Wednesday, Apr 22, 2020

صفحه نخست » آمریکا درخواست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پرداخت وام از صندوق بین‌‌المللی پول به جمهوری اسلامی را رد کرد

josep.jpg کیهان لندن - فشار اتحادیه اروپا به دولت آمریکا برای موافقت با درخواست جمهوری اسلامی ایران برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌‌المللی پول به بهانه مقابله با کُرونا بی‌نتیجه ماند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) اعلام کرد ایالات متحده درخواست او برای کاهش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و مجوز کمک اقتصادی به تهران برای مقابله با کُرونا را رد کرده است.

به گزارش رویترز، بورل بعد از کنفرانس ویدئویی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت «ما در وهله اول از کاهش تحریم‌ها و سپس از درخواست ایران برای دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول حمایت کردیم».

او در ادامه عنوان کرد «من از اینکه آمریکایی‌ها در این مرحله با اتخاذ این تصمیم از سوی صندوق بین‌المللی پول مخالفت می‌کنند متأسفم. از نظر بشردوستانه باید با این درخواست موافقت می‌شد».

مطالب بیشتر در کیهان لندن

جمهوری اسلامی بعد از شیوع کُرونا از صندوق بین‌‌المللی پول درخواست وام ۵ میلیارد دلاری کرد اما آمریکا که نفوذ و سهم مؤثری در این نهاد بین‌‌المللی دارد با پرداخت این وام به رژیم ایران مخالفت کرد. مقامات ارشد آمریکایی صریحاً اعلام کردند که جمهوری اسلامی بدسابقه است و این پول بجای کمک به مردم ایران خرج شبه‌نظامیان و گروه‌‌های تروریستی منطقه خواهد شد.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با «کیهان لایف» در مورد درخواست وام ۵ میلیارد دلاری مقامات تهران از صندوق بین‌‌المللی پول گفته است «در مخالفت با درخواست وام جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول، قدرتمندترین صدا را دگراندیشان و زندانیان سیاسی سابق رژیم داشته‌اند که به صندوق بین‌المللی پول نامه نوشتند تا داستان خود را بگویند و علیه پرداخت این وام استدلال کنند.» به گفته اورتگاس، آنها بهتر از هر کسی می‌دانند که این پول کجا خرج می‌شود.

اورتگاس گفته آمریکا چند بار به صورت خصوصی و عمومی اعلام کرده که آماده کمک به مردم ایران است اما رژیم ایران از پذیرفتن این کمک‌ها امتناع کرده است.

دوم آوریل ۲۰۲۰ گروهی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی به نام جامعه مدنی ایران در نامه‌ای به ریاست صندوق بین‌المللی پول خواستند که به جمهوری اسلامی ایران کمک نقدی نشود و پیشنهاد دادند بجای پرداخت پول نقد به زمامداران رژیم ایران و تأمین بودجه‌ برای جمهوری اسلامی، به مردم ایران کمک کنید! آنها هشدار دادند که جمهوری اسلامی پول‌ها را صرف تامین مخارج ماجراجویی‌های شرورانه خود در منطقه می‌‌کند و از کمک‌های نقدی چیزی عاید مردم نخواهد شد.

پس از آنکه تیرهای رژیم ایران برای دریافت پول نقد از صندوق بین‌‌المللی پول به سنگ خورد، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی درخواست کرد این نهاد به صورت غیرنقدی از طریق کانال مالی اروپا (اینستکس) یا کانال مالی سوئیس (شتا) به ایران وام بدهد!

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسش‌‌های خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرده، جمهوری اسلامی ایران ۱۰ میلیارد دلار کسری منابع دارد. با وجود این وضعیت، رژیم ایران دست از ماجراجویی‌‌های نظامی پر هزینه خود حتی در شرایطی که با بحران مالی روبروست بر نمی‌‌دارد. ۲۸ فروردین حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت «ساخت زیردریایی هسته‌ای در دستور کار نیروهای مسلح قرار دارد».

گرفتن وام از صندوق درست نیست

در این میان، یحیی کمالی‌پور عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری مجلس «خانه ملت» گفته است که «گرفتن وام از بانک‌های بین‌المللی درست نیست و نباید کشور را بدهکار بانک‌های بین‌المللی کنیم».

همزمان در ۳ اردیبهشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماهواره نظامی «نور ۱» را به مدار زمین فرستاد. موضوعی که با واکنش آمریکا از جمله رجوع به شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است. روز ۳۱ فروردین ۹۹ نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران از دو سیستم راداری راهبردی با نام «خلیج فارس» و «مراقب» بهره‌برداری کرد و پیش از آن نیز وزارت دفاع جمهوری اسلامی ۳ پهپاد دوربرد را تحویل ارتش داد.

در شرایطی که جمهوری اسلامی برای مقابله با کرونا با کمبود شدید بودجه مواجه است، سپاه پاسداران انقلا اسلامی با چراغ سبز علی خامنه‌ای دست از اقدامات ایذائی و تحریک‌آمیز برنمی‌دارد.

مانور قایق‌‌های سپاه در اطراف ناوهای آمریکایی با واکنش شدید رئیس جمهوری آمریکا روبرو شده و دونالد ترامپ اعلام کرده که دستور داده است تا نیروهایی آمریکایی در صورت تکرار این تحرکات، با شلیک به این قایق‌ها آنها را منهدم کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy