Wednesday, May 27, 2020

صفحه نخست » زلزله تهران را لرزاند، مسئولان برای هر اتفاقی آماده باشند

eq_052720.jpgرادیو زمانه - تهران بار دیگر شاهد یک زمین‌لرزه بود. این زلزله ۴ ریشتری در حوالی دماوند رخ داد و در شرق استان تهران نیز احساس شد.

ظهر چهارشنبه ۷ خرداد حدود ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه به وقت ایران، زلزله‌ای به‌قدرت ۴ ریشتر حوالی دماوند در مرز استان‌های تهران و مازندران را لرزاند.

عمق این زمین‌لرزه ۱۲ کیلومتر بوده و در ۷ کیلومتری دماوند، ۵۷ کیلومتری تهران و ۹۵ کیلومتری کرج رخ داده است.

بنا به گزارش‌های منتشرشده شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که در شرق استان تهران نیز احساس شد.

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منشاء این زلزله را گسل مشاء اعلام کرد و گفت: «این زمین‌لرزه در تهران خسارتی نداشته و ما گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

کرمی محمدی از شهروندان خواست آرامش خود را حفظ کنند و «به جای ترس و نگرانی از زلزله آمادگی خود را برای مواجهه با آن افزایش دهند».

سخنگوی اورژانس کشور نیز ضمن اعلام آماده‌باش اورژانس‌های شهرستان فیروزکوه و دماوند از اعزام سه تیم ارزیاب به منطقه خبر داد.

علی بیت الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا گفت زلزله بعد از ظهر چهارشنبه پس‌لرزه‌های زلزله قبلی دماوند محسوب می‌شود.

۱۹ اردیبهشت سال جاری ساعت ۴۸ دقیقه بامداد گسل مشاء فعال شد و زلزله‌ای به بزرگی حدود ۵ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین در شش کیلومتری دماوند، در مرز تهران و مازندران رخ داد و در اغلب مناطق تهران، کرج، قم، قزوین و مازندران نیز احساس شد. شدت زمین‌لرزه زیاد اما زمان آن کوتاه بود. بسیاری از مردم که وحشت کرده بودند، در تهران و دماوند شب را بیرون از خانه به صبح رساندند.

منشأ این زلزله گسل مشاء بود که از فیروزکوه آغاز می‌شود و تا استان البرز ادامه دارد. این گسل از ۱۹۰ سال پیش تاکنون زلزله‌ای نداشته است. ۲۰ پس‌لرزه در تهران ثبت شد و تا سه روز در پایتخت وضعیت نارنجی برقرار بود.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در مصاحبه با خبرآنلاین این نظر را تأیید کرد که زلزله اخیر از پس‌لرزه‌های زلزله ۱۹ اردیبهشت است. زارع گفت:

«می‌توانیم بگوییم این زلزله با بزرگی ۴.۴ ریشتر، احتمالا پس‌لرزه زلزله قبلی تهران بوده و روی همان گسل مشاء رخ داده است.»

زارع در ادامه این مصاحبه گفت نمی‌توان با قطعیت گفت که زلزله چهارشنبه ۷ خرداد تهران نشانه پایان پس‌لرزه‌هاست:

«نمی‌توانیم با قطعیت چنین حرفی بزنیم، خیلی وقت‌ها دو زلزله با بزرگی بالای ۴ یا یک زوج زلزله با هم رخ می‌دهند و بعد یک زلزله شدیدتری می‌آید، مثال این موضوع در نپال رخ داده است.»

زارع توصیه کرد که مسئولان برای هر نوع اتفاقی آماده باشند.

پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هشدار داده است که تهران استعداد زلزله ۷,۵ ریشتری را هم دارد.

احتمال آنکه زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر در تهران یک بار دیگر اتفاق بیفتد ۱۰ درصد است اما اگر اتفاق بیفتد بر زندگی ۲ میلیون نفر تاثیر مستقیم دارد. به گفته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این صورت یک فاجعه با ابعاد بین‌المللی رخ می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy