Tuesday, Dec 22, 2020

صفحه نخست » بازی آمریکا و ایران با اعصاب عراقی‌ها در منطقه سبز

iraq_122220.jpgفقط ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانند چه کسی موشک‌ها را پرتاب می‌کند

الشرق الاوسط - با هدف قرار دادن مکرر سفارت آمریکا در منطقه سبز (الخضرا) در بغداد، ساکنان اصلی این منطقه که با وجود مشکلات تردد از جمله ورود و خروج ترجیح می‌دهند در آنجا بمانند، خود تحت تأثیر این بمباران قرار گرفته‌اند، بمبارانی که کسی آن را گردن نمی‌گیرد و همه آن را محکوم می‌کنند و همیشه به پای یک ناشناخته مجهول نوشته می‌شود و سرویس‌های امنیتی نیز فقط به سکوهای پرتاب موشکی دست می‌یابند، در حالی که سرویس‌های اطلاعاتی باید همه جزئیات آن را بشناسند.

در حالی که آتش‌بس شکننده بین واشینگتن و جناح‌های مسلح ادامه دارد و شمارش معکوس برای خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی از کاخ سفید و آمدن جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آغاز شده‌است، به نظر می‌رسد بمباران گسترده منطقه سبز از سوی برخی طرف‌ها همچون جناح‌های مسلح «رفتاری احمقانه»، در بیانیه ریاست جمهوری «اقدامی تروریستی»، از نگاه احزاب سیاسی «عملی که باعث شرم دولت عراق شده» و از دید برخی «توهین به دولت» توصیف شده‌است.

نتیجه‌گیری این است که سفارت آمریکا صدمه ای ندیده‌است، در حالی که موشک‌ها به دلیل سیستم بازدارندگی داخل سفارت، به یک مجتمع مسکونی غیرنظامی در منطقه القادسیه در داخل الخضرا اصابت کرده و منجر به آسیب به ده‌ها اتومبیل متعلق به شهروندان بی گناه شده‌است، که همه گناهشان این است که خانه‌های آنها در نزدیکی مقر مقامات ارشد و سفارت آمریکا واقع شده‌است.

در مورد تهران و واشینگتن، که به‌طور مستقیم به آنچه در داخل عراق اتفاق می‌افتد، به ویژه منطقه به اصطلاح «منطقه سبز» توجه دارند، آنها با هر بمبارانی به بازی با اعصاب عراقی‌ها اکتفا می‌کنند. درگیری بین آنها از جمله نشان دادن قدرت اغلب در داخل سرزمین‌های عراق رخ می‌دهد.

تنها خود ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانند که مهاجمان چه کسانی بودند، این در حالی است که شهروند عراقی چه کسی که در الخضرا زندگی می‌کند یا در لحظه بمباران از خیابان‌های آن عبور می‌کند، بهای آن را می‌پردازد.

حسین علاوی استاد امنیت ملی دانشگاه النهرین و رئیس مرکز امور سیاسی و آینده پژوهی اکد به الشرق الاوسط می‌گوید که «جناح‌های مسلح در عراق اکنون در یک فضای غیرقابل قبول اجتماعی و سیاسی زندگی می‌کنند، اما آنها احتمال می‌دهند اقدامات مسلحانه آنها اممکن است بر تصمیم آمریکا برای مدیریت روابط عراق و آمریکا تأثیر بگذارد».

وی افزود که «این خوانش ممکن بود در ابتدای مرحله انتقالی در طول انتخابات و اعلام نتایج انتخابات آمریکا تأثیرگذار باشد، اما با پایان یافتن انتخابات و اعلام نتایج مجمع انتخاباتی باعث شده این حملات توانایی تأثیرگذاری در نفوذ معنوی و سیاسی در تصمیم ایالات متحده برای حفظ روابط عراق و آمریکا را از دست بدهند».

علاوی افزود: «دولت عراق از طریق گفتگوی استراتژیک عراق و آمریکا که منجر به کاهش نیروهای مشاور آمریکایی در ائتلاف بین المللی برای شکست داعش به ۲۵۰۰ مشاور نظامی آمریکایی شده‌است، میزان مشروعیت اقدامات جناح‌های مسلح را کاهش داده و اکنون توجه به سمت توسعه ماموریت ناتو برای آموزش و ایجاد ظرفیت برای نیروهای مسلح عراق در ماه فوریه آینده رفته‌است».

به گفته علاوی، «افزایش مأموریت آموزشی ناتو برای نیروهای عراقی یکی از بندهای اساسی برای توجیه بقای حملات این جناح‌ها و ادامه مشروعیت آنها و طرفداران آنها، به ویژه پس از محکومیت این حملات از سوی نیروهای سیاسی عراق در نتیجه حمایت نیروهای سیاسی از رویکرد دولت عراق برای برنامه عقب نشینی نیروهای مشاور آمریکایی در عراق را پس می‌گیرد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy