Sunday, Nov 15, 2020

صفحه نخست » بیانیه ٤٨ تن از فعالان سیاسی و حقوق بشری داخل کشور در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸

top_111520.jpgشاهرخ بهزادی - رادیو بین المللی فرانسه

دراین بیانیه که روز شنبه ٢٤ آبانماه توسط ٤٨ تن از فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری داخل کشور امضا شده نسبت به تداوم سیاستها و شیوه های استیلاجویانه حکومت هشدارداده شده است. آنان ضمن تأکید بر ضرورت شروع تحولات بنیادین، خواستار توقف خشونتهای ساختاری و آزادی بازداشت شدگان اعتراض های سالهای اخیر بویژه دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ و مختومه اعلام کردن پرونده های آنها شده اند. آنان همچنین خواستار" پذیرش حق دادخواهی برای خانواده های داغدیده" شده اند، تا "اندکی زخم آنان التیام یابد و راه برای شروع گفت و گوی ملی به منظور اصلاحات ساختاری هموار شود و از افتادن جامعه ایران در گرداب خشونت جلوگیری شود."

در این بیانیه آمده است: « در غروب جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ مردمِ خسته از گرانی، بیکاری، فساد و غارتگریِ منابع عمومی، وقتی شنیدند نظام حکمرانی، بی اعتنا به همه سختی ها که بر مردم تحمیل شده، با افزایش قیمت بنزین، بقا و ادامه زندگیِ سراسر مرارت آنها را دشوارتر از پیش کرده، با اِشغال خیابانها اعتراض خود را به ظلم، بی کفایتی، ناکارامدی و فساد فریاد زدند تا شاید که گوشی شنوا شود و دلی بلرزد؛ انحرافها متوقف شود و به نامردمی و جنگ علیه فقرا و تهیدستان خاتمه داده شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اما پاسخ به اینهمه در آن هفته سیاه آبان مشت آهنین بود. دامنه این سرکوبِ کم سابقه و آتش خشونت سازمان داده شده حاصلی جز ریختن خون گرسنگان بر زمین و بازداشت توده های محروم نداشت. با وجود آنکه دامنه خشونت تا آنجا پیش رفت که صدای اعتراض به شدّتِ سرکوب حتی از اندرونی ساختار قدرت بلند شد اما در همان حال و بلافاصله دادگاهها با صدور احکام سنگین علیه بازداشت شدگان نشان دادند که کمترین قباحتی برای ایستادن در برابر خواست و اراده گرسنگان قایل نیستند.

اکنون و در یکسالگی آن جنایت های فجیع، قدرت مداران، سرمست از پیروزی بر پابرهنگان، باز هم به تهدیدها ادامه میدهند و با وجود هشدارهای فعّالان سیاسی، اجتماعی، دینی و حقوق بشری،حاضر نیستند قدمی به عقب بردارند تا راه تغییر و تحول جامعه ایران از مسیری خالی از خشونت و تخریب گشوده شود. این خطای مکرر همه قدرتمداران مستبد تاریخ است که تصور میکنند با زورِ نامشروع و داغ و درفش میتوان جامعه سراسر بحران را به آرامش و سکون رساند. تا کی میتوان تهیدستان، پا برهنگان، جان به لب رسیدگان، حاشیه نشین ها، جوانان عاصی از بیکاری و زنان شورش کننده بر تبعیض را با ایجاد رعب و ترس و وحشت خاموش ساخت؟ در تاریخ ایران و جهان کدام نظامی را سراغ دارید که با سرکوب به بقا و حیات خود تداوم داده باشد؟ و آیا چند صباحی با سرکوب حکمروایی کردن، چه بر سر ایران و توسعه و آبادی و استقلال و تمامیت ارضی خواهد آورد؟ چه کسی تردید دارد که انسجام و یکپارچگی ملی، سرمایه اجتماعی و احساس تعلق به هویت دینی و ملی در زیر پای استبداد و خودکامگی از دست میرود و چشم انداز آینده را تیره و تار میکند؟ در حالی که تعداد انسانهای مظلومی که خون شان در آبان بر زمین جاری شد حتی بیش از جمع چهار شورش و اعتراض علیه استبداد پیش از انقلاب (قیام گوهر شاد۱۳۱۴، قیام سی تیر۱۳۳۱، قیام خرداد۱۳۴۲ و تظاهرات ۱۷ شهریور۱۳۵۷ )بود، چگونه تعداد قتل و کشتار در اعتراضات چند روزه آبان را توجیه می‌کنید؟»

این بیانیه را هاشم آغاجری- بهمن احمدی امویی- حسن اسدی زید آبادی- پروین اسفندیاری- کمال اطهاری- قربان بهزادیان نژاد- محمود بهشتی لنگرودی- علیرضا بهشتی شیرازی- علیرضا بهشتی- مصطفی تاجزاده- علیرضا جباری- بهزاد حق پناه- امیر خرم- ابراهیم خوش سیرت- معصومه دهقان- صادق ربانی- علیرضا رجایی- بهمن رضاخانی- حسین رفیعی- رضا رییس طوسی- پروانه سلحشوری-سید محمد سیف زاده- احسان شریعتی- گوهر شمیرانی- فیروزه صابر- محمود صدیقی پور- طاهره طالقانی- سیامک طاهری- محسن عمرانی- محمد علی عمویی- احمد فخر عالمی - عزیز قاسم زاده- ابوالفضل قدیانی- نظام الدین قهاری- محمد رضا کارخانه چین- رحمان کارگشا- فاطمه گوارایی- سیاوش لاهوتی- اسکندرلطفی- فخرالسادات محتشمی پور- محمد محمدی اردهالی- مهدی محمودیان- رضا مسلمی- سعید مدنی- احمد معصومی- عبدالله مومنی- صدیقه وسمقی- هادی هادیزاده یزدی امضا کرده اند.

یادآور می شویم که اعتراضات آبان ماه، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چندین روز ادامه یافت. به گفته محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد.

با گذشت یکسال از اعتراضات گسترده مردمی آبان ماه ۹۸، رژیم اسلامی هنوز آمار دقیقی از شمار کشته شدگان و بازداشت شدگان این اعتراضات ارائه نداده است.

بر اساس گزارش های نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن در پی این اعتراضات خونین جان باختند. خبرگزاری رویترز حدود ٤۰ روز پس از این اعتراضات در روز دوشنبه دوم دی‌ماه ۹۸ (۲۳ دسامبر) در یک گزارش اختصاصی به نقل از مقام‌های رسمی ایران گزارش داد که در اعتراض‌های هفته آخر آبان ماه در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

رویترز در این گزارش همچنین نوشت که شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور برخورد شدید با معترضان را صادر کرده است.

رویترز در این گزارش ویژه نوشت، چند روز پس از آغاز اعتراضات گسترده در ماه گذشته، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حالی که سخت نگران بود، کارکنان ارشد امور امنیتی و دولتی را گرد خود جمع کرد و برای فرو نشاندن اعتراضات فرمانی با این مضمون صادر کرد: "هر کاری می‌توانید انجام دهید تا جلوی آنها را بگیرید".

این خبرگزاری نوشته است دستور آیت‌االه خامنه‌ای برای سرکوب شدید معترضان از سوی سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی تایید شده است.

در مورد شمار بازداشت شدگان و آنانی که هنوز در زندان هستند نیز هنوز آمار دقیقی از سوی رژیم اسلامی منتشر نشده است. یک ماه پس از اعتراضات آبانماه سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز آمار بازداشتی های این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز دو هفته پیش در بیانیه ای در مورد سالگرد اعتراضات آبانماه نوشت:« مأمورینِ آتش‌به‌اختیار حکومت صدها نفر از مردم بی‌گناه و بی‌دفاع را به قتل رساندند که در میان آنان تعدادی دانش‌آموز و افراد کم‌تر از هجده سال بودند. مسئولین حکومتی نه‌تنها حاضر به پذیرش خطای خود نشدند بلکه حتی از اعلام آمار و اسامی جان‌باختگان و دستگیرشدگان هم امتناع کردند و مردم ایران صبورانه، دندان بر جگر نهاده در سکوت نظاره‌گر ستم‌های دیگری بودند که بر آنان رفت.»

در بخش دیگری از بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر ایران در باره سالگرد اعتراضات آبانماه با اشاره به گمانه‌زنی تحلیلگران سیاسی و اجتماعی درباره بروز مجدد اعتراضات مردمی، آمده است: «در چنین شرایطی تنها راه جلب اعتماد مردم، در مرحله اول اعلام اسامی جان‌باختگان و آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی به‌ویژه دستگیرشدگان اعتراضات آبان‌ماه است. شاید این قدم بسیار کوچک بتواند مقدمه‌ای باشد برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تری برای نزدیکی به مردم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy