Wednesday, Nov 11, 2020

صفحه نخست » ریاض و بغداد توافق‌نامه‌های چندین میلیارد دلاری امضا کردند


حمید الغزی دبیر هیئت دولت عراق روز گذشته اعلام کرد که اکثر پروژه‌های این توافقات به پتروشیمی و گاز و معادن و فوسفات و گوگرد مربوط می‌شود و دو کشور می‌خواهند که حجم سرمایه‌گذاری سعودی به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

الغزی تأکید کرد که ۹۰ درصد اقدامات لازم برای اجرای پروژه‌ها انجام شده‌است و به زودی هیئت‌های تازه‌ای از سعودی به عراق خواهند آمد.

وی افزود که به زودی شاهد افتتاح گذرگاه مرزی عرعر و شعبه بانک تجارت عراق در سعودی و دفتر وابسته تجاری سعودی در بغداد خواهیم بود.

علاوه بر این، عبدالعزیز الشمری سفیر سعودی در عراق تأکید کرد که «شورای سیاسی و امنیتی سعودی و عراق جلسات فشرده و متمرکز برگزار خواهد کرد و چندین هیئت سعودی برای بحث و گفتگو دربارهٔ بسیاری از مشترکات و مشارکت‌ها به عراق می‌آیند».

در این میان، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق از کارزارهای ایجاد تردید در خصوص هرگونه همگرایی عراق با دیگر کشورها انتقاد کرد.
او در جریان جلسه کابینه عراق گفت: «شورای هماهنگی عراق و سعودی، جلسات پیاپی را در دو روز گذشته برای رسیدن به تفاهم‌های مربوط به بخش‌های صنعت، بازرگانی، کشاورزی، نفت، آموزش و پرورش و فرهنگ منعقد کرده‌است».

الکاظمی اظهار کرد که «عراق باید محیط جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد و نباید دافعه داشته باشد، زیرا ما واقعاً به سرمایه‌گذاری و تأمین مشاغل و بازسازی نیاز داریم».

وی تأکید کرد «کارزارهای ایجاد تردید در خصوص هرگونه همگرایی با عراق با دیگر کشورها در جریان است که با شایعاتی برای برهم زدن امور و متوقف ساختن هرگونه تفاهم در راستای منافع کشور همراه است».

در همین رابطه، آراس حبیب کریم نماینده پارلمان عراق به «الشرق الاوسط» تأکید کرد که «مشکل اصلی کشوری که در طول دهه‌های طولانی توتالیتر بوده‌است این است که دولت همه چیز را کنترل می‌کند و مهم‌ترین چیزی که عراق از آن رنج می‌برد، نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری بدون ترس یا به دلایل مختلف است».

وی افزود: «تمامیت‌خواهی رژیم‌های قبلی در تمام جنبه‌های زندگی منعکس شده‌است که در پیشانی آن توسعه است، زیرا سرمایه‌گذاری ستون اصلی آن است»

این نماینده مجلس ادامه داد که «آنچه گام‌های ما را در این زمینه مهم، کُند می‌کند، ترس از عواقب سیاسی آن است، حتی اگر سرمایه‌گذاری تنها راه حل برای کشوری مانند عراق است که ده‌ها سال است که در درآمد ملی خود به یک منبع واحد یعنی نفت تکیه زده‌است که باید از این مرحله عبور کنیم و به دنبال گزینه‌های واقعی توسعه باشیم، به خصوص که عراق دارای تمام عناصری است که این کشور را قادر به دستیابی به ثبات و رفاه برای مردم خود می‌کند».





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy