Wednesday, Jan 6, 2021

صفحه نخست » واکنش‌ها در ایران به آنچه روز چهارشنبه در کنگره آمریکا اتفاق افتاد

wire7.jpgایران وایر - هجوم معترضان به داخل ساختمان کنگره آمریکا واکنش‌های متعددی را در داخل آمریکا و همچنین در سراسر دنیا برانگیخت. در ایران نیز برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به انتشار خبرها و احیانا تحلیل‌ها و یادداشت‌هایی در این باره پرداختند. اما کانال‌ها و رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و انبوهی از حساب‌های کاربری که معمولا در رویدادهای مختلف به صورت جمعی و هماهنگ عمل می‌کنند، نزدیک به ۱۸ ساعت است در حال شادی و پایکوبی‌اند و البته همزمان، رقبای سیاسی‌شان در داخل ایران را می‌زنند.

***

مسئولان دفتر «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده‌اند که او روز جمعه سخنرانی خواهد داشت. از هم اکنون می‌توان حدس زد که بخشی از سخنان او مشخصا درباره «افول آمریکا» خواهد بود و به رویدادهای چهارشنبه در کنگره ارجاع خواهد داد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اما هواداران خامنه‌ای در ساعات گذشته به صورت جمعی و هماهنگ هزاران مطلب در وب‌سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و به سخنان تکراری رهبر جمهوری اسلامی درباره «تایتانیک» و «افول» ارجاع دادند.

خامنه‌ای در یک سخنرانی در بهمن ۹۸ گفته بود همان طور که شکوه و جلال کشتی تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، آمریکا نیز غرق خواهد شد.

او یک سال پیش از آن نیز از «افول آمریکا» حرف زده بود.

دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی در بازتاب رویدادهای کنگره آمریکا مشخصا سه محور را دنبال می‌کرد: ۱) تمسخر دموکراسی در آمریکا و کشورهای غربی، ۲) شبیه‌سازی رویدادهای چهارشنبه آمریکا با رویدادهای ۸۸ در ایران و ۳) موارد مصرف داخلی و زدن رقبای سیاسی.

تقریبا تمامی خبرگزاری‌ها و کانال‌های نزدیک به سپاه پاسداران از شامگاه پنجشنبه به وقت ایران حجم وسیعی از مطالب خود را به خبرهای آمریکا اختصاص دادند.

سایر رسانه‌ها در ایران تا پیش از ظهر جمعه بر همین منوال بودند اما پس از اظهارات دادستان نظامی تهران درباره پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی، آن‌ها ترجیح دادند سالگرد شلیک موشک به هواپیمای مسافری را به تیتر یک بیاورند.

در این میان «حسن روحانی»، رییس جمهوری اسلامی، نیز فرصت را مغتنم شمرد تا طعنه‌ای به آمریکا بزند و از «فشل بودن و سست مبانی دموکراسی غربی» سخن بگوید. او با این حال از «ملت بزرگ آمریکا» نیز یاد کرد و گفت امیدوار است «حاکمان بعدی کاخ سفید» روابط خدشه‌دار شده را جبران کنند.

شماری دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز واکنش‌هایی به رویدادهای آمریکا نشان دادند.

«حسین دهقان»، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، در توییتی از آمریکا به عنوان «طراح تمام آشوب‌ها، کودتاها و انقلاب‌های رنگی‌ دنیا» یاد کرد.

اما طعنه زدن به آمریکا و اظهار خوشحالی از رویدادهای چهارشنبه فقط یک بعد از واکنش‌های مسئولان جمهوری اسلامی بود. بخش بزرگ‌تر به زدن رقبای سیاسی در داخل کشور بازمی‌گشت.

«نظام‌الدین موسوی»، نماینده مجلس شورای اسلامی، در توییتی نوشت: «چه خام و ساده لوح، آنها که شعارهای اینها را باور میکنند.»

«علی خضریان»، نماینده مجلس که چندی پیش تلفظ نادرست او از دو واژه «هر زمان» و «هر جا» خبرساز شد، در توییتی نوشت: «آقای ترامپ قمارباز! من به شما می‌گویم، بدان در آنجایی که فکر نمی‌کنی ما در نزدیک شما هستیم. در هر کجا که تصور نمی‌کنی، ما در کنار شما هستیم.»

این اظهارات خضریان البته در شماری از رسانه‌های امنیتی نیز تکرار شد و همگی آن‌ها به اظهارات چند روز پیش «اسماعیل قاآنی»، فرمانده سپاه قدس، استناد می‌کردند.

با تکرار این اظهارات، قاآنی نیز در توییترش همین جمله را تکرار کرد.

یکی دیگر از موارد جالب توجه در ساعات گذشته حضور پررنگ طرفداران نظریه توطئه و اظهارات متعدد آن‌ها بود. یکی از این افراد، «علی‌اکبر رائفی‌پور»، رویدادهای آمریکا را مطابق پیش‌بینی خود دانست.

انبوه کاربران هماهنگ جمهوری اسلامی در توییتر نیز رویدادهای کنگره را دستاویزی کردند برای حمله به چند فرد و گروه خاص: از جمله دانشجویانی که حاضر نشدند روی پرچم آمریکا پا بگذارند.

شمار زیادی از کاربران هوادار خامنه‌ای نیز رویدادهای کنگره آمریکا را تلویحا به «خون قاسم سلیمانی» و «اشک چشم رهبرم» نسبت دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy