Monday, Apr 13, 2020

صفحه نخست » عباس عبدی: منابع ملی و حکومتی تجزیه شده است

abdi_041320.jpgالعربیه - فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایران با بیان اینکه بخشی از منابع عمومی مردم، به دست عده‌ای است که معلوم نیست با این منابع چه کاری انجام می دهند، یکی از مشکلات ایران را «تجزیه منابع ملی و حکومتی» عنوان کرد.

عباس عبدی، در گفتگو با سایت خبری مدآرا ، دوشنبه 13 آوریل، از عملکرد بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام انتقاد کرد. او از «تجزیه» منابع ملی و حکومتی در ایران خبر داد که در مواقع اضطراری مانند شیوع کرونا، از کمک به وضعیت معیشتی مردم خودداری می‌کنند. عبدی، سازو کار نهادهایی مانند «آستان قدس و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام» را خارج از اختیارات دولت دانست که به گفته او «اساسا معقول و منطقی هم نیست».

ستاد اجرایی فرمان امام سازمان حکومتی و خیریه، تحت کنترل رهبر ایران است که به فرمان روح‌الله خمینی تأسیس شد. این نهاد، وظیفه مدیریت اموالی که در اختیار ولی فقیه هستند را بر عهده دارد. شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه‌هایی چون خدمات مالی و بانکداری، املاک و مستغلات، صنعت نفت، مخابرات و دامپروری فعالیت دارند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

آستان قدس رضوی نیز سازمانی است در مشهد که زیر نظر متولی حرم و موقوفات امام هشتم شیعیان، اداره می‌شود.

این سازمان، یکی از بزرگترین نهادهای موقوفاتی جهان اسلام است که ثروت عظیمی دارد و با وجود فعالیت‌های اقتصادی فراگیرش به دولت مالیات نمی‌دهد زیرا بنابر گفته تولیت این آستان، معافیت نامه‌ای از روح‌الله خمینی دارد.

بنیاد مستضعفان نیز مؤسسه‌ای غیرانتفاعی در حکومت ایران است و مستقیماً زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر این کشور قرار دارد. این نهاد، پس از شرکت ملی نفت، دومین مؤسسه اقتصادی بزرگ در ایران به شمار می‌آید. این نهاد در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فعالیت می‌کند.

در سال مالی 1395، درآمد بنیاد مستضعفان بیش از 28 هزار میلیارد تومان و سود خالص آن بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان بود.

این فعال اصلاح‌طلب، در ادامه سخنان خود، تناقض‌گویی‌های نهادهای ذکر شده را توضیح داد: «وقتی امکانات می‌خواهند می‌گویند دولتی هستیم و باید از امتیازات دولتی برخوردار باشیم چون نفع خصوصی نداریم. مثلا مالیات ندهند، وقتی که از این نهادها مسئولیت بخواهند تا در جامعه مشارکت کنند می‌گویند ما دولتی نیستیم».

عبدی، چنین عملی را «نادرست» توصیف کرد و خواستار وارد شدن اموال همه این نهادها به سیستم دولتی شد، تا در مواقعی مانند شیوع کرونا، صرف نیازهای مردم شود.

او در ادامه گفت: «این بی‌معنی است که بخشی از منابع عمومی مردم به دست عده‌ای باشد که معلوم نیست با این منابع چه کاری انجام می‌دهند، کجا خرج می‌کنند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟»

با وجود چنین نهادهای ثروتمندی، ایران برای حل مشکلات مالی در زمان شیوع کرونا، دست به دامان کمک‌های بین‌المللی شد. رییس بانک مرکزی ایران، 22 اسفند 1398، از درخواست کمک (وام بدون بهره) 5 میلیارد دلاری این کشور، از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات ناشی از ویروس کرونا، خبر داد.

عبدالناصر همتی، در یک پست اینستاگرامی نوشت: «روز جمعه 16 اسفندماه نامه‌ای به خانم کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته و اعلام کردم بر اساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق خواستار بهره‌مندی از تسهیلات تامین مالی سریع، RFI در حدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم».

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران از ممانعت آمریکا برای اعطای وام 5 میلیارد دلاری، خبر داد.

او 26 اسفند 1398 به همشهری گفت: «آمریکا تاکنون حتی از بررسی درخواست‌های ایران نیز ممانعت کرده است. اما امیدواریم با توجه به این شرایط و وضعیتی که دنیا با آن مواجه است، در این مورد با کارشکنی آمریکا مواجه نشویم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy