Monday, Dec 7, 2020

صفحه نخست » کوواکس ادعای همتی در باره واکسن کُرونا را تکذیب کرد

covax.jpg کیهان لندن - در حالی‌ که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، مدعی شده که تحریم‌های آمریکا مانع پرداخت پول خرید واکسن کُرونا از کوواکس سازمان بهداشت جهانی شده، سخنگوی کوواکس اعلام کرده است که ایران معافیت از دولت ایالات متحده آمریکا جهت تهیه واکسن کُرونا دریافت کرده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در یادداشتی در صفحه اینستاگرامش نوشت که برای پرداخت پول خرید واکسن کُرونا از طریق کوواکس وابسته به سازمان بهداشت جهانی به دلیل «تحریم دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک» با «مانع» مواجه شده است.

همتی در عین حال گفته بود، خرید واکسن از دیگر کشورها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

حالا اما سخنگوی برنامه کوواکس به واشنگتن‌پُست در این ارتباط گفته است، «ایران معافیت دولت ایالات متحده برای تهیه واکسن را دریافت کرده است».

مطالب بیشتر در کیهان لندن

سخنگوی کوواکس همچنین گفته است، «ایران مجوز دفتر نظارت دارایی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه‌داری آمریکا را برای معافیت از پرداخت کوواکس اخذ کرده است.» وی افزوده: «ایران برای تهیه واکسن از طریق کوواکس هیچ مانع قانونی ندارد.»

همزمان با ادعای همتی بر تأثیر تحریم‌های آمریکا در خریداری واکسن کُرونا، مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کُرونا نیز گفت که «تحریم‌ها هیچ تاثیری در توزیع واکسن کُرونا نخواهد داشت. دولت جمهوری اسلامی به‌موقع واکسن مورد نیاز را برای گروه‌های پر خطر خریداری می‌کند تا تولید واکسن بومی نیز به نتیجه برسد.»

این عضو ستاد ملی کُرونا حتی تعداد و زمان تقریبی توزیع واکسن از طریق کوواکس را اعلام کرده و گفت: «مقرر شده که نیم میلیارد واکسن تایید شده کُرونا در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بین کشورهای عضو کوواکس از جمله ایران توزیع شود. واکسن برای کشورهای کم‌درآمد و فقیر به قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده توزیع می‌شود.»

محمدمهدی زمانی رئیس بخش ویژه بیمارستان «هاشمی‌نژاد» هم به روشنی گفته بود، «هزینه واکسن هم واریز شده است».

زمانی بر خلاف ادعاهای همتی حتی تأکید کرده بود: «ایران در ابتدا ثبت‌نام کرد و نزدیک به دوماه است که هزینه واکسن هم واریز شده. این موضوع نشان‌دهنده این است که خوشبختانه تحریم‌ها در این موضوع تاثیرگذار نیستند.»

پیشتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت مبلغ پیش‌پرداخت به کوواکس را «حدود ۵۲ میلیون دلار» اعلام کرده بود و گفته بود که پرداخت آن «در حال انجام است».

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ادعاهایی مشابه همتی مطرح کرده و گفته بود، «ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشورهای دیگر برای پرداخت واکسن کُرونا استفاده کنیم!» همچنین ظریف در حالی این ادعا را در محافل بین‌المللی طرح می‌کند که مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کُرونا می‌گوید از محل ۱۰۰ میلیون دلار بلوکه شده در کشور کره ‌جنوبی کیت ‌تشخیص با سرعت تشخیص ۲۰ دقیقه‌ای وارد کرده‌اند!

مقامات جمهوری اسلامی همواره از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را سد راه واردات دارو و تجهیزات درمانی به ایران قلمداد کنند. با وجود این، قاچاق گسترده‌ی داروهای وارداتی و کشف محموله‌های قاچاق معکوس به کشورهای عراق و سوریه، بیش از پیش سبب رسوایی آنان می‌شود. این مقامات حتی تلاش نمی‌کنند تا ادعاهای خود را با سخنان دیگر مسئولان هماهنگ کنند! حالا تکذیب سخنگوی کوواکس در مورد تهیه‌ی واکسن کُرونا یک قلم بطلان دیگر بر دروغ‌های رئیس بانک مرکزی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی کشید.

از سوی دیگر، ابراز نظرهای مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط با واکسن کُرونا، این نگرانی را تشدید می‌کند که مبادا حکومت اصلا هیچ برنامه‌ای برای خریداری واکسن‌های معتبر کُرونا با ایمنی ۹۰ تا ۹۵درصدی نداشته باشد! بعضی از دست‌اندرکاران ستاد کُرونا و مؤسسه «برکت» که از قرار معلوم در حال کپی‌برداری از واکسن‌های روسی و چینی است بارها این پیام را داده‌اند که واکسن کُرونای داخلی در تیرماه و همزمان با رسیدن واکسن‌های خارجی آماده می‌شود! همچنین تا کنون هیچ خبری منتشر نشده که جمهوری اسلامی برای خریداری واکسن کُرونا حتا از کشورهای «رفیق» مانند چین و روسیه اقدام کرده باشد!

جامعه به هر حال به مقامات و نهادهای مسئول جمهوری اسلامی بی‌اعتماد است و این سخنان متناقض و ادعاهای بی‌پایه بیش از پیش به این بی‌اعتمادی دامن می‌زند و مردم را نگران و سرگردان واکسنی می‌کند که برخی کشورها بدون این بازی‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند آن را به رایگان در اختیار شهروندان خود قرار دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy