Thursday, Nov 11, 2021

صفحه نخست » مجسمه ای که با لوح سنگی قرآن جایگزین شد

qoran_111121.jpgبی بی سی - ساکنان بامیان گفته‌اند که طالبان مجسمه عبدالعلی مزاری در این ولایت را با لوح سنگی قرآن جایگزین کرده‌‌اند. آن‌ها گفته‌اند این اقدام می‌تواند باعث شورش و خشونت شود.

عبدالعلی مزاری، یکی از رهبران عمده پیشین هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان بود که در دوره اول سلطه طالبان در دهه نود میلادی زندانی و سپس کشته شد. دولت پیشین به او لقب "شهید وحدت ملی" داده بود.

مجسمه‌ای از این رهبر جهادی پیشین پس از سقوط دور اول رژیم طالبان در بامیان ساخته شده بود. این مجسمه بلافاصله پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه آگست/اوت، در حادثه‌ای که ساکنان شهر بامیان طالبان را عامل آن خواندند، تخریب شد. بنا به گزارش‌ها فردی از طالبان با با شلیک راکت به این مجسمه سر آن را از بدنه آن جدا کرده بود.

این حادثه تظاهرات شماری از ساکنان بامیان را به دنبال داشت و مقامات محلی طالبان دخالت افراد این گروه در تخریب مجسمه مزاری را در آن زمان رد کردند و وعده تحقیق دادند.

ساکنان بامیان گفته‌اند که طالبان حالا چهارراه "چوک مزاری" در بامیان را هم به چهارراه "چوک قرآن" تغییر نام داده‌‌اند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان که در دهه نود میلادی از چهره‌های نزدیک به آقای مزاری بود، در واکنش به برداشتن تندیس آقای مزاری در فیسبوک خود نوشته: "تخریب تندیس‌هاى رهبر شهید استاد عبدالعلى مزارى ( شهید وحدت ملی) در بامیان و شهر مزارشریف یک کار عقده مندانه و اهانت به مردم هزاره و جامعه تشیع افغانستان است و هیچ‌گاه به ثبات و امنیت کشور کمک نمی‌کند ."

تفسیر سخت‌گیرانه طالبان از اسلام، نشان دادن شکل انسان در نقاشی‌ها و مجسمه‌ها را ممنوع می‌کند. بسیاری از کسب‌وکارها از زمان کنترل طالبان بر کابل، بیلبوردها و پوسترهایی را که افراد به خصوص زنان را نشان می‌دهند، برداشته یا پوشانده‌اند.

مجسمه آقای مزاری در میدان مرکزی بامیان موقعیت داشت، جایی‌که طالبان دو مجسمه عظیم ۱۵۰۰ ساله بودا را در سال ۲۰۰۱ منفجر و تخریب کردند. این اتفاق درست روزهایی قبل از تهاجم ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان افتاد که حکومت آنها را سرنگون کرد.

عبدالعلی شفق، یکی از اعضای شورای ولایتی بامیان، به خبرگزاری فرانسه گفته که با مقامات طالبان صحبت خواهد کرد و از آنها خواهد خواست که این تصمیم را تغییر دهند.

او گفت:"این یک موضوع بسیار حساس است و ممکن است واکنش‌هایی را در پی داشته باشد. مردم بامیان مزاری را دوست دارند، آنها در حال ساختن یک مجسمه جدید به جای مجسمه نیمه تخریب شده بودند."

رسانه‌های افغانستان از سیف‌الرحمان محمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان نقل کرده اند که او تغییر نام چهارراه "چوک شهید مزاری" به "چوک قرآن" را تایید کرده است.

او گفته که ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر نام دیگر اماکن و جاده‌های بامیان ندارد.

عبدالعلی مزاری، بنیانگزار حزب وحدت اسلامی و رهبر شبه‌نظامیان مخالف طالبان بود که در سال ۱۹۹۵ پس از اسارت توسط طالبان کشته شد.

او در سال ۲۰۱۶ از سوی اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع به عنوان "شهید وحدت ملی افغانستان" معرفی شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy