Thursday, Nov 26, 2020

صفحه نخست » موضع گیری جنجالی احمدی‌نژاد درباره قانون حجاب + ویدئو

an_112620.jpgقانون‌حجاب باید به‌خواست مردم باشد

بی بی سی - او گفته نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم نمی‌تواند مانع از بیان نظرهای دیگر درباره حجاب اجباری در ایران شود.

رئیس‌جمهور پیشین ایران این موضع را در مصاحبه‌ای تفصیلی با مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان مطرح کرده است.

آقای احمدی‌نژاد، که چند تن از یاران نزدیکش به زندان افتاده‌اند، در سال‌های اخیر انتقادهای تندی را علیه نهادهای حکومتی ایران مطرح کرده و حتی از آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی (پیش از کشته شدنش) انتقاد کرده است.

او همچنین دو سال پیش برای برگزاری تجمع اعتراضی درخواست مجوز کرده بود.

آقای احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۹۶ برخلاف توصیه آیت‌الله خامنه‌ای نامزد شد اما شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد.

موضع احمدی‌نژاد درباره حجاب چیست؟

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مهدی نصیری درباره قانون حجاب اجباری در ایران گفته "قانون قرارداد اجتماعی است" و در مجلسی که به رای مردم انتخاب شده تعیین می‌شود.

او گفته حتی قانونی هم که برآمده از منابع شریعت اسلام است "باید از مسیر مجلس برود" و مجلس هم باید نماینده خواست مردم باشد، وگرنه مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

محمود احمدی‌نژاد گفت: "آیا اراده مردم در تشکیل مجلس نقش دارد یا نه؟ آیا تصمیم مجلس باید مورد قبول عامه باشه یا نه؟ اگر مجلس قانونی گذاشته و اکثریت مردم قبول ندارد می‌توانی بگویی به هر قیمت اعمال می‌کنم؟"

آقای احمدی‌نژاد گفت به فرض آن که بشود قانونی را خلاف خواست مردم به آنها تحمیل کرد، پس از مدتی مردم معترض "در یک مقطعی می‌زنند داغانت می‌کنند."

سه سال پیش اعتراضات به حجاب اجباری در ایران با "دختران خیابان انقلاب" اوج گرفت، تا جایی که آیت‌الله خامنه‌ای را هم به واکنش واداشت.

آقای خامنه‌ای با "حقیر" خواندن اعتراض زنان جوان معترض به حجاب، که بعضی از آنها به زندان افتادند و حبس‌های طولانی گرفتند، هشدار داد که "آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله حجاب اجباری از دهان برخی خواص است."

آقای احمدی‌نژاد درباره این هشدار گفت: "یعنی اگر رهبری توصیه‌ای کرد، وقتی کس دیگری نظر دیگری داشت باید نظر ندهد؟ آیا موضوع در این دو سال عوض نشده؟"

او گفت چنین موضعی را پیشتر هم درباره حجاب گرفته بوده، اما به آن توجه نمی‌شد.

آقای احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ و پیش از رسیدن به ریاست جمهوری در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: "یعنی مشکل مهم جوانان ما این است که الان جوانان دوست دارند شکل موهایشان را چه جوری بگذارند و دولت نمی‌گذارد؟ اینکه فلان دختر ما فلان لباس را پوشید؟ یعنی مشکل کشور ما این است؟"

'پذیرش دین به معنی پذیرش جمهوری اسلامی نیست'

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت پذیرش دین اسلام به معنی پذیرش جمهوری اسلامی نیست، چرا که تفسیرهای متفاوتی از دین وجود دارد.

او گفت: "وقتی می‌گوییم دین، کدام دین؟ فقها از کجا حق دارند دین تعیین کنند؟"

آقای احمدی‌نژاد گفت: "پذیرش دین با پذیرش حکومت جمهوری اسلامی دو تا است. یک نفر آمد و به جمهوری اسلامی رای داد، بعد می‌گوید دیگر این شکل را نمی‌خواهم. حق از او ساقط شد؟"

او گفت هر شکل حکومتی اگر "اگر به هزار اشتباه و انحراف افتاد، مردم حق ندارند بگویند اشتباه کردی؟ این که یعنی همان دیکتاتوری."

"هر جا دچار خودبرتربینی شویم همه چی بازیچه می‌شود. مگر دین ابزار تسلط است؟"

دخالت‌های دفتر رهبر

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش از "اشکالات ساختاری" انتقاد کرد و گفت "بخشی از آن هم در قانون اساسی است."

او با حمله به دولت حسن روحانی گفت آقای روحانی می‌خواهد "زمین سوخته" به دولت بعدی تحویل دهد.

آقای احمدی‌نژاد گفت هنوز به نامزدی در انتخابات بعدی فکر نمی‌کند.

محمود احمدی‌نژاد گفت "نمی‌خواهم بگویم که اشکالات ساختاری نداریم و دفتر رهبری دخالت نمی‌کند" اما افزود که از نظر او بیشترین همکاری‌های نهادهای حکومتی با دولت آقای روحانی انجام می‌شود.

او گفت: "برجام را ظرف بیست دقیقه تصویب کردند."

اشاره آقای احمدی‌نژاد به تصویب سریع توافق هسته‌ای در مجلس ایران بود که پس از حضور علی اصغر حجازی یکی از اعضای دفتر آیت‌الله خامنه‌ای انجام شد.

آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد که صحبت‌هایش با هدف تبلیغات انتخاباتی نیست و او مواضع مشابهی را در دوران ریاست جمهوری‌اش هم گرفته بود، هرچند با گذشت زمان دانسته‌هایش بیشتر شده و مواضعش بسط پیدا کرده و عمیقتر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy