Sunday, Nov 22, 2020

صفحه نخست » اسرائیل نمی تواند بایدن را از مذاکرات با ایران باز دارد، پس بهتر است شرایطی قائل گردد

E2E64326-BBEE-416F-9C94-852CF3DD1BC4.jpegرادیو اسراییل

برخی رسانه های اسرائیلی نوشتند که دولت اورشلیم به این نتیجه رسیده که نمی تواند جلوی بازگشت دولت آینده جو بایدن را برای بازگشت به برجام بگیرد و هر اندازه هم که اسرائیل تلاش کند مانع انجام این روند گردد، سودی نخواهد داشت و بنابراین بهتر است که اسرائیل از دولت آینده ایالات متحده بخواهد که این کشور را در جریان مذاکرات قرار دهد و شرایطی قائل گردد که حتی اگر برجام بماند، محدودیت های بیشتری به آن افزوده گردد که عملا ادامه برنامه های اتمی و موشکی رژیم را غیر ممکن سازد.

اعتراض اصلی اسرائیل به پیمان برجام که در دولت پرزیدنت اوباما به دست آمد آن بود که این محدودیت ها جنبه زمانی دارد و پس از چند سال به پایان می رسد و ظاهرا به رژیم ایران امکان می دهد همه برنامه ها را با شتاب بیشتری از سر گیرد.

انتقاد دوم اسرائیل به برجام آن بود که برنامه های موشکی حکومت ایران را شامل نمی شد و رژیم در این سال ها انواع موشک ها را به ویژه از نوع میان برد و دوربرد تولید کرده و هر روز آن را خطرناک تر می سازد.


اعتراض دیگر اسرائیل آن بود که در چارچوب برجام، همه تاسیسات اتمی رژیم دست نخورده باقی ماند و حکومت هر لحظه ای که اراده کند، می تواند برنامه های اتمی را در ابعاد گسترده از سر گیرد. نشان درستی این ابراز نگرانی، از جمله آن است که تاسیسات نطنز به غنی سازی ادامه می دهند و به سانتریفیوژهای جدید نیز گاز اورانیوم تزریق شده و آن ها با سرعت بیشتری می تواننند به غنی سازی ادامه دهند.

در گزارش اسرائیلی ارزیابی شده از آن جا که دولت اورشلیم نمی تواند مانع مذاکرات دولت جو بایدن با حکومت ایران شود، دست کم باید به اسرائیل اجازه اظهارنظر داده شود و نکاتی را مطرح سازد که اهمیت امنیتی بالا دارد و باید در توافق آینده گنجانده شود.

آگاهان اسرائیلی می گویند که سرویس امنیت خارجی اسرائیل "موساد" که از دیرباز رسیدگی به پرونده اتمی ایران را در اختیار داشته، در اجرای این هدف دولت اسرائیل نیز نقش اساسی ایفاء خواهد کرد.

مقامات رسمی اسرائیل هنوز نسبت به این ارزیابی، واکنشی نشان نداده اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy