Sunday, Mar 7, 2021

صفحه نخست » توئیت کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ پس از استعفا

prez2_030621.jpgسردار سعید محمد حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تایید کرد + متن استعفانامه به فرمانده سپاه‌

دویچه وله - سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه، استعفا داد. گمانه‌زنی‌ها در باره حضور او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزایش یافته است. فرمانده کل سپاه حسین هوشی‌سادات را به سمت فرمانده این قرارگاه منصوب کرد. سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در حکمی سرتیپ دوم پاسدار حسین هوشی‌سادات را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه منصوب کرد. هوشی‌سادات پیش از این معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه را برعهده داشته است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران، پس از پایان جنگ عراق و ایران و با هدف بازسازی ویرانی‌ها تأسیس شد. این قرارگاه رفته‌رفته به پیمانکار اصلی پروژه‌های کلان اقتصادی و صنعتی دولت ایران تبدیل شد.

خبر تکمیلی: سردار سعید محمد حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تایید کرد. سعید محمد در توییتر نوشت: از آنجا که احتمال دارد بدلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی-جهادی خاتم الانبیاء، از سمت خود استعفاء می دهم.

چندی است که بحث بر سر نامزدی نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در ایران ادامه دارد. این موضوع در مجلس ایران مخالفت‌ جمعی از نمایندگان را برانگیخت و این نمایندگان قصد داشتند با تصویب لایحه‌ای مانع ورود سرداران سپاه به انتخابات ریاست جمهوری ایران شوند اما پیشنهاد حذف نامزدی نظامیان در مجلس رای نیاورد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

اغلب مدافعان نامزدی نظامیان در انتخابات ۱۴۰۰ معمولا خودشان سابقه نظامی‌گری داشته‌اند. برای مثال محسن رفیق‌دوست، اولین وزیر سپاه در جمهوری اسلامی از این ایده استقبال کرده و گفته است: «اگر یکی از برادران سپاه رئیس‌جمهور شود و تابع حرف رهبری باشد یک‌ساله مشکلات کشور حل می‌شود.»

اما حضور نظامیان در انتخابات حتی از زمان تاسیس جمهوری اسلامی مطرح بوده است. در اوایل انقلاب آیت‌الله خمینی به شدت با آن مخالفت کرد و گفت که ورود به انتخابات "برای سپاه جایز نیست". خمینی تاکید کرد: «در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی‌ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد می‌شود، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا بکنند، برای سپاه جایز نیست.»

متن کامل نامه‌ی استعفای سعید محمد خطاب به فرمانده سپاه

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ضمن تشکر از حمایت‌های بی‌دریغ جنابعالی از اینجانب در پیشبرد ماموریت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم.

امید است این قرارگاه در جهت ادامه ماموریت‌های خود بیش از پیش موفق بوده و برگ‌های زرین دیگری به دفتر خدمات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیفزاید.

بنده نیز به عنوان سرباز رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) همواره در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در خط نورانی امام، رهبری و شهدای گرانقدر انقلاب، خدمتگزار مردم عزیز ایران سرافراز خواهم بود.

***

در همین زمینه:

مسعود پزشکیان: اگر ظریف را تایید صلاحیت نکنند، دیگر چه کسی را می‌خواهند بگذارند بیاید؟

انتخاب: در مورد آقای ظریف چی فکر می کنید؟

پزشکیان: شاید انسجام بیشتری ایجاد بکند اگر بیاید!

انتخاب: اقبالی به ایشان می شود؟

پزشکیان: بستگی به نوع گفتارش دارد و ادبیاتی که با جامعه بتواند صحبت کند و پیش بیاورد. چون به هر حال یک دیپلمات سیاسی موفق باید بتواند یک دیپلماتی هم باشد در رابطه با مردم و جامعه و مدیریت هایی که هست. آیا این توان را خواهد داشت؟ باید امتحان دهد و بعد خودش را در میدان عمل به منصه ظهور برساند تا بتواند تاثیرگذار باشد.

انتخاب: ناظران سیاسی معتقدند که روی آقای ظریف احتمال اینکه اجماع شود، بیشتر است. شورای نگهبان به نظر شما؟

پزشکیان: فکر می کنم اشکالش برای او کمتر باشد.

انتخاب: تائید می کنند ایشان را؟

پزشکیان: فکر می کنم. فکر می کنم کمتر باشد ولی خب، بالاخره در مجلس، بیرون، افراد تندروی که...

انتخاب: موج حمله به ایشان به قدری زیاد هست که...

پزشکیان: خب، در رابطه با همین برجام و اف ای تی اف و بحث های مختلف در جوی که ایجاد کردند، تاثیرگذار است. آیا آقای دکتر ظریف خواهد توانست با قدرت دفاع کند یا نه، زیر بارش نرود؟ بحثی است که...

انتخاب: اگر رد صلاحیت شود؟

پزشکیان: همان حرفی که باز اول گفتم. اگر ما اجازه ندهیم سلایق بیایند، حالا وقتی ظریف نتواند بیاید دیگر کی را می خواهند بگذارند بیاید؟! اگر نیامد، خب طبیعی است از یک جناح و یک گروه و یک دسته می خواهد بیاید. فرق می کند حالا هرکی را می خواهند انتخاب کنند.

انتخاب: درسته، خود شما چی؟

پزشکیان: حالا ما هم باید تصمیم بگیریم. فعلا داریم فکر می کنیم.

انتخاب: این تصور وجود دارد که الان خیلی ها می آیند و کاندیدا می شوند. شما بر فرض بر اینکه اجماعی قرار نیست اتفاق بیفتد و اجماع خیلی سخت خواهد بود، کاندیدا خواهید شد یا خیر؟

پزشکیان: ببینید! در انتخابات آنچه که من تصور می کنم، فرصتی می تواند بوجود بیاید که آدم آن چیزی که معتقد است را به زبان بیاورد و صحبت کند و آن چیزی را که مشکل می بیند، طرح بکند. اینها یک فرصت است و می شود از این فرصت استفاده کرد. حالا چه بگذارند آدم کار بکند، چه نگذارند. اینکه آدم فرصتی بدست بیاورد، آن چیزهایی که روشن و بیّن است چه در آن چیزی که گفتید اسلام و دین که ما همان را عمل نمی کنیم و چه علم و تجربه بین المللی. بالاخره ما یا باید راهی را که خدا و امام و پیغمبر گذاشته، برویم یا باید راهی که آنهای دیگر رفتند و موفق شدند را. که به نظر من آنچه درست است، راه خدا و راه پیغبمر است و آنچه که غلط است و به ضرر مردم است راه خدا نیست، راه شیطان است. بالاخره ما باید تکلیفمان را روشن بکنیم. براساس اویدنس و شواهد برای این مملکت تصمیم بگیریم و نه براساس سلایق و نظرها و آنچه از ذهن یکسری افراد بیرون می آید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy