Tuesday, Aug 18, 2020

صفحه نخست » پاسخ یک استاد دانشگاه ژنو به ظریف در لوموند

Bayart_Zarif.jpg"ژان-فرانسو بیّر" (Jean-François Bayart)، استاد "مؤسسۀ مطالعات عالی بین المللی و توسعه" در ژنو با انتشار مطلبی در شمارۀ امروز "لوموند" (هجدهم اوت) به محمد جواد ظریف گفته است که در فرانسه هیچکس اهمیتی برای سخنان او قائل نخواهد شد و مقصر این امر کسی جز خود جمهوری اسلامی ایران و رفتارهای ناقض حقوق بشر آن با دانشگاهیان و محققان خارجی نیست.

محمد جواد، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در دوازدهم اوت گذشته مطلبی در نشریۀ فرانسوی "لوموند" منتشر کرد و در آن با انتقاد از سیاست‌های آمریکا به ویژه در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران و برای نابودی برجام خطاب به خوانندگان فرانسوی گفت: "آیا همگی می‌خواهیم دولت قانون را محترم شماریم یا بالعکس به قانون جنگل بازگردیم؟ "

"ژان-فرانسو بیّر" با اشاره به همین پرسش گفته است که با نگرانی ظریف موافق است و دولت ترامپ را مسئول بحران جاری مناسبات ایران و سایر دولت‌ها در نظام بین المللی می‌داند و بارها خود او نیز به او عنوان پژوهشگر از حقوق ایران در مقابل فشارهای آمریکا دفاع کرده است. اما، به گفتۀ "بیّر" متاسفانه امروز هیچکس در فرانسه از جمله خود او اعتنایی به اظهارات محمدجواد ظریف و اعتراض‌های جمهوری اسلامی به سیاست‌های دولت کنونی آمریکا نمی‌کند زیرا، رهبران ایران خود قانون جنگل را در این کشور دست کم در قبال دانشگاهیان و پژوهشگران خارجی، از جمله فریبا عادلخواه، اعمال کرده‌اند و با استناد به اتهامات بی اساس آنان را زندانی و وجه المعاملۀ خود در تعامل با قدرت‌های غربی نموده‌اند.

"ژان-فرانسو بیّر" گفته است: "در فرانسه هیچکس سخنان محمدجواد ظریف را نخواهد شنید، هر چند بخش قابل توجه‌ای از طبقۀ سیاسی و به ویژه روزنامه نگاران و دانشگاهیان این کشور با استدلال او موافق هستند. " علت این امر، به گفتۀ دانشگاهی فرانسوی، این است که "خود ایران در احیای قانون جنگل نقش دارد. "

در ادامه این سخن، "ژان-فرانسو بیّر" افزوده است که حکومت ایران "اجازه می‌دهد که در درون آن نیروهایی تدابیری خودسرانه اتخاذ کنند" که دودش به چشم خود جمهوری اسلامی می‌رود "و به حیثیت و اعتبار آن لطمه وارد می‌آورد. "

"ژان-فرانسو بیّر" در ادامه افزوده است که "دستگیری و محکومیت دانشگاهیان خارجی به اتهامات جنون آمیز اقدام علیه امنیت ملی یا جاسوسی برای بیگانه هیچکس را فریب نمی‌دهد و نتایج ویرانگری برای اعتبار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد. "

دانشگاهی فرانسوی سپس با اشاره به دستگیری و محکومیت فریبا عادلخواه پژوهشگر ایرانی-فرانسوی به پنج سال زندان به خاطر همین "اتهامات ابلهانه" بی آنکه وی و همکارانش حتی از حق یک دادگاه عادلانه برخوردار باشند، خطاب به محمد جواد ظریف گفته است: "استدلال معمول دیپلمات‌ها و سخنگوی حکومت‌تان را برای من تکرار نکنید که فریبا عادلخواه شهروند ایرانی است. " بیّر گفته است: "حتی این استدلال توجیه کنندۀ بی عدالتی که در حق او روا داشته‌اید نیست" و چه بخواهید چه نخواهید " از نگاه دولت فرانسه فریبا عادلخواه شهروند فرانسوی و در عین حال ایرانی است" و "دستگیری خودسرانۀ او مانع ما از شنیدن سخنان محمدجواد ظریف می‌شود. "

دانشگاهی فرانسوی سپس هشدار داده است که مرگ فریبا عادلخواه در زندان یا بلافاصله بعد از آزادی او از زندان لکه‌ای همیشگی بر دامان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. "ژان-فرانسو بیّر" در ادامه افزوده است که "دستگیری فریبا عالدلخواه و سایر دانشگاهیان خارجی به زیان منافع ایران است. " به گفتۀ دانشگاهی فرانسوی جمهوری اسلامی ایران با دستگیری فریبا عادلخواه "یکی از صداها و قلم هایی را خاموش کرده که می‌کوشید واقعیت‌های ایران را صرفاً از منظر انسانشناسی و به گونه‌ای همه جانبه و با قلمی عالمانه به دیگران بفهماند به طوری که تبعیدیان و مخالفان جمهوری اسلامی او را بعضاً سرسپردۀ حکومت ایران می‌خواندند. "

"بیّر" در ادامه گفته است که "امروز محمد جواد ظریف از این صدا در صحنۀ سیاسی فرانسه و غرب محروم شده است زیرا سپاه پاسداران این صدا را خفه کرده و با این کار نئومحافظه کاران ما را میدان دار گفتار سیاسی دربارۀ ایران کرده‌اند. "

"ژان-فرانسو بیّر" خود را نیز از جمله دانشگاهیانی خوانده که معتقدند که جمهوری اسلامی ایران دارای منافع قانونی در منطقه و مناسبات بین المللی است. اما، او بلافاصله تصریح کرده است: "اما خود من امروز چه می‌توانم بگویم یا بنویسم حالا که شما به همکار من دهن‌بند زده‌اید؟ چگونه ما می‌توانیم مناسباتی حرفه‌ای با دولتی داشته باشیم که دائماً و منظماً دانشگاهیان را به سیاه چال‌های خود می‌اندازد صرفاً به این خاطر که آنان می‌خواهند به طور مستقل به حرفۀ خود بپردازند؟ چگونه ما می‌توانیم مناسباتی حرفه‌ای با دولتی داشته باشیم که دانشگاهیان را به سکۀ معامله‌ای که هیچ ربطی به آنان ندارد تبدیل می‌کند و دیپلمات‌هایش در جلسات عمومی و خصوصی آن را تأئید و تکرار می‌کنند؟ "

در پایان دانشگاهی فرانسوی گفته است که "تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران به علت خطاهای خود تا این لحظه نبرد افکار را در خارج باخته است و برای اینکه بتواند گوش شنوایی برای اظهارات خود بیابد محمد جواد ظریف باید آزادی فریبا عادلخواه و همکارانش را به دست بیاورد. "



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy