Saturday, Nov 7, 2020

صفحه نخست » رسانه‌های طرفدار ترامپ کم‌کم از او فاصله می‌گیرند

fox_110620.jpgرادیو بین المللی فرانسه - با عقب افتادن دونالد ترامپ از رقیب خود جو بایدن، رسانه‌های پرمخاطبی که تاکنون از ترامپ طرفداری می‌کردند از او فاصله گرفته‌اند. بیش از همه، تغییر رفتار شبکۀ فاکس‌نیوز - پشتیبان سرسخت و قدیمی ترامپ - جلب توجه کرده است. قطع پخش مستقیم سخنان دونالد ترامپ توسط چند شبکۀ مخالف دونالد ترامپ نیز رفتاری بی‌سابقه توصیف شده است.

شبکۀ تلویزیونی فاکس نیوز و روزنامۀ نیویورک پست که دو رسانۀ محافظه‌کار مهم محسوب می‌شوند و هر دو نیز در دست روپرت مرداک است، از روز جمعه ۶ نوامبر/۱۶ آبان، صریحاً اختلاف نگرش خود با دونالد ترامپ را به نمایش گذاشتند. این تغییر خط علنی طی چهار سال اخیر دیده نشده بود.

روز پنجشنبه ۵ نوامبر، بعد از اینکه شمارش آراء در ایالت آریزونا کم‌کم عقب افتادن ترامپ را نشان داد، شعارهای تندی در میان هواداران وی علیه فاکس نیوز شنیده شد. علت این واکنش‌های تند، اعلام پیروزی جو بایدن در آریزونا از سوی این شبکۀ خبری بود. بعد از اعلام نخستین گمانه‌زنی‌های این شبکه که همگی به ضرر ترامپ بود، تیم انتخاباتی وی بلافاصله با مسئولان فاکس نیوز تماس گرفت و از آنان خواست که خبر جلو افتادن بایدن را تکذیب کنند. این در حالی بود که سایر شبکه‌های خبری محتاطانه‌تر رفتار کردند و برای مطمئن شدن از نتایج آریزونا منتظر ماندند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از اینجا به بعد، فاکس نیوز که نزدیک به پنج سال پشتیبان محکمی برای ترامپ بود، در پخش خبرهای مربوط به "تقلب انتخاباتی" احتیاط فراوان به خرج داد. برِت بایر (Bret Baier)، یکی از شناخته‌شده‌ترین خبرنگاران سیاسی شبکه گفت "ما چیزی ندیده‌ایم" که تقلب را اثبات کند.

جفری مک‌کال، استاد علوم ارتباطات در ایات ایندیانا گوشزد می‌کند که فاکس نیوز همیشه دارای "دو چهره" بوده است: یک طرف مجریان مشهور و به اصطلاح "سلبریتی" که اکثراً به شدت محافظه‌کارند و طرف دیگر، هیئت تحریریه که بسیار متعادل‌تر است. به عنوان مثال، شین هانیتی که روابط نزدیکی با ترامپ دارد و از "ستارگان" فاکس نیوز محسوب می‌شود، روز پنجشنبه گفت: "آمریکایی‌ها حق دارند که ظنین باشند و به درست بودن نتایج انتخابات شک کنند"... در مقابل، کریس والاس که مجری نخستین مناظره تلویزیونی ترامپ-بایدن بود، به عنوان یک "خبرنگار بی‌طرف، جدی و کاملاً حرفه‌ای" شهرت دارد. ترامپ حتی او را مخالف خود خوانده است.

هنوز معلوم نیست که تغییر رفتار اخیر فاکس نیوز سیاستی حساب‌شده، یا ناشی از برخوردها و اختلاف‌نظرهای موقتی در میان اعضاء تحریریه بوده است.

روپرت مرداک تغییرات سیاس را پیش‌بینی می‌کند

روپرت مرداک، میلیارد استرالیایی-آمریکایی که صاحب بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای جهان است و از جمله "تایمز" لندن و روزنامۀ آمریکایی "وال‌استریت" را در اختیار دارد، همیشه از نیروهای محافظه‌کار حمایت کرده است. اما برخی نشریات آمریکایی می‌نویسند که مرداک از چند ماه قبل، فرض را بر پیروزی بایدن نهاده است. البته نباید تصور کرد که رسانه‌های متعلق به مرداک الزاماً نظریات او را منعکس می‌کنند، اما در میان همۀ این رسانه‌ها (بیش از پنجاه مؤسسه)، روزنامۀ نیویورک پست را می‌توان کم و بیش نمایندۀ نظریات و مشی سیاسی مرداک دانست. نظارت مرداک بر نیویورک پست بسیار بیشتر و مستقیم‌تر از نظارت او بر رسانه‌هایی چون فاکس نیوز است. با اینحال، این روزنامۀ قدیمی که از سال ۱٨٠۱ تاکنون مرتباً انتشار یافته، هنوز هیچیک از فرضیات جناح ترامپ در مورد تقلب انتخاباتی یا نادرست بودن شمارش آراء را منعکس نکرده است. حتی روز جمعه ۶ نوامبر، در صفحۀ بحث و نظر این روزنامه، دو مقاله متکی بر فرض شکست ترامپ دیده می‌شود. چنان که ریس پِک، استاد دانشگاه نیویورک می‌گوید "مرداک چرخش بادهای سیاسی را به خوبی احساس می‌کند". او می‌افزاید: "در عین حال، جو بایدن از نظر سرمایه‌داران و تاجران بزرگ، آدم خطرناکی نیست".

رسانه‌های مخالف ترامپ

در این وضعیت، تکلیف رسانه‌هایی که گرایش دموکرات دارند و از ابتدا با ترامپ مخالف بودند روشن است. با اینحال رفتار شبکه‌های تلویزیونی ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی نیوز و ام‌اس‌ان‌بی‌سی استثنایی و بی‌سابقه توصیف شده است: پنجشنبه‌شب - ۵ نوامبر - پخش زندۀ سخنرانی دونالد ترامپ، به تصمیم مسئولان این شبکه‌ها نیمه‌کاره قطع شد. کمتر از یک دقیقه بعد از شروع اظهارات رئیس جمهوری، هنگامی که او گفت "اگر آراء قانونی شمرده شود من برنده هستم"، پخش مستقیم از سوی سه شبکۀ یادشده متوقف شد. در شبکۀ ام‌اس‌ان‌بی‌سی (MSNBS) که نزدیکی‌اش با حزب دموکرات علنی‌تر و مستقیم‌تر از بقیه است، گویندۀ خبر توضیح داد که این شبکه نمی‌تواند سخنان نادرست و دروغ را پخش کند. دو شبکۀ دیگر نیز همین استدلال را ارائه کردند. اما شبکۀ خبری سی‌ان‌ان که همچنان یکی از معتبرترین منابع خبری آمریکاست، با وجود خصومت دیرینه با ترامپ، پخش سخنان او را قطع نکرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy