Wednesday, Aug 4, 2021

صفحه نخست » بریتانیا از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

pendent3.jpgایندیپندنت فارسی - بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه‌ای مشترک به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که به «احتمال قوی» ایران از یک یا چند پهپاد برای حمله مرگبار روز پنجشنبه به «کشتی مرسر استریت» در سواحل عمان استفاده کرده است. انتظار می‌رود در روزهای آینده برای بررسی موضوع جلسه‌ای در شورای امنیت پشت درهای بسته برگزار شود.

در جریان حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت با پرچم لیبریا، تحت مالکیت ژاپن و مدیریت شرکت اسرائیلی، دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند. تهران اتهام مشارکت در این حمله را رد کرده،‌ اما اسرائیل، بریتانیا، آمریکا و کانادا در اقدامی نادر و مشترک ایران را مسئول حمله معرفی کرده و وعده اقدام جمعی داده‌اند. البته آمریکا در عین حال اعلام کرده که این حمله بر مذاکرات احیای برجام با جمهوری اسلامی تاثیری نمی‌گذارد.

به گزارش رویترز در متن این نامه به شورای امنیت آمده است: « این حمله تهدیدی برای امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. این حمله باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود.»

در بهار و تابستان ۱۳۹۸ نیز مجموعه‌ای از حمله‌ها به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های منطقه انجام شد که به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش نسبت داده شد. دولت دونالد ترامپ برای مقابله با این ناامنی‌ها، ائتلاف دریانوردی خلیج فارس را با مشارکت کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی ایجاد کرد و از آن پس این حمله‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافت. اکنون با به قدرت رسیدن دولت بایدن بار دیگر این حمله‌ها افزایش یافته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه خواستار محکومیت بین‌المللی حمله به مرسر استریت شد و از شورای امنیت خواست ضمن توجه به نقش سپاه پاسداران در بی‌ثبات کردن منطقه، ایران را به دلیل نقش‌آفرینی در این حمله که نشانه دیگری از «تروریسم دریانوردی» است؛ تحریم کند.

در نامه اسرائیل به شورای امنیت آمده است که همه اقدامات لازم برای حفاظت از شهروندانش را انجام می‌دهد.

بریتانیا، رومانی و لیبریا نیز در نامه خود علام کرده‌اند که در حال تحقیق در مورد حمله به مرسر استریت هستند و شورای امینت را در جریان نتیجه تحقیقات قرار می‌دهند.

این در حالی است که شامگا سه‌شنبه به فاصله پنج روز از حمله به مرسر استریت و مدت کوتاهی پس از مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، چهار کشتی دیگر در بندر فجیره از کنترل خارج شدند. گزارش‌هایی از تسلط نیروهای مرتبط با جمهوری اسلامی بر یکی از کشتی‌ها و ربوده شدن آن نیز منتشر شده است. مقامات در تهران این اتهام‌ها را نیز رد کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy