آن عمل می‌کنیم تا که آنها نیز همین روش درمانی را اتخاذ کنند. " دقیقا منظورشان از ذکر این نکته چیست؟ آیا سیستم بهداشتی فرانسه رسما استفاده از این روش را آغاز کرده است؟ آیا دیگر همکاران خانم بنی صدر هم به آزمایش این روش در مورد بیمارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند پیوسته‌اند؟ آیا منظورشان آن است که سیستم بهداشتی فرانسه تنها با شش روز تجربه بر روی تعداد بسیار محدودی بیمار یک روش درمان را مورد استفاده قرار داده است؟ یا تنها واکنش عملی اظهار علاقه برخی همکاران ایشان به این روش بوده است و نه چیز دیگری؟

د) ایشان گفته‌اند که در حال نوشتن مقاله‌ای در این زمینه هستند. چه زمان این مقاله پایان خواهد یافت؟ آیا آنرا در نشریات معتبر پزشکی منتشر خواهند کرد؟ آیا بهتر نبود که در این شرایط که شیادان در کارند و انواع درمان‌های قلابی را به نام‌های گوناگون معرفی می‌کنند، ‌اندکی تامل می‌کردند تا لااقل خلاصه مقاله پذیرفته شده از طرف یک نشریه معتبر ضمیمه این اطلاعیه می‌شد؟ تعجیل در صدور این اطلاعیه برای چیست؟

ح) و در نهایت اینکه در این روزها که بازار شایعه داغ است و نهادهای غیر مسئول حرف‌ها و دستور‌العمل‌های (به خوبی) آزمایش نشده را تجویز می‌کنند، حرفه‌ای‌تر و مسئولانه‌تر نبود که این تجربه خود را از طریق نهادهای رسمی مانند سازمان بهداشت جهانی یا لااقل یکی از نهادهای رسمی پزشکی فرانسوی ارائه می‌کردند؟

سیامک همدانی

https://news.gooya.com/2020/04/post-36972.php



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy