Thursday, Nov 11, 2021

صفحه نخست » دکتر حسین نجی؛ از صحبت با احمد خمینی و دیدار با بنی‌صدر تا ربوده شدن

wire11.jpgایران وایر - حکومت اسلامی برآمده از انقلاب سال ۱۳۵۷، از همان ابتدا شروع به آزار و اذیت بهاییان کرد. تعداد زیادی از بهائیان دستگیر و اعدام شدند. اموال، مراکز مذهبی و گورستان‌های بهاییان مصادره شدند و اخراج گسترده بهاییان از مراکز و ادارات دولتی نیز آغاز شده بود.

دکتر حسین نجی، پزشک بهایی، در سی مرداد ماه سال ۱۳۵۹، به همراه ده بهایی دیگر دستگیر شد و هرگز از سرنوشت او اطلاعی به دست نیامد.

«حسین نجی» در سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای بهایی در تهران متولد شد. پدرش حاج غلامحسین پیش از تولد او در گذشته بود. پدر حسین نجی که معمم بود و در تفرش کلاس وعظ و درس داشت، سال‌ها پیش از تولد حسین، به دیانت بهایی گرویده و لباس روحانیت شیعه را از تن درآورده بود.

حسین به دلیل اینکه برای تحصیل در رشته پزشکی استطاعت مالی نداشت، مجبور شد برای تامین مخارج تحصیل در ارتش ثبت‌نام کند. او پس از دریافت مدرک پزشکی خود برای چند سال در ارتش به عنوان پزشک خدمت کرد تا اینکه از طرف ارتش برای گرفتن تخصص قلب و عروق به «رویال کالج پزشکی لندن» اعزام شد و پس از گرفتن تخصص قلب و عروق از بریتانیا به ایران بازگشت. حدود یک سال‌و‌نیم بعد، دکتر نجی برای ادامه تحصیل راهی «نیویورک» شد و با مدرک فوق تخصص امراض قلبی در سال ۱۳۴۳ به وطن خود بازگشت.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بیمارستان «میثاقیه» در آن زمان، بیمارستان محبوب حسین نجی بود. دکتر نجی با دانش وسیع و به روز خود، بخش قلب این بیمارستان را به یکی از مدرن‌ترین بخش‌های قلب ایران تبدیل کرد. حسین نجی اولین پزشک متخصص قلب بود که «آنژیوپلاستی» را به جامعه پزشکی ایران معرفی کرد. دکتر نجی، در سال ۱۳۵۷ پس از سی‌و‌دو سال خدمت در ارتش خود را با درجه سرهنگی بازنشسته کرد.

پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷، اعدام، ربودن و قتل بهاییان در شهرهای مختلف کشور شدت گرفت. یکی از نخستین مراکزی که در همان ماه‌های اول بدون حکم دادگاه به تصرف نیروهای انقلابی درآمد بیمارستان میثاقیه بود که به بیمارستان شهید مصطفی خمینی تغییر نام داد. بهاییان شاغل در بیمارستان میثاقیه از جمله دکتر نجی اخراج و از ادامه فعالیت حرفه‌ای منع شدند.

دکتر نجی در آن سال‌ها یکی از اعضای شورای مدیریت بهاییان ایران یا محفل ملی بود و به عنوان نماینده جامعه بهایی ایران، مسئول پیگیری مشکلات پیش آمده و تماس با مقامات بود. او نامه‌ها و شکوائیه‌های متعددی به مقامات جمهوری اسلامی فرستاد. از آیت الله خمینی گرفته تا بنی صدر، رئیس‌جمهور وقت، دادستان کل دادگاه‌های انقلاب و سازمان مرکزی نظام پزشکی.

در ۳۰ ام مرداد ماه سال ۱۳۵۹ و در اوج آزار و اذیت بهاییان ایران، محفل روحانی ملی برای مشورت درباره وضع بهاییان ایران تشکیل جلسه داد. نیروهای مسلح امنیتی با یورش به این جلسه دکتر حسین نجی و ۱۰ نفر دیگر از بهاییان حاضر در جلسه را با خود بردند. از آن زمان تا امروز هیچ نشانی از این ۱۱ نفر بازداشت شده به دست نیامده و هیچ نهاد امنیتی، قضایی یا نظامی، بازداشت این ۱۱ شهروند بهایی را به عهده نگرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy