Friday, May 29, 2020

صفحه نخست » جنگ ترامپ با توییتر؛ کاخ سفید به توییت خامنه‌ای متوسل شد

twitter_052920.jpgتوییتر پست ترامپ را به دلیل ستایش خشونت با هشدار پنهان کرد

بی بی سی - توییتر برای اولین بار یکی از توییت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را زیر یک پیام هشدار به کاربران، پنهان کرد.

توییتر به جای حذف این توییت به دلیل نقض مقررات توییتر، به کاربران هشدار داد که این توییت در ستایش خشونت است اما به دلیل منافع عمومی اگر کسی می‌خواهد آن را مشاهده کند، روی کلمه "مشاهده" کلیک کند.

این ماجرا که تازه‌ترین تنش میان کاخ سفید و توییتر است، ساعت ۵ صبح امروز (جمعه ۲۹ ماه مه) اتفاق افتاده است.

کاخ سفید هم ساعاتی بعد با اشاره کردن به یکی از توییت‌های اخیر آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران از عملکرد توییتر انتقاد کرد و با آوردن عبارت مشابه توییتر، نوشت: "این توییت مقررات توییتر درباره ستایش خشونت را نقض کرده اما توییتر اصرار دارد که به تروریست‌ها، دیکتاتورها و پروپاگاندای خارجی اجازه دهد از این شبکه اجتماعی سواستفاده کند."

توییتی که از رهبر ایران نقل شده، بخشی از سخنرانی روز قدس امسال اوست با این مضمون: "تلاش برای آزادی فلسطین جهاد در راه خدا است. در چنین تلاشی پیروزی تضمین شده است حتی اگر فرد کشته شود. جنایت علیه فلسطین هم ، هر وجدان انسانی را آزرده می‌کند و به مقابله وادار می‌سازد."

تد کروز، سناتور جمهوریخواه هم در نامه‌ای به وزارت دادگستری و وزارت خزانه داری آمریکا خواستار تحقیقات قضایی در مورد "نقض تحریم‌ها" توسط توییتر به دلیل حساب‌های کاربری مقامات جمهوری اسلامی از جمله رهبر ایران و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شد.

سال گذشته توییتر، حساب کاربری آیت‌الله خامنه‌ای، را مجبور کرد توییتی را درباره فتوای "قتل سلمان رشدی" حذف کند.

گردانندگان صفحه رسمی رهبر ایران به نقل از او توییت کرده بودند که "فتوای آیت الله خمینی درباره سلمان رشدی بر اساس آیات الهی و دقیقن مانند آیات الهی و حکمی قطعی و غیرقابل تغییر است".

توییت دونالد ترامپ چه بود؟

112.jpg

آقای ترامپ درباره شهر مینیاپولیس آمریکا توییت کرده بود، شهری که به دلیل اعتراضات گسترده به قتل جورج فلوید، یک مرد غیر مسلح سیاه‌پوست به دست پلیس، شب پر التهابی را گذراند.

جورج فلوید ۴۶ ساله روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، جورج فلوید در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم."

آقای ترامپ در یک توییت نوشته بود که "اراذل و اوباش" در حال اهانت به یاد و خاطره جورج فلوید هستند و او نیروهای گارد ملی آمریکا را به این شهر می‌فرستد.

او در ادامه در توییتی دوم این عبارت را آورده بود که "وقتی غارت‎ها شروع شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود."

توییت دوم به وسیله توییتر به دلیل "ستایش خشونت" از دید کاربران پنهان شده بود.

گزینه توییتر در اضافه کردن یک هشدار به جای حذف کردن توییت‌های افراد سرشناسی که مقررات این شبکه اجتماعی را نقض کنند در اواسط سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود اما این شبکه اجتماعی تا کنون از این مقررات استفاده نکرده بود.

مشابه این پست در اکانت فیسبوک آقای ترامپ بدون هیچ هشدار یا محدودیتی منتشر شده است.

آقای ترامپ در آن توییت که سه شنبه (۲۶ مه) منتشر کرد، مدعی شده بود که رای پستی در انتخابات پیش روی آمریکا به تقلب گسترده منجر خواهد شد.

توییتر می‌گوید که این اقدام باعث می‌شود که سایر کاربران نتوانند توییت را لایک کنند، پاسخ دهند و یا آن را بازنشر کنند اما همچنان می‌توانند توییت را بخوانند و با یک اظهارنظر آن را بازنشر کنند.

این شبکه اجتماعی در توییتی توضیح داد که این توییت به دلیل سطر آخر آن و "زمینه تاریخی" آن مقررات توییتر را در مورد ستایش خشونت "نقض کرده" و این خطر را دارد که امروز "الهام‌بخش اقدامات مشابهی" شود.

منظور از "زمینه تاریخی"، وقایع اواخر سال‌های شصت میلادی است که والتر هدلی، رئیس پلیس میامی با عبارت "وقتی غارت شروع می‌شود، تیراندازی هم شروع می‌شود" مقررات خشونت‌باری را در محله های سیاهپوست‌نشین به اجرا گذاشت.

واکنش ترامپ: کنگره باید بند ۲۳۰ قانون را حذف کند

آقای ترامپ، ساعتی پس از اقدام توییتر در پنهان کردن توییت او در توییتی نوشت: "توییتر در مقابل همه دروغ ها و تبلیغات چین و دموکرات‌های افراطی دسته چپی هیچ اقدامی نمی‌کند. آنها جمهوری خواهان، محافظه کاران و رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را هدف گرفته اند. بند ۲۳۰ قانون (شبکه های اجتماعی) باید به وسیله کنگره حذف شود."

براساس بند ۲۳۰ قانون "رفتار سالم در ارتباطات"، شبکه های اجتماعی مسئول محتویاتی که کاربران پست می کنند نیستند، اما می توانند "با نیت خیر دست به انسداد" برخی از پست ها بزنند؛ مثلا صحنه‌های مستهجن، منعکس کننده آزار یا خشونت را حذف کنند.

اشاره آقای ترامپ به فرمانی است که دیشب امضا کرده بود و در آن خواستار مصوبه ای در کنگره آمریکا برای "حذف یا تغییر بند ۲۳۰ قانون "رفتار سالم در ارتباطات" شده است.

پنجشنبه شب، رئیس جمهور آمریکا "یک فرمان اجرایی در جهت محدود کردن" شرکت‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک را امضا کرد.

آقای ترامپ هنگام امضا این فرمان گفت که این شرکت‌ها "قدرتی مهارنشده برای سانسور، محدود کردن، ویراستن، شکل دادن، پنهان کردن یا تغییر" بخش بزرگی از ارتباطات را دارند.

دولت آمریکا امیدوار است با این دستور در نهایت، زمینه اعمال مقررات تازه و نظارت بیشتر بر عملکرد این شرکت‌ها از جمله توییتر و فیسبوک فراهم شود.

این دستور به سازمان های اجرایی امکان می‌دهد علیه شرکت‌هایی مثل فیسبوک و توییتر به خاطر نحوه نظارت بر محتوای موجود در این شبکه ها دست به اقدام قانونی بزنند.

انتظار می رود این دستور با چالش های قانونی روبرو شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy