Monday, Jan 18, 2021

صفحه نخست » دو کارت زرد مجلس ایران برای ظریف

zarif_011821.jpgدر انتقاد از «تلاش برای مذاکره با آمریکا پس از ترور قاسم سلیمانی» و «عدم وجود دیپلماسی اقتصادی»

رادیو بین المللی فرانسه - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ دی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، بدلیل تلاش برای مذاکره با آمریکا، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی کارت زرد گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، با ۵۵ رای موافق، ۱۷۳ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از ۲۵۹ نماینده حاضر، از توضیحات وزیر امور خارجه ایران قانع نشدند. همچنین توضیحات وزیر امور خارجه ایران، درباره دیپلماسی اقتصادی و عدم اختیارات این وزارت‌خانه برای هماهنگی روابط اقتصادی خارجی قانع‌کننده نبود و در نهایت، محمدجواد ظریف دومین کارت زرد را در یک روز از مجلس شورای اسلامی ایران دریافت کرد.

محمدجواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه ۳۰ دی ماه، در پاسخ به جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره تلاش برای مذاکره با آمریکا، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی، گفت: مبنای سیاست ما درباره توافق اتمی، اظهارات رهبر جمهوری اسلامی است و از نظر ایشان برجام هنوز دفن نشده است اما عجله‌ای هم نداریم.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس ایران، در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ دی، از وزیر امور خارجه ایران، درباره اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکا، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، توضیح خواسته بود.

این نماینده مجلس ایران، همچنین محمدجواد ظریف را به دیدار با یک افسر اسرائیلی، پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی متهم کرد.

محمودجواد ظریف، در پاسخ به این ادعا، گفت: با فردی به نام بریگمن، یک سال و نیم پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی، درباره آزادی کردن «مسعود سلیمانی»، دیدار داشته است.

مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی است که در سال ۱۳۹۷، در سفر به ایالات متحده آمریکا، به اتهام دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، بازداشت شد و یک سال بعد، پس از مذاکرات میان دو کشور، در زوریخ سوییس، به ایران تحویل داده شد.

در نشست روز شنبه ۳۰ دی ماه، در مجلس شورای اسلامی ایران، در نهایت، نمایندگان مجلس از توضیحات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، قانع نشدند و با ۵۵ رای موافق، ۱۷۲ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع، به وزیر امور خارجه ایران، کارت زرد دادند.

دو کارت زرد، در یک روز، برای وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، در نشست روز ۳۰ دی ماه، نتوانست به پرسش فرهاد بشیری، درباره «جدی گرفته نشدن دیپلماسی اقتصادی» پاسخ قانع‌کننده دهد و این پرسش نیز به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذارده شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، با ۹۰ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در مجلس، توضیحات اقتصادی وزیر امور خارجه ایران را قانع کننده ندانستند.

فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ایران، با بیان اینکه «استکبار با ایجاد شرایط سخت اقتصادی به دنبال آن است که پاشنه آشیل مملکت ما را بر هم بریزد»، با تاکید بر اینکه «کارکرد قوی وزارت امور خارجه می‌تواند دیپلماسی اقتصادی باشد»، این پرسش را مطرح کرد: برای ایجاد و تقویت وحدت اقتصادی چه اقداماتی انجام دادید؟

محمدجواد ظریف، در بخشی از پاسخ خود به پرسش این نماینده مجلس، به «عدم اختیارات وزارت امور خارجه ایران برای هماهنگی روابط اقتصادی خارجی» اشاره نمود.

اما فرهاد بشیری، این توضیحات را قانع‌کننده ندانست و از «عدم وجود دیپلماسی اقتصادی فعال» که موجب بروز «مشکل» شده است، انتقاد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy