Wednesday, Feb 24, 2021

صفحه نخست » ماجرای دستبوسی فرح و ارتباط جریان بهار با همسر دکتر فاطمی/ پای پریوش سطوتی چگونه به دعوای حداد عادل و احمدی نژاد باز شد؟

adel_022321.jpgرویداد۲۴ - لیلا فرهادی: پای پریوش سطوتی همسر دکتر حسین فاطمی به اختلاف حدادعادل و احمدی نژاد باز شد. ماجرا از جایی شروع شد که غلامعلی حداد عادل در یک نشست انتخاباتی تکلیف همه را در مورد کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روشن کرد و رسما اعلام کرد: «آمدن احمدی نژاد و این‌ها را اصلا در انتخابات در نظر نگیرید. تکلیف روشن است. زیاد تحت تاثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف‌ها نباشید. به هر دلیلی دفعه پیش اتفاق نیفتاد این بار دلایل بیشتری هم هست.»

احمدی نژاد به فاصله یک روز پاسخ حداد عادل را داد و گفت: «عده‌ای که قبل از انقلاب دست فرح را بوس می‌کردند، بعد از انقلاب رنگ عوض کردند شدند سوپر حزب اللهی.»

احمدی‌نژاد مدعی شد حدادعادل با پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی ملاقات کرده و خواستار مخالفت او با دولت احمدی‌نژاد شده اما سطوتی با این تقاضا مخالفت کرده و عکس دست‌بوسی فرح پهلوی توسط حدادعادل را به خود او نشان داده است.

بر اساس روایت احمدی‌نژاد، ماموران امنیتی در آن شب به محل اقامت پریوش سطوتی رفته و لپ‌تاپ او را با خود برده و پس از آن نیز او را بازداشت کرده‌اند. در این گزارش دو فکت عنوان شده در اظهارات احمدی نژاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

رابطه همسر دکتر حسین فاطمی با احمدی نژاد

50.jpgپریوش سطوتی همسر دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق فروردین سال ۱۳۸۸ به ایران سفر کرد. او هدف خود از سفر به ایران را بازپس گرفتن اموال مصادره شده خانواده اش عنوان کرده بود. در جریان این سفر سطوتی دفترچه خاطرات فاطمی را به احمدی نژاد هدیه داد.

رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای دستبوسی فرح و ارتباط جریان بهار با همسر دکتر فاطمی/ پای پریوش سطوتی چگونه به دعوای حداد عادل و احمدی نژاد باز شد؟

دعوای محمود احمدی نژاد و غلامعلی حدادعادل نام برخی شخصیت‌ها را بار دیگر به عرصه سیاست ایران کشاند؛ فرح پهلوی و پریوش سطوتی. صحت و سقم ادعا‌های این دو مقام جمهوری اسلامی ایران را باید در برگ‌های تاریخ معاصر کشور جستجو کرد.

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: پای پریوش سطوتی همسر دکتر حسین فاطمی به اختلاف حدادعادل و احمدی نژاد باز شد. ماجرا از جایی شروع شد که غلامعلی حداد عادل در یک نشست انتخاباتی تکلیف همه را در مورد کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روشن کرد و رسما اعلام کرد: «آمدن احمدی نژاد و این‌ها را اصلا در انتخابات در نظر نگیرید. تکلیف روشن است. زیاد تحت تاثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف‌ها نباشید. به هر دلیلی دفعه پیش اتفاق نیفتاد این بار دلایل بیشتری هم هست.»

احمدی نژاد به فاصله یک روز پاسخ حداد عادل را داد و گفت: «عده‌ای که قبل از انقلاب دست فرح را بوس می‌کردند، بعد از انقلاب رنگ عوض کردند شدند سوپر حزب اللهی.»

احمدی‌نژاد مدعی شد حدادعادل با پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی ملاقات کرده و خواستار مخالفت او با دولت احمدی‌نژاد شده اما سطوتی با این تقاضا مخالفت کرده و عکس دست‌بوسی فرح پهلوی توسط حدادعادل را به خود او نشان داده است.

بر اساس روایت احمدی‌نژاد، ماموران امنیتی در آن شب به محل اقامت پریوش سطوتی رفته و لپ‌تاپ او را با خود برده و پس از آن نیز او را بازداشت کرده‌اند. در این گزارش دو فکت عنوان شده در اظهارات احمدی نژاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

رابطه همسر دکتر حسین فاطمی با احمدی نژاد

پریوش سطوتی همسر دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق فروردین سال ۱۳۸۸ به ایران سفر کرد. او هدف خود از سفر به ایران را بازپس گرفتن اموال مصادره شده خانواده اش عنوان کرده بود. در جریان این سفر سطوتی دفترچه خاطرات فاطمی را به احمدی نژاد هدیه داد.

دیدار احمدی نژاد و پریوش سطوتی همسر دکتر فاطمی

پریوش سطوتی در توضیح رابطه‌اش با رحیم مشایی و احمدی نژاد گفته: «وقتی به ایران آمدیم اولین ملاقاتمان با آقای رحیم مشایی بود که ایشان را در آن زمان نمی‌شناختم و از همان روز مهر بزرگی از آقای مشایی در دل ما جای گرفت و بعد از آن با آقای احمدی‌نژاد دیدار کردیم و آن دیدار نیز همه به گریه گذشت. در تمام دوران قبل و بعد از انقلاب تمام آقایان نهایت محبت و احترام را به دکتر فاطمی گذاشتند، ولی من احساس نزدیکی بیشتری با آقای احمدی‌نژاد می‌کنم و تنها موقعی که به ایران آمدم و خاطرات تلخی از آن ندارم، این مقطع زمانی است.» او در جایی گفته بود پیروی احمدی نژاد در انتخابات زندگیم را متحول کرد.

سطوتی سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و در حالی که به قید وثیقه آزاد بود به انگلستان فرار کرد و در انجا اعلام کرد از سرنوشت دفترچه خاطراتش بی‌خبر است. نام پریوش سطوتی در دادگاه رحیم مشایی برده شده است. ارتباط اسفندیار رحیم مشایی با همسر حسین فاطمی یکی از اتهامات مطرح شده علیه او در کیفرخواست است.

51.jpg53.jpg

قاضی غضنفرآبادی در جریان دادگاه رحیم مشایی خطاب به او می‌گوید: خانم پریوش سطوتی در یک مرحله به مدت ۱۳ ماه به دستور شما در هتل لاله اقامت داشته است و قریب ۸۰ میلیون هزینه هتل بوده که از سوی دولت پرداخت شده است.

در جریان دادگاه رحیم مشایی قاضی اعلام کرده که پریوش سطوتی فرد عادی نبوده و جاسوس سرویس‌های جاسوسی انگلیس و اسرائیل بوده که با سلطنت طلبان نیز ارتباط داشته است. سایت اصولگرای مشرق نیوز همزمان با دادگاه‌های رحیم مشایی در سال ۱۳۹۶ گزارشی درباره پریوش سطوتی که او را «بیوه دکتر فاطمی» می‌خواند، منتشر کرده است. این وبسایت خبری مدعی شده پریوش سطوتی با تیمسار سپهبد نصیری رییس ساواک در ارتباط بوده است. ادله ادعای این سایت نیز نامه‌هایی است که پریوش سطوتی خطاب به نصیری نوشته و درخواست حفر چاه در زمین‌های خانوادگی‌شان در قزوین را مطرح کرده است.

مساله املاک خانوادگی به گفته پریوش سطوتی همان دلیلی است که او را بعد از چند دهه به ایران کشاند. سایت مشرق نیوز گزارش مجزایی درباره دفترچه خاطرات فاطمی منتشر کرده که نشان می‌دهد محتوای این دفترچه از اهمیت زیادی برای جریان حامی مشرق نیوز دارد.

محمود احمدی نژاد در همان مصاحبه گفته مسئولان امنیتی پس از آنکه لب‌تاپ خانم سطوتی را گرفتند، او را تحت الحفظ به فرودگاه بردند و از کشور اخراج کردند. در گزارش سال ۱۳۹۰ این سایت که به قبل از بازداشت و خروج پریوش سطوتی برمی‌گردد، آمده: «بیش از ۳ سال از تقدیم دفترچه یادداشت به احمدی نژاد می‌گذرد و هنوز وعده دکتر در خصوص انتشار مطالب دفترچه یادداشت محقق نشده است. همین تاخیر بلند مدت و عدم هرگونه اظهار نظر کارشناسی در مورد اصالت نسخه مزبور این ابهام را به وجود آورده است که آیا دفترچه یادداشت واقعی بوده است؟»

این سایت خبری و به دنبال آن سایت خبری وابسته به صداو سیما (باشگاه خبرنگاران) و خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات (خبرگزاری مهر) همگی اصالت دفتر خاطرات فاطمی را در آن برهه زمانی زیر سوال برده بودند. سطوتی در این باره گفته «یادداشت‌ها اسناد تاریخی پنهان مانده ارزشمندی است که در آینده در اختیار مورخین قرار خواهد گرفت.»

دلیل بازداشت پریوش سطوتی بر اساس توضیحات احمدی نژاد، در اختیار داشتن اسنادی علیه برخی مقامات نظیر عکس حدادعادل در حال بوسیدن دست فرح، بوده است. آنچه در سال ۱۳۹۰ درباره بازداشت سطوتی گفته شده، اما جرم جاسوسی است. پیش از تایید رسمی خبر بازداشت سطوتی توسط دادستانی، رسانه‌هایی نظیر روزنامه خراسان از بازداشت سطوتی به دلیل داشتن ارتباط با سرویس‌های جاسوسی بریتانیا خبر داده و مدعی شده بود او به این اتهام اعتراف کرده است.

به جز اتهام جاسوسی، عنوان مشخص دیگری در رابطه با بازداشت پریوش سطوتی در سال ۱۳۹۰ مطرح نشده. با توجه به عدم انتشار محتوای دفترخاطرات حسین فاطمی، می‎توان انتظار داشت که ماجرای اسنادی که در دست سطوتی بوده هنوز دچار ابهام است.

حدادعادل به ادعای احمدی نژاد درباره وجود عکسی در میان اسناد پریوش سطوتی دال بر دستبوسی او از فرح اعتراض کرده و آن را قویا تکذیب کرده است. غلامعلی حداد عادل در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده گفته مرتبط کردن ماجرای دستبوسی از فرح با دستگیری همسر دکتر فاطمی دروغ است و «به منظور خاصی طراحی شده است»

او در این بیانیه خطاب به احمدی نژاد گفته «آنچه دربارۀ دستبوسی فرح گفته‌اند دروغ محض چندش‌آور و سناریوی رسوایی است که فقط دشمنان از آن سود می‌برند.»

حدادعادل گفته «اینجانب در سال‌های قبل از انقلاب هیچ رابطه‌ای با دفتر فرح نداشته و هیچگاه او را ندیدم، لذا دروغگویی آقای احمدی‌نژاد محرز و اصل دست‌بوسی و عکسی که به ادعای ایشان نزد همسر شهید دکتر فاطمی موجود بوده نیز از ساخته‌های ایشان است.»

ماجرای دستبوسی فرح توسط حدادعادل

سوالی که در این بخش سعی داریم به آن پاسخ دهیم این است که آیا واقعا حدادعادل ارتباطی با دفتر فرح دیبا همسر محمدرضا پهلوی نداشته و ادعای احمدی نژاد از پایه نمی‌تواند صحت داشته باشد یا خیر؟ مساله همکاری‌های حدادعادل با دفتر فرح پهلوی و روابط کاری و غیرکاری او قبل از انقلاب بار‌ها توسط تریبون‌های مختلف در ۴ دهه اخیر مطرح شده است.

یکی از این دفعات یادداشتی است که عبدالکریم سروش به مناسبت روزجهانی فلسفه در آبان ماه ۹۱ منتشر کرد. سروش هدف خود از نگارش نامه که با عنوان «بیا کاین داوری‌ها را به نزد داور اندازیم» منتشر شد را بازگو کردن گوشه‌ای تاریخ معرفت و فلسطه کشور پس از انقلاب خوانده و گفته بود «طالبان حقیقت باید بدانند که در این دیار چه کسانی به انحطاط تفکر و فقر فرهنگ کمک کرده‌اند.»

سروش در این نامه حداد عادل را به دزدی ادبی و نداشتن تالیفات تحقیقی علمی در حوزه فلسفه، نداشتن صلاحیت تدریس در دانشگاه، تقلب در انتخابات و دزدیدن رای علیرضا رجایی متهم کرده و می‌نویسد: «مناصب و مقامات او در جمهوری اسلامی از بام چرخ برتر می‌رود واگر تا دیروز با فرح می‌پرید امروز از فرح می‌پرد.»

ارتباط سروش با حدادعادل به قبل از انقلاب بر می‌گردد. در مقدمه کتاب «نهاد ناآرام جهان»، سروش از حدادعادل بابت کمک‌هایش در چاپ این کتاب تشکر کرده است. این کتاب در سال ۱۳۵۶ منتشر شده است.

البته حدادعادل نامه سروش را بی پاسخ نگذاشت و در جوابیه خود از سروش خواست تا مدرک و سندی دال بر اثبات این ادعا ارائه کند. او در نامه خطاب به سروش نوشته: «تو اگر کوچک‌ترین سند و مدرکی داشتی قطعاً رو می‌کردی.»

حداد در ادامه به ارتباط خود با سروش قبل از انقلاب اشاره کرده و گفته: «باید از سروش پرسید اگر حدّاد با فرح می‌پرید و تو مخالف بودی، پس این رابطه صمیمانه و دوستانه و همکاری‌های تنگاتنگ میان تو و او چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ چطور کسی هم با فرح می‌پریده و هم «دوست پرمهر» تو بوده است؟ حقیقت این است که من با تو می‌پریده‌ام، با "فرح" نمی‌پریده‌ام؛ با حاج فرج می‌پریدم.»

نام اصلی عبدالکریم سروش، حسین حاج فرج دباغ است. اشاره سروش در این نامه به همکاری‌های حدادعادل با دفتر سید حسین نصر است. تصاویر دستبوسی سیدحسین نصر منتشر شده، اما تصویری از دیدار فرح پهلوی و حداد عادل وجود ندارد. لازم به ذکر است که حدادعادل از شاگردان حسین نصر در دانشگاه تهران در درس فلسفه اسلامی بوده است.

54.jpgحدادعادل در کتاب خاطرات خود به ارتباطش با نصر و در امتداد آن با دفتر فرح پهلوی (نصر رییس دفتر فرح پهلوی بود) توضیحاتی ارائه کرده است. خبرگزاری تسنیم در گزارشی از کتاب خاطرات حداد نوشته برخی به دلیل مسئولیت سید حسین نصر در دفتر فرح گمان برده‌اند که وی نیز با دفتر فرح ارتباط کاری داشته، در حالی که حدادعادل اصرار نصر را برای همکاری با وی در این حوزه نمی‌پذیرد، حتی پا فشاری ایشان برای حضور در انجمن فلسفه و حکمت شاهنشاهی را هم رد می‌کند و این گمان غلط به دلیل تحصیل فلسفه نزد دکتر نصر بوده که استاد مذهبی فلسفه آن زمان دانشگاه تهران است.

این خبرگزاری مدعی شده «به جهت قدرت علمی در فلسفه، حدادعادل جوان مورد توجه سیدحسین نصر واقع می‌شود» و همین مساله منجر شائبه ارتباط او با نصر را تقویت کرده است.

484730_443.jpg

غلامعلی حدادعادل حسین نصر و احسان نراقی

سال ۹۴ بار دیگر شائبه همکاری حدادعادل با دفتر فرح پهلوی با انتشار یک عکس قوت گرفت. تصویر حدادعادل در کنار حسین نصر و احساس نراقی اولین بار در کتاب «حکمت و سیاست» (تاریخ شفاهی دکتر سید حسین نصر) به تالیف حسین دهباشی منتشر شد.

دهباشی در توضیح این عکس نوشته: در توضیح مندرج در کنار این عکس در صفحه ۵۲۲ کتاب، هیچ اشاره‌ای به محل آن جلسه نشده و اینکه مثلا محل آن انجمن شاهنشاهی فلسفه باشد از قول اینجانب نیست کما اینکه احتمال بسیار می‌دهم، در محل دفتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی عکسبرداری شده باشد.

جالب اینجاست که خبرگزاری‌های اصولگرا از جمله تسنیم، توضیحات دهباشی در باره این تصویر را با سانسور عکس حداد در تصویر منتشر کرده‌اند. این اقدام نشان می‌دهد صِرف نشستن حداد در کنار نصر حاوی همان پیامی است که افکار عمومی از تصویر برداشت کرده‌اند و از این رو بازنشر آن باید به گونه‌ای باشد که به این تصویر در ذهن افکار عمومی دامن نزند!

سایت خبری مشرق نیوز سال ۱۳۹۴ برجسته شدن همکاری نصر با حداد عادل را زیر سر جریان موسوم به جریان انحرافی (نزدیکان احمدی نژاد) خوانده و نوشته بود: گفتن جملاتی نظیر «خط قرمز ما در اصولگرایی از نظر سیاسی و عملی روشن است و آن خط قرمز اول نه گفتن به فتنه و دوم نه گفتن به جریان انحرافی است» از سوی سخنگوی ائتلاف اصولگرایان (حدادعادل)، او را در تیررس تخریب، توسط وابستگان فتنه و هواخواهان جریان انحرافی قرار داده است.

اختلاف حداد عادل و احمدی نژاد فعلا بیشتر از آنچه تصور می‌شود، بالا گرفته است، تا کنون پای پریوش سطوتی همسر دکتر فاطمی به میان آمده و مشخص نیست در ماه‌های منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ چه نام‌های دیگری در میانه این دعوا شنیده شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy