Tuesday, Dec 22, 2020

صفحه نخست » "ترور" فعال حقوق بشری بلوچ‌ها در تورنتو

blooch_122220.jpgبی بی سی - فعالان حقوق بشری خواستار تحقیقات درباره علت مرگ کریمه بلوچ، دختر پاکستانی فعال حقوق بشر در تورنتو کانادا شدند. جسد کریمه یک روز پس از ناپدید شدن در تورنتو کشف شد.

کریمه بلوچ، ۳۷ ساله یکی از فعالان منطقه ناآرام بلوچستان در غرب پاکستان و از منتقدان دولت و ارتش پاکستان بود. او از سال ۲۰۱۵ و "از بیم جانش" در تورنتو کانادا در تبعید زندگی می‌کرد.

بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۶، کریمه بلوچ را به دلیل تلاش و مبارزه به عنوان یکی از "صد زن تاثیرگذار سال" معرفی کرد.

پلیس تورنتو روز یکشنبه، ۲۰ دسامبر از ناپدید شدن شدن او خبر داد و در توییتی اعلام کرد که او آخرین بار در خیابان بی استریت در مرکز تورنتو دیده شده است. پس از ساعاتی پلیس در توییتی بدون اعلام جزئیات از "پیدا شدن" او خبر داد.

دوستان و نزدیکان خانم بلوچ می‌گویند که پلیس جسد او را پیدا کرده است اما علت مرگ او مشخص نشده است.

ماه‌گنج بلوچ، خواهر خانم بلوچ، امروز سه‌شنبه ۲۲ دسامبر، به بی‌بی‌سی اردو گفت مرگ او "نه فقط برای خانواده، بلکه برای "جنبش ملی بلوچ‌ها" مصیبتی است."

او توضیح داد که خواهرش به میل خودش به کانادا نرفته است او مجبور به ترک پاکستان شده "چون فعالیت علنی برایش غیرممکن بوده است."

بلوچستان پاکستان، سال‌هاست که شاهد تنش‌های جدایی‌طلبانه است. کریمه بلوچ رئیس سابق یک سازمان دانشجویان بلوچ بود. او نخستین زنی بود که به عنوان رهبر این گروه که فعالیتش در پاکستان ممنوع است، انتخاب شد.

او پس از اینکه اعلام کرد که جانش در پاکستان در خطر است، کانادا به او پناهندگی داد و از پنج سال پیش در کانادا زندگی می‌کرد.

اولین فعالیت هایش را از سال ۲۰۰۵ با شرکت در تظاهراتی در شهر تربت در ایالت بلوچستان پاکستان آغاز کرد. این تظاهرات در اعتراض به گم شدن تعدادی از فعالان بلوچ بود و او عکسی از یکی از بستگانش را در دست گرفته بود.

فعالان بلوچ می‌گویند که در طول سال‌های اخیر هزاران نفر از کسانی که برای خودمختاری بلوچستان کمپین می‌کنند، ناپدید شده‌اند.

ارتش پاکستان اتهامات درباره سرکوب وحشیانه کسانی را که برای خودمختاری این منطقه از دولت مرکزی پاکستان تلاش میکنند، تکذیب می‌کند.

در سال‌های گذشته چندین نفر از اعضای خانواده کریمه بلوچ با جنبش مقاومت بلوچستان پاکستان ارتباط داشتند. عمو و دایی او گم شدند و پس از مدتی جسد آنها پیدا شد.

کریمه بلوچ در سال ۲۰۰۶ به عنوان رهبری گروه "سازمان دانشجویان بلوچ" رسید اما بسیاری از اعضای این گروه "ناپدید" و یا مخفی شدند. در سال ۲۰۱۳ دولت پاکستان فعالیت این گروه را ممنوع کرد.

در سال ۲۰۱۵ خانم بلوچ در پاکستان به اتهام فعالیت تروریستی تحثت پیگیرد قرار گرفت. او به تورنتو نقل مکان کرد و با یک فعال دیگر بلوچ به نام حمل بلوچ ازدواج کرد.

او در تورنتو هم از طریق شبکه‌های اجتماعی و همچنین همراه با فعالان حقوق بشر در کانادا و اروپا به فعالیتش ادامه داد.

سازمان "جنبش ملی بلوچستان" پاکستان در واکنش به خبر مرگ او ۴۰ روز عزا اعلام کرد.

دفتر آسیای جنوبی سازمان عفو بین الملل هم در توییتی مرگ کریمه بلوچ را "تکان دهنده" خواند و خواستار تحقیقات "فوری و موثر" درباره علت مرگ او و محاکمه عاملان آن شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy