Wednesday, Aug 5, 2020

صفحه نخست » علت سکوت ایران در برابر جنایات چین از زبان مطهری

یعفزا5.jpgدویچه وله - نماینده سه دوره پیشین مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس مجلس دهم با تکرار اظهارات اخیر خود درباره ظلم دولت مرکزی چین به مسلمانان منطقه سین‌کیانگ، از مسئولان جمهوری اسلامی و رادیو تلویزیون حکومتی به خاطر سکوت در برابر این وقایع به شدت انتقاد کرد.

علی مطهری پیشتر این انتقاد را ۱۱ مرداد در یک پیام توئیتری مطرح کرده بود که با واکنش تند محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم روبرو شد.

احمدی بیغش مطهری را یکی از "سیاسیون بی‌خاصیت" و سخنان او درباره ظلم به مسلمانان چین را "سخیف و ضد امنیت ملی" خواند و از دادستان کل کشور خواست "با امثال این ذهن‌های بیمار با قاطعیت و شدت برخورد کند". او مدعی شد دولت چین و ده‌ها میلیون مسلمان چینی مشکلی با هم ندارند.

مطهری در گفت‌وگویی با سایت "عصرایران" که متن آن چهارشنبه ۱۵ مرداد منتشر شد می‌گوید توهین‌های احمدی بیغش به شخص او برایش اهمیتی ندارد و مهم اظهار بی‌اطلاعی عضو کمیسیون امنیت ملی از اتفاقاتی است که بر سر مسلمانان منطقه سین‌کیانگ می‌آید.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

او می‌گوید مدتی است دولت چین مسلمانان منطقه سین‌کیانگ را به اردوگاه‌های کار اجباری می‌برد و با تخریب مساجد، جلوگیری از برگزاری آیین‌های مذهبی و استفاده از زبان قومی، سعی در دور کردن آنها از فرهنگ اسلامی دارد. مطهری افزود به دلیل همین اقدامات و افزایش فشارها بسیاری از ساکنان این منطقه به کشورهای دیگر نظیر ترکیه مهاجرت کرده‌اند و با مشکلات زیادی روبرو هستند.

اعتراف مسئولان به سکوت به خاطر نیاز اقتصادی

نایب رئیس مجلس دهم با اشاره به نمونه‌های دیگری از فشار بر مسلمانان چین و آزار آنها که در رسانه‌های بین‌المللی هم بازتاب یافته، از اظهاربی‌اطلاعی نماینده مجلس از این وضعیت و بی‌تفاوتی مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به آن ابراز تعجب کرد.

علی مطهری به عصر ایران گفت: «من چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم. گفتم مگر مجبورید رابطه با سایر نقاط دنیا را به اینجا برسانید که در دامن چین بیفتید و مجبور به ترک یک وظیفه اسلامی بشوید. عجیب است که صدا و سیما هم حتی یک گزارش از وضعیت مسلمانان چین پخش نکرده است.»

نماینده سابق مجلس با انتقاد از مسئولانی که به علت نیاز اقتصادی به چین چشم بر "ظلم آشکار" به مسلمانان سین‌کیانگ بسته‌اند و سکوت می‌کنند تاکید کرد کسانی که ادعای اصول‌گرایی و آرمان‌گرایی دارند نباید نسبت به این گونه مسائل بی‌تفاوت باشند.

در همین حال از مدتی پیش بحث درباره "سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین" در رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار داغ شده است. گفته می‌شود آغاز مذاکره بر سر همکاری‌های بلندمدت با چین که هنوز نهایی نشده، به حدود شش سال پیش و سفر رئیس جمهوری این کشور به تهران باز می‌گردد.

خامنه‌ای و سیاست "نگاه به شرق"

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای بهمن ۹۴ در دیدار با شی جین‌پینگ گفته بود: «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است.»

خامنه‌ای بارها، از جمله در سخنرانی جمعه گذشته به مناسب عید قربان، هر گونه مذاکره با آمریکا و تنش‌زدایی در روابط با کشورهای غربی را رد کرده و مطابق شواهد از حامیان سیاست "نگاه به شرق" برای کاهش فشار تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی کشور است.

مطهری بدون اشاره به حمایت خامنه‌ای از همکاری‌های راهبردی با چین گفته است: «افرادی مثل آقای بیغش تصور می‌کنند چین دشمن آمریکاست و طبق جمله معروف "دشمنِ دشمن ما دوست ماست" چین دوست ایران است و نباید به او انتقادی کرد. این طرز فکر درست نیست. دشمنی با غرب نباید ما را وابسته به شرق کند و آنگاه جرات اعتراض کردن به چین را نداشته باشیم.»

او می‌گوید موضوع سند همکاری‌های بلندمدت به چین "مسئله دیگری" است و از آنجا که می‌تواند "محرک اروپایی‌ها و سایر کشورها در همکاری با ایران" باشد باید در جای خود بررسی شود.

نایب رئیس مجلس دهم در انتقاد از رفتار دوگانه مسئولان جمهوری اسلامی با مسلمانان مناطق مختلف گفت: «کسانی که ادعای اصول‌گرایی دارند، در مقابل فریاد مظلومیت مسلمانان در سراسر جهان از سیاست یک بام و دو هوا استفاده می‌کنند. در یمن و فلسطین می‌گوییم موظف به دفاع هستیم ولی در چین وظیفه‌ای نداریم!» او تاکید کرد این نگاه غلط است و باید "هرجا گروهی از مسلمانان تحت ظلم هستند" از آنها دفاع کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy